Una botiga de Mango
Mango s'ha consolidat en 40 anys i ha superat la crisi dels últims anys (Wikimedia Commons/Wegavision CC0)

El llegat d'Isak Andic, l'empresari de Mango que va crear del no-res un gegant mundial

Isak Andic va crear fa 40 anys una empresa amb nom de fruita que sonava a internacional i que va aconseguir convertir en un referent mundial

RedaccióActualitzat

La mort de l'empresari Isak Andic, fundador i propietari de Mango, deixa orfe un gran gegant de la moda. Andic, de 71 anys, ha caigut per un penya-segat de 150 metres al camí de les Feixades, que va de Collbató al monestir de Montserrat.

Mango és un projecte d'èxit que havia convertit l'empresari en l'home més ric de Catalunya i una de les grans fortunes d'Europa, amb un patrimoni de 4.500 milions, segons la llista Forbes.

Aquest empresari jueu sefardita d'origen turc va arribar a Barcelona als 14 anys. Tot i ser una persona coneguda, era un home reservat. Gairebé mai concedia entrevistes i les poques imatges públiques que donava eren en escoles de negocis, espais amb qui tenia bona relació i on feia algunes xerrades.

Tot va començar fa 40 anys al passeig de Gràcia, amb una botiga que portava el nom d'una fruita que Isak Andic havia tastat a les Filipines i tenia un nom internacional.

Al principi, Mango era una marca de roba per a dones amb preus continguts. De seguida es va començar a expandir internacionalment a base de franquícies. Primer, a Portugal; després, a tot el món.

Aplicava la màxima de pensar globalment i actuar localment, adaptant la moda als països on s'implantaven. I també dissenyant aquí.

Fa més d'una dècada van posar al Vallès la primera pedra del seu gran centre logístic. Una comarca on també es pensa i es dissenya la moda que Mango fabrica, sobretot, a l'Àsia i l'Àfrica.

El fundador i president de Mango, Isak Andic
El fundador i president de Mango, Isak Andic (Mango)

Aquí també es va repensar un negoci que va patir una greu crisi cap al 2010. El model d'empresa creat per Isak Andic, el seu germà Nahman i el que aleshores era el conseller delegat, Enric Casi, ajustava els estocs en funció de la demanda, era més car que la competència i no tirava.

Un període que va coincidir, precisament, quan Andic va fer un pas al costat. Empresari discret, Andic va voler deixar el timó l'any 2014 a un dels seus fills.

En aquella època, van haver d'abaixar preus i es van acabar assemblant a Zara. Es van obrir a la moda d'home i es van orientar més a mantenir preus que a marcar tendències. Tot i això, es van arribar a endeutar 600 milions d'euros, que van obligar Andic a fer canvis en la direcció. En una dècada, han pogut eixugar els deutes.

Una de les poques apostes fallides d'Andic va ser la del Banc Sabadell, on va convertir-se en el principal accionista l'any 2011, però les conseqüències de la crisi financera i immobiliària van fer perdre la inversió.


Quin futur queda per a Mango?

Ara, la primera firma tèxtil de Catalunya, la segona d'Espanya, té més de 15.000 treballadors i presència a 120 països. L'any passat va tenir una facturació rècord de 3.000 milions.

Mango no cotitza a borsa, i Andik n'era el principal i gairebé únic accionista. L'empresa ha mantingut sempre la seu social a Catalunya, i el seu nucli, al Vallès.

La filosofia de la firma, una mica a contracorrent, és continuar confiant en la botiga física, tot i que un terç de les vendes són per internet.

Ara queda al capdavant de l'empresa la mà dreta d'Andic, Toni Ruiz, l'executiu de fora de la família a qui va acudir per redreçar l'empresa.

ARXIVAT A:
ModaEmpresa
Anar al contingut