La Via Blava de l'Anoia al seu pas per Jorba

El primer tram del projecte Vies Blaves estarà llest el 2025 i farà transitable la llera del riu Anoia

ACN Jorba - Les obres del primer tram del projecte Vies Blaves arrencaran a principis del 2023 i està previst que s'enllesteixin el 2025. És la part que transcorre per l'Anoia i que ha rebut una subvenció de 4,5 MEUR dels Fons Next Generation. El projecte Vies Blaves permetrà connectar una seixantena de municipis de les comarques barcelonines mitjançant 300 quilòmetres de camins per a vianants o ciclistes situats a les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener. El secretari d'Estat de Turisme, Fernando Valdés, ha visitat aquest dimecres un tram de la ruta i l'ha definit com un "projecte transformador que portarà una alternativa econòmica al territori". Valdés ha destacat els 75 MEUR que ha rebut Catalunya de fons europeus per fomentar el turisme.

Vies Blaves és un projecte que impulsa Diputació de Barcelona amb l'objectiu de contribuir a la represa i dinamització econòmica, social i cultural a tota la província. En concret, el projecte consisteix en rehabilitar les lleres dels rius Llobregat, Cardener i Anoia per fer-les transitables per a la pràctica del senderisme i el cicloturisme. Recorreran 300 quilòmetres, passaran per 59 municipis de 7 comarques i connectaran prop de 5 milions de persones. A més, creuran tres parcs naturals, 13 espais naturals protegits i 8 espais turístics.

La diputada delegada de Turisme de la Diputació de Barcelona, Abigail Garrido, ha destacat que els trajectes també posaran en valor el patrimoni històric i altres actius turístics com ara la gastronomia o establiments hotelers que hi ha a la zona. "Volem que els visitants que aposten per Barcelona com a destí turístic internacional puguin descobrir que a mitja hora o a una hora de distància hi ha tota una experiència", apunta Garrido.

De la seva banda, el diputat delegat d'Infraestructures i Espais Naturals, Pere Pons, creu que el projecte aportarà "molta riquesa" al territori, però sobretot "recuperarà espais i donarà valor al patrimoni natural i arquitectònic". Pons ha dit que el projecte ha trigat molt a materialitzar-se per les dificultats intrínseques que comportava: "S'ha hagut de fer un Pla director pioner i hem de buscar un equilibri constant, ja que estem en espais naturals molt fràgils".

El secretari d'Estat de Turisme, Fernando Valdés, que ha visitat aquest dimecres un dels trams de la Via Blava, ha destacat que aquest és un projecte "transformador" que "portarà una alternativa econòmica al territori i posarà en valor recursos naturals i patrimonials". Valdés, a més, ha destacat que el projecte es posa en marxa en un "context important", després de "dos anys complicats de pandèmia on ara precisament tenim l'oportunitat de començar a apostar pel futur del turisme". En aquest sentit, ha posat en valor els fons europeus que han arribat a Catalunya, un total de 75 MEUR, que, segons ell, "ajudaran a la consolidació d'un model turístic sostenible i ambiciós".

Inversió i impacte

La inversió global per a tot el projecte de Vies Blaves és de 54 milions d'euros. El mes de desembre passat el projecte va rebre 4,5 MEUR dins de la convocatòria extraordinària dels Plans de Sostenibilitat Turística de Destinació (PSTD) per a ens locals finançats amb Fons Next Generation de la UE. Aquests 4,5 MEUR s'han destinat a la Fase I de la Via Blava que transcorre per cinc municipis de la comarca de l'Anoia: Jorba, Igualada, Santa Margarida de Montbui, Vilanova del Camí i la Pobla de Claramunt,

Les dades de l'estudi d'avaluació de la mobilitat generada del Pla de Direcció Urbanística de les Vies Blaves estima que el cinquè any d'ús de les Vies Blaves hi haurà un total de 14.000 usuaris en dia punta. Segons aquestes dades, d'aquí a deu anys vista el projecte tindrà un potencial econòmic de 18 milions d'euros.

El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut