El preu dels aliments continua pujant i anirà a més de cara a Nadal
Els aliments, més cars per l'augment de preu de matèries primeres, energia i transport
El preu de les matèries primeres agràries, com els olis, els cereals o la carn - segons l'índex de preus dels aliments de la FAO - va pujar a l'octubre un 30% respecte a l'any passat. Els preus dels aliments al món estan al seu nivell més alt des del juliol del 2011.
Hi ha diversos motius per aquesta escalada: les condicions meteorològiques adverses que dificulten les collites, l'encariment dels fertilitzants, sumat als elevadíssims costos de l'energia i el transport. Uns costos que ja s'han començat a traslladar a la cistella de la compra. De fet, l'IPC del mes d'octubre se situa en el 5,5%.
Segons l'IPC, l'aliment bàsic que més ha pujat aquest any és l'oli amb un 22%, perquè hi ha hagut menys producció en les collites i la demanda s'ha disparat.
L'aigua, els refrescos i els sucs s'han incrementat un 7,6%. Puja també el preu de la carn: el xai, el pollastre o el cabrit. Es paguen més cars també els ous, un 4% més que a principis d'any i també paguem més cara la fruita i les hortalisses (3,5%).
A l'altra cara de la moneda, paguem més barats, el peix (-2,7%) i el sucre (-2,5%).
Els preus es noten al mercat i, aviat, als supermercats
Als mercats, els consumidors expliquen que fa mesos que paguen més cars alguns productes i els paradistes confirmen que cada setmana actualitzen tarifes, sobretot carnissers i peixaters, que aquests dies, per cert, ja estan començant a fer comandes per als dinars de les festes de Nadal, davant el risc que carn i peix es disparin encara més d'aquí uns dies.
L'increment de preus també s'ha començat a traslladar als lineals dels supermercats, tot i que les grans cadenes, en un sector de molta competència, es resisteixen a apujar tarifes. Roger Gaspa, secretari general de CEDAC, el Consell d'Empreses Distribuïdores d'Alimentació de Catalunya, explica que els preus s'han mantingut històricament estables, i que ara tot el sector de la distribució treballa per intentar repercutir al menys possible i al més tard possible, els increments de preu al producte final.
Amb tot, el cas és que l'encariment de les matèries primeres, l'energia i el transport, ha forçat grans fabricants espanyols i multinacionals d'arreu del món a tocar preus, ara o el 2022.
Han anunciat possibles pujades Nestlé, el fabricant d'arrossos Ebro Foods, Danone, Campofrío o Coca Cola. També Pepsico. Directius de la multinacional que han estat aquests dies a Barcelona han confirmat a TV3 que els increments de preu els fa plantejar quina part dels costos poden absobir i quina han de repercutir als consumidors. Athina Kanioura, cap d'Estratègia i Transformació Mundial de PepsiCo, ressalta: "Hem de tocar preus. Absorbirem una part dels costos i els nostres proveïdors n'absorbiran una altra part. Entre tots ho analitzarem per trobar un preu final de venda".
L'encariment de les matèries primeres i l'increment dels costos energètics i logístics està provocant tensions en tota la cadena de subministrament dels aliments.
Les empreses de distribució paguen més cars els productes i la benzina per repartir-los i això els pressiona per apujar preus. Gerard Isanta, director general de B Grup assenyala: "Estem a expenses dels nostres 500 proveïdors i en la mesura que van repercutint preus, nosaltres ens resistim a traslladar l'increment al client final. Però arriba un moment en què et planteges repercutir una part. Les empreses normalment pugen tarifes a principis d'any, entre un 2-3%. Aquest any, moltes marques ja han anunciat increments del 6, 7, 8 i 10%".
Falta vidre i cartró per envasar
L'altra dificultat amb què es troba el sector és que falta vidre, cartró, plàstic o alumini per envasar els productes. La crisi de subministraments també està tensionant la cadena d'alimentació, fins al punt que algunes empreses estan acumulant gènere als magatzems, perquè no tenen envasos i, per tant, no poden comercialitzar els productes.
I això, avisen algunes marques, podria provocar aquest Nadal desabastiment d'alguns aliments i begudes, tot i que el sector minimitza aquest risc. Hem parlat amb fabricants i distribuïdors de vidre. Asseguren que ja estan traslladant els increments de costos al preu final. Jordi González treballa al Grup Establiments Domingo-Ampolles Natura, són distribuïdors d'ampolles de vidre per cellers. Explica que un 50% dels costos d'una ampolla de vi o cava és l'envàs, el vidre, el suro, el cartró... Tots els costos industrials estan desbocats, de mitjana un 30%, i per tant, això incideix directament en el preu final del producte.
- ARXIVAT A:
- Economia de butxacaNadalConsumComerç