El misteri continua 10 anys després de la desaparició de l'avió MH370 de Malaysia Airlines
Els familiars de les víctimes del vol reclamen que es reprengui la investigació del cas i la recerca de l'aparell
"Malàisia, torna'ns els nostres familiars, no hi ha reconciliació fins que no els veiem!" cridaven, davant de l'ambaixada malàisia a Pequín, una quinzena de familiars dels passatgers del vol MH370, en el desè aniversari de la desaparició de l'aparell.
A bord de l'aeronau de la companyia Malaysia Airlines, hi viatjaven 239 persones (227 passatgers i 12 tripulants), la majoria xineses, que feien el trajecte de Kuala Lumpr a Pequín quan, de sobte, va desaparèixer del radar.
La recerca no va donar cap resultat i es va abandonar uns tres anys després de l'accident, per l'elevadíssim cost de l'operació de localització en una zona vasta i imprecisa de l'oceà Índic, on es creu que va acabar estavellant-se.
Protestes contra l'oblit
Coincidint amb aquest aniversari, les famílies de les víctimes reclamen que es reobri la investigació d'aquest cas i també la recerca de l'avió. En aquest temps, una cinquantena de familiars xinesos no han acceptat les compensacions ofertes per Malàisia i han aconseguit que un tribunal del seu país acceptés el cas. Va ser el desembre passat, perquè Pequín temia un conflicte diplomàtic amb Kuala Lumpur.
Al marge de les compensacions, volen trobar vius o morts els seus per reunir la família. Si no, per a ells, no hi ha repòs. Davant dels policies que impedien acostar-se a l'ambaixada de Malàisia, el pare d'un dels passatgers xinesos desapareguts reclamava, un cop més, respostes.
"La nostra esperança és que, si està viu, el puguem veure en persona. Si està mort, necessitem veure el seu cos. Què va passar amb l'avió? On va anar a parar? Trobeu l'avió el més aviat possible!"
Aquest divendres, alguns familiars han lliurat a l'ambaixada una carta adreçada al primer ministre de Malàisia, Anwar Ibrahim, que dies enrere es manifestava favorable a reobrir la recerca. Un dels misteris més grans de l'aviació mundial que, una dècada després, continua sense resoldre's.
Les principals incògnites
En aquests 10 anys, la desaparició del vol MH370 ha generat tota mena de teories. El dubte més gran -i el que més podria ajudar a resoldre el cas- és on es troba la major part del fusellatge d'aquest Boeing 777. L'aparell va deixar d'emetre senyal quan portava uns 40 minuts de vol i estava a punt d'entrar a l'espai aeri del Vietnam. Fins ara només s'han trobat algunes restes, que van aparèixer a la costa de Madagascar i en altres platges de l'Àfrica Oriental.
Trobar el tronc principal de l'aeronau -així com la seva caixa negra- podria ajudar a resoldre l'altre gran misteri: què va fer caure l'avió. La primera hipòtesi sempre ha estat la de l'accident, però s'ha especulat amb un possible segrest, un atac extern o, fins i tot, un xoc deliberat.
Aclarir els fets també és clau per depurar responsabilitats. Va ser una fallada tècnica? Un contratemps sobrevingut? Un error humà? En funció de quina fos la causa, també es pot definir millor quines empreses o particulars s'han de fer càrrec de les indemnitzacions i de possibles acusacions judicials. Per ara, els familiars han demandat la fabricant Boeing, l'empresa Rolls Royce (responsable dels motors) i les companyies asseguradores.
Al llarg d'aquesta dècada, diversos experts han expressat que, si s'hi destinen recursos, no és impossible acabar trobant més restes físiques de l'avió, però apunten que aclarir els motius de la tragèdia pot ser força més complicat. Sobretot si el temps continua passant.