El nou pont del Petroli escollit pels veïns de Badalona acabarà en forma de dònut
Els veïns han votat la proposta amb final circular i un forat al mig que permet veure el mar i li donarà més resistència als temporals
El nou Pont del Petroli de Badalona ja té forma i data. El procés participatiu per escollir el model final entre dues alternatives, que ha comptat amb el vot d'una mica més de 6.000 veïns, ha deixat clara l'opinió dels badalonins: dos de cada tres dels que han participat volen que el pont del Petroli acabi en una plataforma circular.
📢 Fins al 27 de juny, tot el veïnat de #Badalona està cridat a participar en un procés per escollir el nou disseny del pont del Petroli
Ajuntament de Badalona (@AjBadalona) June 20, 2022
✉️ Avui s'ha presentat la iniciativa, s'ha donat a conèixer els dos models que se sotmeten a votació i com es pot participar en l'elecció pic.twitter.com/UloyO88HYV
Els badalonins han tingut una setmana per escollir entre les dues opcions. El 27 de juny es va tancar la votació i, finalment, l'estructura escollida amb el 65,54% dels vots ha estat la que recorda un plat volador o un dònut.
A prova d'un futur amb més temporals
La peculiar forma del nou pont del Petroli compleix dues funcions: per un cantó ofereix un espai circular de 132 metres quadrats, dos més que la plataforma anterior, que compta amb un forat al mig de 19 metres quadrats per on es podrà veure la superfície marina. Per l'altra, l'estructura està pensada per reduir la pressió que un futur temporal hi pogués exercir, ja que facilita la sortida de l'aigua.
El tram final del pont del Petroli, un dels grans emblemes de la ciutat de Badalona, va cedir el gener del 2020 i va caure al mar. No va sobreviure al temporal Gloria i, de fet, la integritat de la instal·lació ja s'havia vist afectada en un temporal anterior, el 2017.
Els temporals han d'anar en augment arran del canvi climàtic. Els fenòmens meteorològics violents es preveuen cada vegada més habituals i per això s'ha volgut dissenyar el nou pont tenint en compte aquest repte. Gràcies al forat, el cop que rebrà l'estructura per l'embat de les onades durant els pròxims temporals serà molt menor:
"L'antiga plataforma rebia un impacte horitzontal de les onades d'unes 250 tones, el mateix que pesava la plataforma, una força molt elevada, mentre que amb la nova base en forma d'ovni passarà a ser de 60 tones, una reducció només derivada de la seva forma", Manuel Reventós, responsable d'Enginyeria Reventós.
La presentació de la proposta seleccionada l'ha feta l'alcalde de Badalona, Rubén Guijarro. Juntament amb tècnics municipals, de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i de la firma Enginyeria Reventós, han fet una visita al pont del Petroli des del mar, a bord del Ciutat Badalona, un veler emblemàtic de l'any 1929 des del qual han tornat a comprovar els desperfectes causats pel Gloria.
El Laboratori d'Enginyeria Marítima de la UPC (LEM-UPC) ha estat l'encarregat d'assumir els estudis tècnics i les simulacions a escala corresponents per reduir a dos els models viables que tenien per escollir els veïns de Badalona.
"Hem estudiat el temporal Gloria i per què es va trencar el pont per decidir les solucions possibles", explica Daniel González Marco, vicedirector del LEM-UPC. Ara tornaran a assajar el model escollit al canal d'onatge, una infraestructura de proves que té 100 metres de longitud, 3 d'ample i 5 de profunditat. "Comprovarem que els càlculs són correctes i que pot suportar un altre temporal com el Gloria o de major intensitat", afegeix.
Les obres del nou pont resistent als temporals s'han plantejat per començar a finals del segon trimestre del 2023. Com que els treballs s'han de fer dins de l'aigua, la meteorologia hi juga un paper important, especialment tenint en compte que els períodes de més mala mar solen ser entre desembre i gener.
La inversió prevista per a la reconstrucció és de 2,2 milions d'euros, amb 1,5 milions ja contemplats en el pressupost municipal. L'alcalde ha declarat que espera que les obres acabin "a principis del 2024".