El nou registre de viatgers obliga tothom a donar més dades personals a partir del desembre
El sector turístic està en contra d'ampliar el registre que cal fer quan entres en un hotel o llogues un cotxe, amb dades que han d'enviar al Ministeri de l'Interior
El sector turístic està en peu de guerra davant la normativa del Ministeri de l'Interior que els obligarà a facilitar totes les dades dels seus clients. Fins ara, el client només facilitava el DNI o passaport i la targeta de crèdit en fer el check-in a l'hotel, però a partir del 2 de desembre, també haurà de proporcionar el lloc de residència habitual, el telèfon mòbil i fix, l'e-mail o la relació de parentesc entre viatgers quan hi hagi menors d'edat. També les dades de pagament, i, fins i tot, la caducitat de la targeta.
Els viatgers hauran de notificar una quarantena de dades, en comparació amb les 14 actuals.
La Confederació Espanyola d'Hotels rebutja la idea i critica "la falta de diàleg" sobre el decret 933/2021 de registre documental de reserves.
Mireia Camps, sotsdirectora de l'Hotel Leonardo Royal Barcelona Fira, assegura: "La nova normativa farà el registre de clients molt més lent a les recepcions dels hotels, i haurem d'assumir molta més feina i més costos, ja que ens obliga a implementar noves tecnologies." Afegeix que "pel client, pot crear reticències en relació amb la llei de protecció de dades, i pot acabar generant una mala experiència del turista".
La patronal demana al govern espanyol que, almenys, emeti una ordre ministerial per aclarir els detalls de l'aplicació de la normativa, per evitar el "desconcert" dels hotelers i dels seus clients, segons afirma en un comunicat recent.
Cal notificar les dades a la policia abans de 24 hores
Segons el text del decret, en un termini "no superior a 24 hores" després de registrar la reserva, l'establiment haurà de notificar les dades del viatger a la policia, aquí a Catalunya als Mossos d'Esquadra, que després enviarà al Ministeri de l'Interior.
Ramon Estalella, secretari general de la Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics, explica que "els establiments no disposen de les dades de la targeta de crèdit, ja que el datàfon és d'una entitat bancària i els allotjaments no hi tenen accés". A més, diu, "hi ha dades com el telèfon mòbil o l'e-mail que molts clients no donen en les reserves, per evitar rebre publicitat".
Tots els establiments i agències de viatges estan afectats
A banda d'hotels, també hauran de notificar les dades apartaments turístics, cases rurals, càmpings, zones d'estacionament d'autocaravanes i tota mena d'allotjaments de caràcter turístic. L'obligació també afecta les agències de viatges.
Les agències, agrupades a la patronal ACAVE, demanen que no se'ls inclogui en la normativa. La consideren desproporcionada i inviable.
Catiana Tur, gerent de l'Associació Corporativa d'Agències de Viatges Especialitzades, explica que "un 60% de les agències són empreses petites, d'entre 1 i 5 treballadors, que sovint actuen com a intermediaris en reserves de grans grups", que no poden assumir tant volum de feina:
"En una setmana, al pic de l'estiu, poden arribar a gestionar 500, 1.000 entrades, i amb noms estrangers, complicats Traspassar aquesta informació en 24 hores a la policia és inviable."
La vuitantena d'empreses de lloguer de vehicles també hauran de notificar una gran quantitat de dades. En total, més de vuitanta dades del client i el vehicle.
Pilar Bellot, presidenta de l'Associació de Lloguer de Vehicles sense conductor de Catalunya, apunta que "s'hauran de notificar dades del vehicle com la marca, el model, color, km de sortida i arribada, dia d'entrega, número de bastidor o si té GPS". Reclamen que "les dades que s'hagin de demanar als clients siguin les estrictament necessàries".
Espanya, únic a Europa a endurir el registre de viatgers
Segons el govern espanyol, la normativa s'endureix per facilitar la feina de prevenció d'activitats il·legals, i lluitar contra el crim organitzat i el terrorisme.
Experts en dret digital asseguren que la normativa és inèdita a Europa. Cap país europeu preveu, per ara, ser tan estricte i exhaustiu en la sol·licitud de dades personals. Insisteixen que s'estan vulnerant els drets i la protecció de dades dels viatgers.
El sector turístic reclama una revisió i un nou ajornament del registre de viatgers. Ja ha portat el cas a diversos organismes europeus. El Ministeri de l'Interior diu a TV3 que tira endavant amb la normativa.
- ARXIVAT A:
- Turisme