El preu del cafè cotitza en màxims històrics: les raons que fan que sigui més car
L'oferta ha caigut dràsticament per la meteorologia adversa i per la concentració de la producció en només dos països: el Brasil i el Vietnam
Prendre un cafè al bar o a la cafeteria surt cada vegada més car. També comprar-ne al supermercat. Bars, cafeteries i comerços s'han vist forçats a apujar el preu del cafè en els darrers mesos, perquè paguen molt més cara la matèria primera.
Els futurs del cafè cotitzen aquest gener en màxims històrics impulsats pel canvi climàtic i l'alta demanda. La sequera que afecta els principals països productors com el Brasil i el Vietnam està impulsant el preu dels futurs del gra i, alhora, no hi ha prou oferta per a aquest 2025.
El cafè cotitza en màxims a la borsa
A la borsa, els futurs del cafè cotitzen en màxims històrics, i superen el preu del 1977. Han cotitzat en preus estables durant prop de cinquanta anys, però des de fa uns mesos l'accelerada sembla que no té fre.

La varietat aràbiga, la més consumida, s'ha disparat un 70% només durant l'any 2024. I la robusta, prop del 90%. L'aràbiga ha tocat màxims en superar els 3,48 dòlars per lliura, uns nivells mai vistos.

Les causes: la sequera redueix l'oferta i es dispara el consum a la Xina
El preu del cafè s'ha disparat per un important desajust entre oferta i demanda. L'oferta ha caigut dràsticament per la meteorologia adversa. El Brasil, principal productor mundial, és un dels països més afectats per la sequera extrema que té des de fa mesos.
La sequera també ha afectat el Vietnam, principal productor de la varietat robusta. Altres factors de la caiguda de l'oferta són la poca diversificació, és a dir, la concentració de la meitat de la producció mundial en dos països, el Brasil i el Vietnam; i també els problemes del transport marítim al mar Roig.
Pel que fa a la demanda, s'ha disparat. La Xina s'ha passat al cafè. Robert Casajuana, soci economista de SLM, explica que el consum de cafè al país asiàtic s'ha multiplicat per quatre en els darrers deu anys.
També n'ha augmentat molt el consum al Japó o Corea. De fet, una de les principals companyies de cafè xineses, Lucking Coffee, ha multiplicat la seva facturació els darrers anys.
Aquest desajust ha provocat que nous països comencin a produir cafè, i els actuals repensin sistemes més efectius.

Els preus impacten en els torradors de cafè catalans
El preu en màxims ha afectat les grans multinacionals i també les petites. És el cas del torrador de cafè d'especialitat artesanal Bean Aroma, a Centelles.
Joan Ruvireta, propietari i fundador de Bean Aroma, apunta que "paguem entre un 70 i un 80% més car el cafè verd que comprem a diversos proveïdors. Cafè de diferents països com el Brasil o Colòmbia. Hem afrontat les pujades avançant la compra de cafè verd i augmentant l'estoc. També hem absorbit el marge comercial i estem intentant que les minves siguin mínimes".
El sector confirma que aquests preus elevats han arribat per quedar-se. Vanusia Nogueira, directora executiva de l'Organització Internacional del Cafè, adverteix que "el sector ha de fer pedagogia amb els consumidors. Han de ser conscients que el preu del cafè s'ha de pagar més car. Creiem que el cafè s'ha estat pagant durant anys molt barat".
Juntament amb el cafè, el suc de taronja és l'altra matèria primera agrícola que més s'ha disparat a la borsa en l'últim any.