El moll nord del port de Barcelona deixarà de rebre creuers i s'obrirà a la ciutadania
El 2 d'octubre salparà l'últim vaixell de l'espai situat al voltant del World Trade Center i l'activitat dels creuers es desplaçarà tres quilòmetres cap al sud
El moll nord del port de Barcelona deixarà de rebre creuers a partir de l'octubre. L'espai s'obrirà a la ciutadania, una part abans de la Copa Amèrica i la resta després de la competició.
Ho ha anunciat aquest dilluns la infraestructura portuària, en un tuit on ha concretat que el 2 d'octubre salparà l'últim vaixell que sortirà des d'aquesta terminal.
Els 600 m² que quedin alliberats en aquest espai s'obriran al públic de manera progressiva, els primers 100 m² abans de la Copa Amèrica i els 500 m² restants després de la competició, que se celebrarà entre finals d'agost i l'octubre del 2024.
L'objectiu de la mesura és allunyar l'activitat dels creuers, que es desplaçaran tres quilòmetres cap al sud del centre de la ciutat.
El passat mes d'abril ja es van retirar els ferris d'aquesta terminal, que arribaven a un espai on ara s'ubica la base de l'equip de l'Emirates Team New Zealand, un dels participants en aquesta Copa Amèrica de Vela.
Es preveu que el 22 d'octubre la zona "quedarà alliberada d'activitat comercial portuària" de manera definitiva, després de dècades destinada a aquest fi, segons ha explicat en una entrevista a EFE el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó.
"No és una decisió arbitrària. Aquí hi ha una feina d'anys de preparar les condicions perquè així sigui: tancarem el punt d'emissions més proper a la ciutadania."
Més creueristes que abans de la pandèmia
Durant el primer semestre d'aquest any, el moviment de creueristes al Port de Barcelona ha augmentat un 8% respecte al mateix període del 2019. Així i tot, les autoritats del port creuen que s'acabarà l'any amb aproximadament la mateixa xifra rècord que en l'últim exercici abans de la pandèmia: 3,1 milions de persones.
Les escales previstes per a aquest any i el vinent són les mateixes que el 2019 --unes 800-- i Salvadó ha explicat que la voluntat és "estabilitzar" aquest nombre, i no augmentar-lo, a partir del 2025.
Alhora, el seu objectiu és "introduir cada cop més creuers de port base", és a dir, aquells que inicien la seva ruta a Barcelona i que no fan a la ciutat una única escala de només unes hores.
Des que accedís al càrrec el mes de desembre passat, Salvadó ha impulsat el Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers, que integra administracions, entitats i organismes relacionats amb aquest sector per posar remei, ha dit, a les "externalitats negatives" del turisme de creuers.
A Amsterdam, una de les ciutats europees més visitades, l'Ajuntament ha decidit prohibir els creuers per limitar el turisme i reduir la contaminació.
Un full de ruta acordat fa 5 anys
L'any 2018, el govern municipal de Barcelona i l'autoritat portuària van acordar ordenar l'activitat de creuers, molt polèmica a causa de la creixent pressió turística.
En aquell acord es van limitar a set les terminals de creuers a Barcelona i es va resoldre que totes se situessin al moll Adossat, cosa que comporta allunyar cap al sud les més properes al centre de la ciutat. Un moviment que, a més, s'inscriu en l'"obertura" del Port Vell a la ciutadania, una iniciativa que suposa una inversió de 120 milions en inversió, aproximadament la meitat pública i l'altra meitat privada.
L'acord també preveu que s'acabi tancant la terminal ubicada al costat sud del Moll de Barcelona, però de moment continuarà funcionant per a creuers.
De les set terminals que s'ubicaran al moll Adossat, cinc ja estan en marxa --tres gestionades per Global Ports Holding i dues per Carnival), la sisena l'ocuparà MSC a partir del 2024 i la setena s'adjudicarà a finals d'any, segons les previsions de Salvadó. En aquest últim cas, el procés de licitació es va reprendre fa un mes, després de ser suspès al març.
Amb espai per a tres creuers
Les terminals internacionals Nord i Sud del Port, situades al moll Barcelona, estan integrades al World Trade Center, molt a prop del centre de la ciutat i a només "5 minuts caminant de la plaça del Portal de la Pau", segons destaca en la seva informació comercial el mateix Port.
"La línia d'atracament és de 824 metres, fet que possibilita que les terminals puguin acollir tres vaixells disposats de la següent manera: la terminal Nord pot rebre un creuer de grandària mitjana, mentre que la terminal Sud pot oferir servei a dos creuers mitjans, el més gran dels quals, de 253 metres d'eslora".
A part, el moll també té un atracament addicional a la banda est que poden utilitzar tant la terminal Nord com la Sud per a les seves operatives d'embarcament o desembarcament.
- ARXIVAT A:
- Ajuntament de BarcelonaTurisme