És la tercera reprovació a la ministra de Transports en menys d'un mes (ACN/Congrés)

El Parlament també reprova la ministra Raquel Sánchez per la gestió de Rodalies

La cambra exigeix el traspàs "definitiu i integral" del servei a la Generalitat

El Parlament ha reprovat aquest dijous la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i exalcaldessa de Gavà Raquel Sánchez per la "constant ineficàcia" en la gestió del servei de Rodalies a Catalunya i per la "incapacitat" que ha demostrat per adoptar mesures per fer front a les incidències. Ho ha fet per 71 vots a favor, 38 en contra i 17 abstencions.

A favor de la reprovació hi han votat Esquerra, que és el partit que ha presentat la iniciativa a la Cambra; Junts; la CUP, i el PPC. Els Comuns, socis dels socialistes a l'executiu espanyol, s'han abstingut, igual que Vox. Els únics vots en contra de la reprovació han estat els del PSC.

La cambra també ha aprovat una moció que exigeix el traspàs "definitiu i integral" de Rodalies a la Generalitat perquè es pugui assumir la gestió total del sistema ferroviari català, acompanyat dels recursos econòmics corresponents. Ha estat per 76 vots a favor i 49 en contra i, en aquest cas, els Comuns sí que s'han sumat a ERC, Junts i la CUP per reclamar el traspàs del servei.

A més, exigeixen l'execució "immediata" de les partides pressupostàries de les inversions del servei de Rodalies pendents, com el Pla Rodalies, i també les que siguin necessàries per restaurar la normalitat del servei. El Parlament també ha aprovat demanar al Govern que reclami a l'executiu espanyol el rescabalament del cost dels mitjans alternatius de transport que la Generalitat va habilitar després de l'avaria de l'R2 Sud de Rodalies del maig.

El Parlament ha reprovat la ministra amb 71 vots a favor, 38 en contra i 17 abstencions (CCMA)

Ferran Estruch, d'Esquerra Republicana, ha recordat que la mala gestió del servei ve de lluny i que té a veure amb una falta de finançament crònic que la Moncloa no ha afrontat mai, ni amb governs del PSOE ni amb el PP, fet que ha convertit els incidents a la xarxa viària no pas en problemes puntuals sinó "en una cadena d'errors també crònics":

"Sí que cal reprovar la ministra per la ineficàcia en la gestió del servei de Renfe i Adif, perquè creiem que és qui en té la responsabilitat. Cal un traspàs immediat, real, integral, del servei de rodalies, no traspassos fake com es va fer en el seu moment."

Ramon Tremosa, de Junts, ha demanat aprofitar que ara venen unes eleccions generals per condicionar possibles investidures al traspàs del servei:

"Un consell als bons amics d'ERC. Cobreu per avançat, no regaleu més investidures ni més pressupostos de bon rotllo. Si Pedro Sánchez vol la investidura, abans i no després; abans de la investidura, que hi hagi aquest traspàs de Rodalies."

En Comú Podem, per la seva banda, també ha demanat prioritzar el traspàs de Rodalies per sobre de qualsevol altra infraestructura, com la B-40, i ha justificat les incidències contínues per "un dèficit de més de tres dècades", que, segons David Cid, respon a "unes prioritats equivocades". El seu partit no creu necessària, per això, una comissió d'investigació:

"Som uns ferms defensors del govern de coalició, però és cert que el Ministeri de Foment no ha funcionat. Com que ERC dona les eleccions per perdudes, en té prou amb reprovar-la; nosaltres sortim a canviar."

La cupaire Montserrat Vinyets ha denunciat "la tàctica neoliberal" de no invertir en el servei per "deixar que es degradi i després dir que no funciona", i ha assegurat que forma part d'un pla "per beneficiar el lobby del vehicle privat".

Reclamen una comissió d'investigació

El Parlament també ha aprovat que s'obri una comissió investigació sobre el funcionament del servei de Rodalies a Catalunya els darrers anys i que hauria de tenir, com a objectius "mínims", valorar els costos econòmics i socials que han provocat les deficiències del servei, quantificar el dèficit d'inversió i les necessitats que es requereixin per situar la xarxa de Rodalies en un estat òptim i esclarir les responsabilitats polítiques i tècniques que han portat a la situació actual.

Pel que fa al PSC, ha defensat la gran inversió que assegura que s'està fent després d'anys de deixadesa. El diputat Jordi Terrades ha acabat fent un "i tu més" i ha assegurat que els Ferrocarrils de la Generalitat tampoc funcionen, però també ha fet una crida a més diàleg i col·laboració entre les institucions:

"El problema és que des de fa massa anys no s'han fet les inversions adequades i el resultat és el que tenim. I no em facin parlar dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, perquè si mires les xarxes de Tuitter, els últimes dos mesos les queixes dels usuaris són tan freqüents com les dels que utilitzen Rodalies."

Aquesta és la tercera reprovació a la ministra de Transports en menys d'un mes, després que fos doblament reprovada a principis de maig, al Congrés i al Senat, per la gestió de Rodalies i de l'habitatge.

Cinc de cada sis dies hi ha incidències a la xarxa de Rodalies segons el govern de la Generalitat, que demana una gran aliança per exigir el traspàs complet del servei a Catalunya.

 

Foment xifra en 40.000 milions d'euros el dèficit d'inversions en infraestructures a Catalunya

La patronal Foment ha posat xifres aquest dijous al dèficit d'inversions en infraestructures que ha anat acumulant Catalunya any rere any: pràcticament 40.000 milions d'euros des del 2009. És la diferència entre el que s'ha invertit realment i la inversió que, segons la patronal, haurien d'haver fet totes les administracions públiques els últims 14 anys si haguessin seguit els estàndards europeus i hi haguessin destinat el 2,2% del PIB català.

Aquest dèficit acumulat afecta des de les infraestructures energètiques fins a les de transport, com Rodalies. Però també les infraestructures hídriques. En aquest sentit, segons la patronal catalana, si s'hagués invertit una quarta part del dèficit acumulat en l'àmbit de l'aigua, ara seria més fàcil fer front als problemes relacionats amb la sequera.

ARXIVAT A:
RodaliesParlament de CatalunyaMobilitat
Anar al contingut