Trànsit de camions al pont de l'autovia A-2 a El Palau d'Anglesola

El Palau d'Anglesola reclama desencallar el projecte de construcció de la passarel·la que ha de creuar l'A-2

ACN El Palau d'Anglesola - Ajuntament i entitats locals d'El Palau d'Anglesola (Pla d'Urgell) reclamen al govern espanyol que desencalli la passarel·la per a vianants i ciclistes que ha de creuar l'autovia A-2 i connectar amb Mollerussa i altres municipis de la comarca. L'alcalde Francesc Balcells assegura que el projecte ja està enllestit amb la part tècnica "resolta" i ara tot depèn de la "part política" ja que el finançament està compromès des d'Europa. Anunciada al 2022, la passarel·la ja hauria d'estar feta però encara no ha començat i entitats com l'Associació d'Amics de la Banqueta alerten del perill que suposa creuar a peu o en bicicleta l'autovia per l'elevat trànsit que hi ha en aquest punt degut a les indústries i les connexions amb altres municipis.

Balcells explica que el projecte va arrencar fa cinc anys quan van començar les converses amb el ministeri. Llavors van trobar "bona predisposició" per tirar-lo endavant i de fet, constata que així ha estat perquè s'ha fet l'avantprojecte, el projecte executiu, i s'han recollit totes les al·legacions de les parts. Actualment però, es troba encallat a Madrid i demana que es desencalli per la "pressió social" que hi ha davant la necessitat de disposar ja d'una passarel·la anunciada el 2022 en una roda de premsa amb el subdelegat del govern espanyol José Crespín. A més a més, Balcells destaca que ja hi ha finançament per fer l'obra, perquè els diners provenen d'Europa, i demana que es posi fil a l'agulla abans que aquests diners vagin cap a una altra província.

L'alcalde diu que són conscients que "l'administració és lenta", però precisament per això, reclamen que es fixi un objectiu en aquest punt. Fa poques setmanes es va reunir amb responsables de Carreteres a Lleida que li van confirmar que la part tècnica ja està enllestida. Per això creu que es troben davant d'un dels "compromisos" del govern espanyol amb Catalunya que no s'estan complint i per tant considera que en el context polític actual, és més necessari que mai que tiri endavant perquè "aquí a l'oest de Catalunya també volem que les promeses siguin una realitat".

Mobilitat ciclable segura

L'alcalde de Fondarella i membre de l'associació Catigat i Bici Pla que fomenta l'ús de la bicicleta a la comarca, Xavi Acosta, remarca la necessitat que la mobilitat ciclable sigui segura amb elements com la passarel·la per creuar l'autovia. Hauria de ser una mobilitat que permeti els desplaçaments no només per oci i turisme durant el cap de setmana sinó també per anar a treballar o a l'escola amb bicicleta. Segons Acosta, això ara no és possible en aquest punt ja que l'autovia no es pot creuar de forma segura i per això és tant important la construcció d'aquest pont. A més a més, alerta que hi ha un elevat volum de trànsit per la proximitat d'empreses importants i també connexions amb altres municipis o fins i tot capitals de comarca com les Borges Blanques.

"Els qui creuen l'autovia s'hi juguen la pell"

El president de l'Associació d'Amics de la Banqueta del canal a El Palau d'Anglesola, Fermí Melgosa, remarca que la passarel·la és "vital" per als amants de l'entorn ecològic que envolta els canals d'Urgell. Al punt on s'hauria de construir finalitza un dels recorreguts de la banqueta i la gent que el fa ha de girar cua perquè no pot continuar cap a Mollerussa. De fet, fins a la capital de comarca encara no hi ha dos quilòmetres de distància i per això lamenta que molta gent acaba agafant el cotxe per anar a comprar o fer encàrrecs quan es podrien desplaçar a peu o en bicicleta. Els que tot i així decideixen anar a peu o en bicicleta "s'hi juguen la pell" diu, i posen la seva vida en risc quan creuen pel pont de l'autovia.

Característiques de l'obra

El pressupost de la passarel·la és de 2,1 MEUR i el temps de construcció previst de 9 mesos. En principi per fer l'obra no caldrà tallar el trànsit de l'autovia, només trams parcials. Tindrà una dimensió de 62 metres de longitud, sense cap pilar entre banda i banda per donar-li més esveltesa. Es preveu un disseny singular perquè esdevingui un punt de referència al pas de la carretera que identifiqui l'arribada al Palau d'Anglesola.

A principis d'any la senadora d'ERC Sara Bailac va preguntar al govern espanyol en quina fase del procediment es trobava el projecte i el motiu pel qual encara no s'havia iniciat la fase de licitació per executar el projecte així com el calendari amb què l'executiu treballa. La resposta però va ser que ja havia finalitzat el tràmit d'informació pública i resolt les al·legacions per tant es podria aprovar definitivament el projecte i que precisament aquest tràmit d'informació pública havia "dilatat" els terminis previstos inicialment.

El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut