El malson per cobrar l'atur: "No tens estalvis per sobreviure més de tres mesos"

Barcelona és la demarcació de tot l'estat que acumula més retards en la tramitació de la prestació d'atur, amb 89.000 presol·licituds pendents de tramitar

Paula Brujats RubirolaActualitzat

Deu mesos després de l'inici de la pandèmia que va col·lapsar el SEPE per l'allau d'ERTO que es van presentar, els problemes encara s'arrosseguen. Encara hi ha errors en la tramitació dels expedients temporals, però l'embús més gran és en les prestacions d'atur.

A dia d'avui, hi ha 89.000 presol·licituds pendents de tramitar només a les oficines de la demarcació de Barcelona, segons dades del sindicat CGT. Ho explica Miguel Ángel García, treballador del SEPE i delegat de la CGT:

"Avui estem tramitant les prestacions que es van presentar el 4 de novembre i no es cobraran abans del 10 de febrer."

Un exemple és el de Mónica Sanz. És educadora social i a finals de setembre es va quedar sense feina.

"Encara no he cobrat res de la prestació. No tens estalvis per sobreviure gairebé quatre mesos sense cobrar; em sento impotent i inútil i que depenc dels altres per tot."

 

Són més de tres mesos d'espera per començar a cobrar l'atur en la majoria de casos, ja que el gran gruix de les peticions entren pel sistema de presol·licitud, que és el que acumula més retard.

Si la petició es fa via identitat electrònica, els terminis es redueixen. El Ministeri de Treball, preguntat per TV3, no ha facilitat dades actualitzades de Catalunya.

"És difícil saber quan es resoldrà. Espero que en el primer trimestre d'aquest any ens posem al dia, si no empitjora la situació econòmica i si no entren moltes més sol·licituds", explica Miguel Ángel García, treballador del SEPE.


"El malson de cobrar l'ERTO"

A banda del retard en les prestacions d'atur, també s'arrosseguen problemes en el cobrament d'alguns ERTO. Durant la primera onada, l'allau d'expedients temporals va col·lapsar el sistema i, de mica en mica, s'han anat resolent, però encara hi ha errors i retards. Sobretot, en el cas dels expedients que es van prorrogar al setembre o a l'octubre a causa de les noves restriccions.

 

Valentina Cialfa, encarregada del restaurant Biocenter de Barcelona, explica que ja va costar molt que li paguessin el primer ERTO, però "ara, amb la pròrroga, hem tornat al malson del març":

"Ens deuen fins a tres mesos i el lloguer i les despeses no ens les perdona ningú. Ens sentim totalment desatesos i sense saber quan cobrarem. Ningú ens agafa el telèfon i no aconseguim cita prèvia."

Miguel Ángel García explica que s'ha millorat la gestió dels ERTO i hi ha menys errors en els expedients que presenten les empreses: "Estem pendents de com es fa la pròrroga per evitar nous problemes."

 

La dificultat d'aconseguir cita prèvia

La millor manera per agilitzar el cobrament és obtenir cita prèvia a les oficines. Només a les de Barcelona, s'ofereixen unes 1.000 cites al dia, però la demanda real és molt superior. Segons expliquen els mateixos treballadors del SEPE, s'haurien d'oferir sis vegades més cites per atendre tota la demanda, "abans de la pandèmia, se n'oferien 6.000 cada dia". Atribueixen el col·lapse a un alt volum de sol·licituds i, sobretot, a la falta de personal crònica.

 

ARXIVAT A:
AturCoronavirus Covid-19
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut