El pilot del Titan havia ignorat "queixes sense fonament" sobre la seguretat del submarí
L'empresa operadora, OceanGate, rep una pluja de crítiques per la suposada manca de seguretat i per no tenir la nau certificada
Les reaccions a la "catastròfica implosió" del submergible turístic Titan no s'aturen. Els familiars ploren la mort dels cinc ocupants de la nau i demanen que s'investiguin a fons les causes de l'accident. De moment, només s'han trobat restes de l'aparell i s'ha dit que s'intentarà trobar vestigis dels cossos dels difunts.
Mentrestant, els dubtes sobre la regulació i les normes de seguretat exigibles a aquesta mena d'aventures no paren de créixer. La nau no estava certificada per cap organisme oficial.
Entre els cinc morts hi havia Stockton Rush, de 61 anys, fundador i director executiu de l'empresa OceanGate Expeditions. Rush pilotava el submergible i cobrava 230.000 euros a cadascun dels altres passatgers.
La resta de la tripulació la formaven el multimilionari explorador britànic Hamish Harding, de 58 anys; l'empresari britànic Shahzada Dawood, de 48, i el seu fill Suleman, de 19, i l'oceanògraf francès Paul-Henri Nargeolet, de 77.
L'emprenedor Guillermo Söhnlein, cofundador de l'empresa operadora del Titan, OceanGate, ha rebutjat la pluja de crítiques que estan rebent sobre la suposada manca de seguretat.
Ha declarat que les mesures de prevenció eren "un element clau de la cultura de l'empresa" i que Stockton Rush era "molt conscient" dels perills d'explorar les profunditats oceàniques.
"Stockton era un dels gestors de riscos més astuts que he conegut i tenia aversió al risc."
Diversos advertiments ignorats
Alguns dels màxims experts en l'exploració en aigües profundes han desmentit Söhnlein. La BBC ha parlat amb un dels principals experts mundials en la matèria, Rob McCallum, que ha assegurat que va advertir l'empresa en diverses ocasions dels riscos excessius que corrien.
McCallum va escriure correus directes a Stockton Rush en què criticava directament la seguretat del Titan. Segons els extractes que en publiquen els mitjans britànics, els advertiments van ser desestimats per Rush, amb respostes com:
"Estic cansat que el sector intenti utilitzar arguments com la seguretat per frenar la innovació. Hem sentit massa sovint queixes sense fonament, com: 'Al final matareu algú!', i me les prenc com un greu insult personal."
Rob McCallum bàsicament li recriminava que posés en perill els clients i demanava que algun organisme independent revisés i certifiqués que el Titan era segur. Li escrivia:
"Crec que t'estàs situant en una dinàmica perillosa, i potencialment també als teus clients."
El tens intercanvi de correus electrònics es va acabar, segons McCallum, després que els advocats de l'empresa OceanGate el van amenaçar d'emprendre accions legals contra ell.
"No estaven preparats per a una certificació"
Una altra veu crítica de les darreres hores ha estat la de l'enginyer que dirigeix un comitè sobre submergibles tripulats als EUA, William Kohnen, que ha declarat a la mateixa BBC que ja havien expressat "preocupació per la nau que desenvolupava OceanGate". Kohnen ha afegit que l'empresa no estava preparada per sotmetre's a un procés de certificació.
També n'ha parlat el científic i periodista Michael Guillen, que va sobreviure a una expedició semblant l'any 2000, en què van tenir problemes tècnics amb una hèlice.
"Ens hem d'aturar, fer una pausa i plantejar-nos per què volem anar al Titanic i com podem arribar-hi de manera segura."
El cineasta James Cameron, que ha estat a prop de les restes de l'icònic vaixell en diverses ocasions, s'ha afegit a les denúncies: "No haurien d'haver fet el que estaven fent, sobretot si no estaven certificats."
S'ha queixat que l'expedició no es pogués aturar abans que sortís. En declaracions a l'agència Reuters, ha comparat les dues tragèdies:
"El Titanic és al fons de l'oceà no pas per l'acer o pels compartiments, sinó per males decisions. Van advertir el capità que hi havia icebergs, era una nit sense lluna, i ell va tirar endavant igualment. Ara, al mateix lloc, hi ha dues naus de costat per la mateixa refotuda raó."
Dijous, el director de la pel·lícula "Titanic" (1997) ja va denunciar que li constava que l'empresa "havia ignorat molts advertiments" en matèria de seguretat.
Quina és la principal hipòtesi del que va passar?
Els fets van passar a l'Atlàntic Nord, durant una immersió profunda que perseguia l'objectiu de visitar les restes del Titanic.
El submarí Titan va perdre el contacte amb el vaixell de la superfície el mateix diumenge, quan feia menys de dues hores que havia començat el descens. Les dades les ha facilitat John Mauger, un alt càrrec de la Guàrdia Costanera dels Estats Units.
El submergible va desaparèixer i dijous un vehicle robotitzat de busseig va localitzar el que es considera que en són les restes. Els suposats vestigis de la nau s'han trobat dipositats al fons submarí, a uns 4 quilòmetres de profunditat i a 488 metres de la proa del Titanic. Es creu que no ha quedat ningú amb viva i que les restes es corresponen amb una "implosió catastròfica de la nau".
- ARXIVAT A:
- Estats UnitsCanadà