Toc d'alerta per la cronificació de les desigualtats entre alumnes rics i pobres (Pixabay)

El nivell de català i mates ha retrocedit un curs en deu anys: propostes per revertir-ho

La Fundació Bofill reclama grups reduïts a matemàtiques i especialistes com psicòlegs o treballadors socials als centres d'alta complexitat per poder reduir la desigualtat educativa
Redacció Actualitzat
TEMA:
Educació

Malgrat que els últims cursos s'ha frenat la davallada de resultats de competències bàsiques, en deu anys l'alumnat ha retrocedit prop d'un curs acadèmic en català i matemàtiques. I Catalunya se situa per sota de la mitjana estatal i europea en català, matemàtiques i ciències.

La Fundació Bofill torna a alertar dels perills d'una educació desigual en el seu Anuari, on constata que les diferències de resultats entre els alumnes amb més i menys recursos econòmics s'han agreujat.

Per revertir-ho, proposen més inversió en educació i que el finançament dels centres variï segons la seva complexitat, i en aquells on sigui alta, contractar cinc professionals d'atenció social, psicopedagògica i de salut.

Entre les solucions proposades també hi ha ampliar la plantilla de les aules d'acollida amb l'objectiu de reduir la ràtio entre l'alumnat nouvingut, passant de 27 a 18 alumnes, i que hi hagi quatre hores setmanals de suport als estudiants amb dificultats.

A les classes de matemàtiques reclamen treballar amb grups reduïts, especialment a l'ESO, on demanen que el 80% de les hores es facin en grups de treball de màxim 10 alumnes. I, en centres d'alta complexitat, en grups de 5. 

Catalunya se situa per sota de la mitjana estatal i europea en català, matemàtiques i ciència

A més, reclamen la gratuïtat del menjador i de les activitats extraescolars, i aposten perquè l'alumnat vulnerable tingui plaça reservada a l'escola bressol, ja que, tot i la gratuïtat del segon curs, la majoria en continua quedant fora.

Amb aquestes mesures, els experts creuen que és possible remuntar uns resultats que, tot i que ja no baixen, continuen a la cua d'Espanya i de l'OCDE.
 

Deixar d'estudiar en acabar l'ESO

L'estudi, dirigit per Marga León i Bernat Albaigés, també assegura que s'han cronificat les desigualtats entre centres de complexitat baixa i alta. Segons el cap de projectes de la Fundació Bofill, Miquel Àngel Alegre, "es veu manifestat en els resultats acadèmics, però també en les trajectòries educatives i en les oportunitats més enllà de l'escola".

Una dada extreta de l'informe ho ratifica: el 20% dels joves en una situació de pobresa deixen d'estudiar quan acaben l'etapa obligatòria, una xifra 10 vegades més alta que en alumnes de nivells econòmics més alts.

A l'educació bàsica, el 27% de l'alumnat està en risc de pobresa. Això genera una bretxa entre alumnes, i per revertir-la "cal una aposta per sectors de més vulnerabilitat, que ens farà guanyar en equitat, en igualtat i en eficiència del mateix sistema", ha assegurat Alegre.

S'han cronificat les desigualtats entre centres de complexitat baixa i alta

Menys segregació de l'alumnat

Des del Pacte del 2019, la segregació escolar de l'alumnat estranger s'ha reduït 10 punts, però un 17% dels centres concentra molts més alumnes vulnerables del que els correspondria.

Per cobrir les necessitats de l'alumnat vulnerable, el sistema preveu fins a 20 figures professionals d'atenció social i psicopedagògica, però des de la Fundació Bofill asseguren que és insuficient i que estan poc integrats als centres.

"Sense polítiques que tinguin en compte la complexitat i diversitat creixent de l'alumnat català, continuarem tenint un topall molt fort en els resultats educatius: o cauran o no milloraran", ha sentenciat Alegre.

El pressupost d'Educació ha crescut un 37% i això s'ha vist reflectit, en part, amb més professors. Però tot i que s'han recuperat les ràtios del 2009, anteriors a les retallades, les aules s'han tornat més complexes."Una de les dificultats amb què es troben mestres, i professors i professores, és que han d'atendre unes aules que són cada cop més complexes.

Per tant, cal pensar en recursos que, d'alguna manera, atenguin aquest alumnat", ha afegit Alegre.

2 de cada 3 nens d'entre 3 i 14 anys practica esport, però persisteix una diferència entre classes econòmiques

La bretxa socioeconòmica també es trasllada a l'educació entre els 0 i els 2 anys, on s'escolaritzen el 52% dels infants de nacionalitat espanyola i només el 15% de nacionalitat estrangera.

Pel que fa a les extraescolars, tot i que recuperen nivells de prepandèmia --2 de cada 3 nens d'entre 3 i 14 anys practica esport--, l'accés encara és desigual, amb 25 punts de diferència entre la participació de classe social alta i baixa.

 

 

ARXIVAT A:
Educació
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut