El president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero
El president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero

El president del comitè de Seat confirma pressions, però nega cap trucada del rei pel canvi de seu

Matías Carnero detalla al Parlament els moviments al voltant d'un possible trasllat de la seu social de l'empresa les setmanes posteriors a l'1-O

Actualitzat

El president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero, ha insistit que va haver-hi "pressions" perquè la companyia retirés la seu social de Catalunya després de l'1-O, tal com ja va explicar fa dos anys.

Carnero ha comparegut aquest dimarts davant la comissió d'investigació de l'article 155 al Parlament, on ha negat que el rei Felip VI demanés directament el trasllat de l'empresa automobilística. El president del comitè sí que ha explicat que els van advertir que, en la recepció del 12 d'Octubre del 2017, es va comentar la situació de Seat:

"Quan jo soc allà, hi ha una trucada d'algú que havia assistit al besamans del rei, i ens diuen que en els 'corrillos' s'havia comentat que 'Seat, què passava'. Jo allà em vaig cabrejar força (...) Em va semblar injust que en un acte nacional, en un acte de la Hispanitat, s'hagi de parlar de Seat en 'corrillos'... Jo no valoro si hi havia el rei o no o si hi havia algú de la casa reial. A nosaltres ens truquen i ens diuen que hi ha hagut comentaris de 'Seat, què passa?'. Per mi és un tipus de pressió? Jo crec que sí."

 

 

El representant dels treballadors de l'empresa automobilística ha remarcat que aquestes pressions no provenien del monarca i que Felip VI no va trucar ningú per demanar que Seat marxés de Catalunya. Carnero ha dit que s'ha posat en boca seva que el rei havia trucat a Seat, però que ell "mai" ho ha dit:

"Que el rei va trucar a Luca de Meo? Fals. El rei no va agafar el telèfon a ningú ni va trucar a ningú. Ara, no fa falta. Jo crec que aquesta gent té contactes suficients per parlar amb gent."

Carnero també ha explicat que alguns directius de Seat volien marxar de Catalunya i que aquesta posició es va discutir en diversos gabinets de crisi la tardor de fa dos anys. Finalment, ha afegit, aquest trasllat es va descartar per l'oposició dels sindicats i del president Luca de Meo.

El president del comitè d'empresa també ha detallat que, després de l'1-O, no es van perdre vendes, però sí que al desembre es va notar un petit descens, que ha atribuït a "la brutal campanya de comentaris en xarxes socials i mitjans de comunicació".

 

Carnero, al costat del president de la comissió parlamentària, Antoni Morral (ACN)

 

El discurs del 3-O, "incendiari"

Carnero ha estat molt crític amb el discurs que Felip VI va fer el 3 d'octubre al vespre, en què va acusar el govern de la Generalitat de "conducta irresponsable" i "deslleialtat inadmissible".

"El discurs del rei vaig dir al seu dia que, per mi, va ser incendiari. Quan vaig sentir que compareixeria, jo, ignorant de mi, vaig pensar 'Bé, potser el que farà és intentar unir totes les parts per asseure's a dialogar i discutir i negociar'. I em vaig endur una sorpresa perquè el vaig veure molt incendiari cap a un costat i no cap a l'altre. Crec que això va ser una equivocació."

 

L'anunci del nom del Seat Tarraco, ajornat

 

Un model de Seat Tarraco, el dia de la seva presentació oficial (ACN / Roger Segura)

 

Carnero també ha explicat que es va aturar durant uns mesos el llançament del nom del nou Seat Tarraco per evitar el boicot a la resta de l'estat en tractar-se d'un topònim català.

"Es va aturar el nom, però no la inversió en la producció del model."

El nom de Seat Tarraco es va anunciar al febrer del 2018, encara amb el 155 vigent, i el cotxe es va presentar oficialment el setembre del 2018.

 

 

 

"Risc" que no s'assignin nous models

Sobre l'afectació dels talls de carreteres com a reacció a la sentència del procés, Carnero ha opinat que "s'han tret moltes coses de context" i ha assegurat que "que es traslladi la planta és impossible":

"El risc, que ja ens preocupava l'any 2017 i ara ha tornat, és que Volkswagen no t'assigni nous models per la conflictivitat a Catalunya."

El president del comitè d'empresa ha mostrat la seva "preocupació" perquè la situació política i social pugui comportar "una reducció dels llocs de treball":

"Que hi hagi inseguretat i conflicte sense solució ens pot perjudicar ja que podem perdre algun model pendent d'assignar d'aquí al 2025."

 

La cadena de muntatge de Seat a la planta de Martorell

ARXIVAT A:
SeatProcés catalàReferèndum 1-OFelip VI
Anar al contingut