El perill dels anuncis d'apostes: 4 de cada 10 ludòpates s'enganxen abans dels 18
El Consell de l'Audiovisual demana que es prohibeixi als famosos fer anuncis d'apostes en línia i que aquests anuncis no es puguin passar en horari infantil
Són cada vegada més les persones que aposten i juguen en línia i és especialment alt el risc que suposa per a la salut de joves i adolescents. 1 de cada 20 adolescents, el 4,6% dels joves, té conductes de risc en relació amb el joc i les apostes i, de fet, es calcula que 4 de cada 10 persones amb problemes de ludopatia van començar a jugar abans de fer els 18 anys.
En aquest context, el Consell de l'Audiovisual Català (CAC) alerta, en un informe presentat aquest dimecres, del risc que suposa la presència de publicitat de les cases d'apostes en els mitjans de comunicació: el 45% dels anuncis de jocs i apostes en línia s'emeten en horari protegit i cada vegada n'hi ha més.
L'informe del CAC denuncia també les tècniques que s'utilitzen: la presència de famosos en aquest tipus d'anuncis, l'oferta de bons gratuïts, i que els mateixos locutors llegeixin el missatge publicitari.
Rafa Nadal, Cristiano Ronaldo, Neymar i Carlos Sobera en anuncis de joc online
Per tot això, el CAC insta les administracions a regular aquesta publicitat de manera similar a com s'ha fet amb el tabac i l'alcohol. Roger Loppacher, president del CAC, ha dit que les persones menors d'edat estan exposades a continguts de risc molt perjudicials i que cal regular de manera més estricta aquesta activitat:
"Des del CAC reclamem la prohibició dels anuncis de joc i apostes durant tot l'horari protegit. També demanem la prohibició absoluta de la presència de personatges famosos en la publicitat, per l'ascendència especial que tenen entre els infants i els adolescents. Igualment, creiem que la narració de les comunicacions comercials no l'haurien de fer les mateixes persones que narren un esdeveniment esportiu".
Conclusions de l'informe
Loppacher i el president del Col·legi de Metges de Barcelona (CoMB), Jaume Padrós, han presentat les conclusions de l'informe fet a partir de l'anàlisi de 10 televisions i 5 ràdios, així com diversos canals i plataformes a internet.
El president del CAC, Roger Loppacher, i el president del Col·legi de Metges de Barcelona (CoMB), Jaume Padrós
Aquestes són algunes de les conclusions principal a què arriba l'estudi:
Anuncis en horari protegit (de 6.00 a 22.00). Gairebé la meitat dels anuncis de joc i apostes es fan en horari protegit en el cas de la televisió. Per exemple, durant l'emissió del Barça-Reial Madrid, un de cada tres anuncis eren d'aquesta temàtica i tots es van emetre en aquest horari. Pel que fa a la ràdio, encara és més exagerat i el 85% dels anuncis de joc a l'atzar es fan fer en horari protegit, durant el període analitzat.
Utilització de personatges famosos. Astres de l'esport com Rafa Nadal, Cristiano Ronaldo o Neymar, i actors i presentadors de televisió fan d'esquer i conviden a apostar. Fins i tot una empresa de jocs d'atzar és la patrocinadora oficial de la Lliga.
La ràdio explota la credibilitat dels periodistes. Els formats són cada cop més directes i a la ràdio, els mateixos locutors, conviden a apostar durant les retransmissions esportives.
Oferta de bons. 8 de cada 10 anuncis inclouen promocions i descomptes per animar la gent a fer la primera aposta, tècniques amb elements de resposta no reflexiva. I el 40% d'aquestes comunicacions comercials inclouen missatge que insten a jugar de manera immediata: "Aposta ja!"
Vídeos a internet on la promoció del joc és el contingut. El CAC detecta un creixement exponencial de vídeos a YouTube amb missatges que animen explícitament a jugar: "Es pot viure de les apostes? Sí, es pot, per descomptat que es pot, però com tot a la vida a base de constància i esforç."
Informe complet del CAC de la presència de continguts de promoció del joc i les apostes en línia
Risc per a la salut de joves i adolescents
Amb l'informe del CAC s'ha presentat també un document de posició del Consell de Col·legis de Metges de Catalunya (CCMC) sobre els aspectes mèdics del joc patològic en línia. La proliferació del joc i de les apostes esportives en línia està sent motiu d'alarma arreu del món a causa del potencial addictiu d'aquest tipus de joc entre les persones joves.
Notícia relacionada: Repunt dels joves addictes al joc online i es detecta per primer cop en noies
L'estudi alerta que els adolescents (de 14 a 17 anys) consideren les apostes esportives com una activitat implícita de l'esport i una experiència social lligada a la diversió que no comporta cap risc. Els experts apunten, en canvi, que en el joc per internet només calen entre 1 i 2 anys per desenvolupar ludopatia, mentre que en el joc presencial calen de 7 a 10 anys. Es calcula que el joc en línia és la principal causa de ludopatia en menors de 26 anys.
Regulació més estricta dels anuncis de joc i apostes
Una vegada més el CAC reclama legislar la presència d'aquest tipus de publicitat i demana prohibir-ne la presència durant l'horari protegit, prohibir la presència de famosos i prohibir l'emissió d'anuncis pel narradors esportius.
El govern espanyol prepara un decret en aquesta línia, que prohibiria la publicitat d'apostes amb famosos, en horari infantil i durant els partits. En el projecte de llei de pressupostos signat l'octubre passat entre el president del Govern central, Pedro Sánchez, i pel secretari general de Podem, Pablo Iglesias, inclou "una regulació de la publicitat del joc d'atzar i aposta en línia d'àmbit estatal similar a la dels productes del tabac".
Itàlia, el primer país europeu de prohibir els anuncis d'apostes
Itàlia s'ha convertit en el primer país europeu que prohibeix la publicitat de les cases d'apostes. El passat mes de juliol va aprovar un decret que estableix que els operadors de joc no poden anunciar-se, amb l'objectiu de lluitar contra la ludopatia. El vice-primer ministre italià responsable de la mesura, Luigi Di Maio, va explicar que "és una indústria que s'ha tornat massa gran a costa de la salut i la dignitat de la gent: l'hem de reduir". La mesura no va deixar ningú indiferent i va rebre fortes crítiques de la lliga italiana de futbol, la Serie A, per les pèrdues econòmiques que suposaria.
Les apostes són també un negoci a Espanya on molts equips espanyols de futbol tenen una casa d'apostes entres el seus patrocinadors.
- ARXIVAT A:
- SalutMitjans de comunicació