El preu dels metalls s'enfila: aixetes que costen el doble i ferralla molt més cara
Els metalls han pujat molt de preu en relació amb un any enrere, quan van patir una forta caiguda amb la irrupció de la Covid, i es mantenen molt per sobre del preu que tenien els anys anteriors a la pandèmia. Es tracta d'un increment que es dona per un brusc augment de la demanda industrial, sobretot de la Xina.
És un fenomen amb dues cares: cobren més aquells que recullen i venen ferralla a la ferralleria -que són més que abans de la pandèmia a causa de la crisi econòmica-, però, d'altra banda, s'han encarit tots els articles metàl·lics, des d'una finestra d'alumini fins a una aixeta de llautó.
Els analistes consultats per TV3 preveuen que els preus es corregiran lleugerament a la baixa però seguiran alts, com a mínim, aquest 2021.
Més diners per recollir ferralla
L'Alejandro fa 20 anys que complementa la pensió que cobra recollint i venent ferralla. No només la recull dels carrers, sinó que va per tallers mecànics i obres que li donen material per vendre a la ferralleria.
Ara cobra més per tot allò que porta a la ferralleria. Li paguen més pel coure, l'acer, el ferro o l'alumini, però el cas és que, com que ara hi ha menys activitat econòmica, no en troba tanta, de ferralla. L'Alejandro, que n'obté una mitjana de 200 euros al mes, explica:
"Hi ha dies que m'he tret 50 o 60 euros, però també hi ha dies que he estat un matí donant voltes i m'he tret vuit euros."
"La ferralla ha tingut unes pujades de preu molt fortes i, clar, la gent que va pel carrer abans havia d'omplir el carro i ara de seguida reuneix diners", explica Ramsés Gellida Sánchez, gerent de NTR Reciclajes, que gestiona una ferralleria a Sants.
Gellida també explica que, arran de la crisi econòmica, ara hi ha un 30% més de gent que va a vendre metalls a la ferralleria, si bé han mantingut els quilos que reuneixen cada mes. És a dir, hi ha més gent recollint ferralla però cada persona en porta menys.
Aixetes que doblen el preu
"Una aixeta que valia 3 euros ara en val 5 i n'hi ha que han doblat el preu". Ho relata Álex Sánchez Bosque, dependent d'una botiga de subministraments d'aigua, gas, electricitat i calefacció. A més, hi ha retards en les entregues de material: el que abans arribava d'un dia per l'altre, ara pot arribar a trigar un mes.
Encariment i retards que afecten lampistes com en Raúl Cañadas, que necessita diversos articles metàl·lics per fer la seva feina, com per exemple peces de coure per muntar calefaccions:
"Si puja bastant, com està pujant, al client també li has de pujar el preu... I de vegades això implica que no acceptin que els facis la feina."
Per què pugen els preus?
El preu dels metalls s'ha enfilat a causa de la forta demanda de la indústria a nivell mundial -especialment de la Xina- i també a causa dels plans de diversos governs de sortir de la crisi amb la construcció d'infraestructures. Un augment sobtat de la demanda en un moment en què l'oferta s'ha reduït, entre altres coses, perquè els confinaments han fet aturar diverses mines de metalls d'arreu del món.
Així ho sintetitza a TV3 l'analista especialitzat en metalls Will Young, de la consultora CRU de Londres:
"Hi ha una demanda molt forta, mentre que l'oferta encara s'està recuperant i està restringida, així que els mercats estan en una situació bastant difícil ara mateix."
Els preus van indexats a la borsa de metalls de Londres. Si prenem com a referència el coure -un dels metalls més cars i sol·licitats-, veiem que el preu s'ha doblat en relació amb l'any passat, a més d'arribar a un màxim històric al maig de més de 10.700 dòlars la tona.
Els analistes consultats preveuen que anirà baixant lleugerament, però que aquest 2021 es mantindrà molt per sobre dels nivells dels últims anys. Són increments que s'han vist també en altres metalls, com per exemple l'alumini (augment d'un 85%), el plom (un 60%) i l'estany (un 170%).
Intermediaris que es beneficien de l'increment
El coure, l'alumini, el ferro i l'acer que es recullen a les petites ferralleries després es ven a altres empreses recol·lectores més grans, que també compren ferralla a grans companyies, per exemple, d'automoció.
Recymet Systems, de Rubí, és una empresa gestora de residus que abans es dedicava sobretot al reciclatge de peces per a l'aeronàutica, però, com que aquesta indústria està en hores baixes, ara s'ha bolcat en el mercat de l'acer. Després d'haver hagut de prescindir de la meitat del personal a la planta del Vallès Oriental, el seu propietari, Joaquim Sindreu, celebra que ara amb l'acer les coses els van bé:
"A nosaltres ens està donant una salvació del centre. I uns resultats positius inesperats perquè l'acer està pujant de preu".
El fet és que, si la tendència dels preus és a l'alça, sempre venen el material a un preu superior respecte al que compren, de manera que fan una mica més de marge. L'augment de la demanda de metall ha fet augmentar un 50% el nombre de tones que mouen.
Tenen un gran pati on acumulen i classifiquen ferralla de diferents tipus que compren a la indústria i arriba en camions; ferralla que després venen a la indústria i que pot convertir-se, per exemple, en un forn o una nevera d'acer inoxidable.
La ferralla es fon per tenir una nova vida
Un cop recol·lectada i classificada, la ferralla arribar a la foneria, on acumulen muntanyes d'aixetes velles, monedes o hèlices de vaixell, entre moltes altres coses. Després, ho fonen per donar-li una nova vida.
A la foneria APD de les Franqueses del Vallès, especialitzada en coure, en compren grans volums i, com que ara és més car, s'han d'endeutar més per fer-ho. Ho explica Joan Negre, director general de l'empresa:
"Necessites més finançament, i moltes vegades no és fàcil d'aconseguir."
I, després, també venen més car el producte a la indústria. El producte que fan són lingots de coure, que s'aconsegueixen després de posar el coure en un forn a 1.200 graus centígrads, fondre'l i posar-lo en motlles. Els fabricants d'aixetes, per exemple, ara paguen el doble pels lingots de llautó que fa un any.