La tinent d'alcalde i regidora de Mobilitat, Cristina Morón, durant el ple d'aquest divendres

El ple de la Paeria de Lleida aprova la nova taxa de recollida d'escombraries amb els vots del PSC i Junts

Actualitzat

ACN Lleida - El ple de l'Ajuntament de Lleida ha aprovat les ordenances fiscals per al 2025 amb els vots a favor del govern municipal del PSC i del grup de Junts. El pacte entre els dos partits per tirar endavant el punt acorda congelar l'IBI i l'impost de circulació, entre altres taxes, així com la modificació de la taxa de la recollida d'escombraries, com a punt més destacat. El canvi, que s'ha fet per complir amb la normativa que obliga a la Paeria a recaptar el cost íntegre del servei, inclou una tarifa fixa de 81 euros i una de variable en funció de la mida de l'habitatge. Així, els habitatges pagaran 94, 111 o 128 euros. PP, ERC, Vox i Comú han carregat contra aquest canvi i consideren que s'hauria d'haver compensat amb una rebaixa de l'IBI.

El principal canvi de les ordenances aprovades és la pujada de la taxa d'escombraries per donar compliment a la llei de Residus que marca que, a partir de l'abril del 2025, cada municipi haurà de cobrir tot el cost de prestació del servei de recollida selectiva, transport i tractament. Fins ara, la taxa de brossa només en cobria un 76%, amb un dèficit de 2,8 milions d'euros.

La tinenta d'alcalde i regidora de Bon Govern, Carme Valls, ha remarcat que l'increment de la taxa, que també s'aplicarà el 2026, es fa actuant "amb ètica de responsabilitat", i ha afegit que, el 85% de les llars pagaran els trams més baixos de la forquilla, menors als 100 euros. També ha destacat que congelen l'IBI, l'impost de circulació, l'IAE i la plusvàlua, així com les altres taxes vinculades a l'activitat econòmica.

La portaveu municipal de Junts, Neus Caufapé, també ha justificat la nova taxa per "responsabilitat", després d'anys sense que cap formació, ni al govern ni a l'oposició, hagi estat "capaç d'assumir l'actualització" de la taxa a la normativa. "De veritat us ve de nou? Jo no entenc que no haguem fet res fins ara", ha manifestat.

De la seva banda, la resta de grups a l'oposició, PP, ERC, Vox i Comú, han votat en contra de la modificació d'ordenances. I en el cas de la taxa d'escombraries, han criticat que la part variable es determini en funció de la mida de l'habitatge. "Ara descobreixo que els metres quadrats generen residus, jo pensava que els generaven les persones", ha ironitzat el portaveu del PP a la Paeria i cap de l'oposició, Xavier Palau, que ha criticat que amb les noves ordenances, Lleida passa de ser la setena a la cinquena ciutat de l'Estat on els habitants paguen més impostos.

Per part d'ERC, Jordina Freixanet, ha afirmat que l'augment de la taxa és "injusta, desproporcionada i cara en una ciutat que cada dia està més i més bruta". El portaveu municipal de Vox, Josep Roca, ha qualificat les noves ordenances fiscals "d'ordenances letals", mentre que des del Comú de Lleida, la seva portaveu, Laura Bergés, criticat que el govern municipal vulgui "colar" un augment dels impostos amb l'excusa que s'ha de complir la llei.

Llum verda al pla de mobilitat i a la ZBE, tot i que amb crítiques

La Paeria de Lleida ha celebrat aquest mateix divendres un segon ple extraordinari per aprovar el Pla de mobilitat urbana i la Zona de Baixes Emissions (ZBE). Aquest darrer punt ha estat el que més discrepàncies ha generat entre els grups municipals, tot i que finalment ha tirat endavant amb 14 vots a favor del PSC i Junts, i 13 en contra de la resta de l'oposició: PP, ERC, Comú i Vox, que han criticat el desenvolupament del projecte.

Aquest s'iniciarà l'1 de gener de 2025 al Centre Històric, limitant-hi la circulació dels vehicles sense etiqueta ambiental que no estiguin matriculats a la ciutat, tot i que es fixarà una moratòria de sis mesos sense sancions per facilitar l'adaptació a la nova regulació i fer campanyes informatives.  També garanteix excepcions per als vehicles de serveis d'emergència, municipals, entre altres.

La tinenta d'alcalde i regidora de Mobilitat, Cristina Morón, ha defensat que tant el Pla de Mobilitat Urbana com la proposta de ZBE s'ha elaborat amb "l'assessorament i la revisió dels tècnics, experts i la consultora que ha fet els estudis" i "d'acord amb la normativa vigent". "En cap cas hem pres decisions arbitràries que no fossin recolzades tècnicament", ha asseverat. Per la seva banda, des de Junts, David Melé, ha dit que des del seu grup han volgut "incidir en les decisions estratègiques de la Lleida dels pròxims anys" i que donen suport als dos expedients amb "el convenciment que l'equip de govern hi apostarà fermament amb recursos humans i econòmics".

D'altra banda, el republicà, Juanjo Falcó, ha encapçalat les crítiques de l'oposició. Falcó ha acusat Morón de "perdre un any" a l'hora d'impulsar la ZBE i d'optar, davant la manca de temps, per la "solució del mal estudiant, que és saltar-se part del temari", en referència als tràmits de participació ciutadana. Per Falcó, aquest "retard" ha suposat "riscos" a l'hora de mantenir la subvenció europea, i ha dit que la tramitació té "serioses ombres", l'expedient "no especifica perquè s'ha escollit la zona inicial d'aplicació" i que la proposta és "poruga".

Així mateix, la portaveu del Comú, Laura Bergés, també ha criticat el "retard" en la tramitació així com el desenvolupament previst. Bergés ha lamentat que, inicialment, la proposta "no incorpora cap de les àrees amb més soroll i emissions", i ha acusat l'equip de govern "d'ajornar l'expansió de les diferents fases a després de les eleccions perquè no fos cas que perdeu vots". En aquest sentit, la Paeria preveu materialitzar la ZBE per fases i culminar el procés el 2030.

Pel que fa al portaveu del PP, Xavier Palau, ha dit a l'equip de govern que "no s'entenen" amb relació a la ZBE, mentre que Gloria Rico, de Vox, ha titllat la proposta de "gran farsa" i "classista", pel fet que els "rics poden comprar vehicles nous i a la resta de la ciutadania li suposa un gran esforç".

Pel que fa al Pla de mobilitat, s'ha aprovat amb els vots a favor de l'equip de govern del PSC, Junts i ERC, les abstencions del Comú i PP, i el vot en contra de Vox. Una de les principals actuacions previstes és la millora de la xarxa d'autobusos.

El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut