El quart dia d'aturada de transportistes es nota a Mercabarna, però no als supermercats

El govern espanyol ignora la plataforma convocant, i aquesta assegura que continuarà l'aturada perquè perden més diners treballant que aturats

RedaccióActualitzat

Quart dia de l'aturada que fan transportistes de l'Estat espanyol per protestar per l'augment del preu del carburant. Podria anar per llarg perquè, de moment, el sector no accepta les propostes que està fent el govern espanyol.

Aquí, l'aturada afecta sobretot la Zona Franca i els ports de Barcelona i Tarragona. A Mercabarna també es comença a notar que hi arriben menys productes frescos.

Al matí, els Mossos han impedit que actués el piquet que cada dia ha dificultat l'accés a la Zona Franca de Barcelona.

L'aturada indefinida l'ha convocada una plataforma de camioners minoritària que el govern espanyol ha qualificat de "grup d'ultres". El cas és que entre l'executiu de Pedro Sánchez i la patronal majoritària, Fenadismer, també hi ha un desacord total i contemplen sumar-se a la protesta.

Els efectes de la vaga es noten en l'àmbit majorista, però als supermercats els arriben els productes, tenen les prestatgeries plenes i diuen que l'abastiment està garantit.


Desabastiment a Mercabarna

On s'està notant més és al mercat majorista d'alimentació, Mercabarna, on no estan arribant moltes de les mercaderies que venen sobretot de fora de Catalunya, d'indrets com Galícia o Andalusia.

El que està faltant més és peix: el temporal de mar s'ha afegit a la vaga de transportistes i als pescadors que no surten de port també pel preu dels combustibles, i només arriba el 60% de l'habitual.

Segons Pol Serratosa, majorista a Mercabarna, està fallant el peix que ve de Galícia i del Cantàbric, i també de la costa catalana, però n'ha entrat d'importació:

"Peix de proximitat en mancarà una miqueta, però garantim que la qualitat que portem, sobretot de la costa francesa, que és perfectament equiparable a la que tenim aquí."

El mercat del peix, aquest dijous a Mercabarna

Però també falta fruita i verdura: per exemple, als majoristes els arriben pomes de l'Empordà, però tenen problemes amb les taronges de València, i també amb les maduixes de Huelva.

Un d'aquests majoristes, Vicenç Escandell, assegura que des de diumenge no han descarregat ni el 20% de les mercaderies habituals, perquè els camions no arriben:

"Avui mateix haurien d'haver vingut tres camions de maduixes, dos s'han quedat enganxats pels piquets a Úbeda, i només n'ha arribat un, i des de dilluns no n'havíem descarregat cap."

Escandell també alerta que els productes no arriben, però que els pagesos d'Almeria i de Múrcia i altres llocs els han de collir igualment, i que després els han de llençar perquè no es poden transportar i es fan malbé.


Els supermercats, sense problemes

Als supermercats, en canvi, de moment està arribant tot el producte fresc, i tampoc han faltat llets i làctics i peix, i asseguren que hi ha de tot a les lleixes.

És el que explica Lourdes Bullich, portaveu de Condis Supermercats, que diu que només tenen problemes amb alguns olis:

"No hem tingut cap problema de subministrament i hem pogut servir totes les nostres botigues de tot Catalunya. Som un sector que tenim molta capacitat de reacció i podem donar resposta, perquè tenim diferents proveïdors i diferents transportistes".

 

Preus a l'alça

Alguns centres logístics de grans distribuïdors sí que estan començant a notar retards i manques d'alguns productes, però no desabastiment.

Segons Gerard Isanta, director general de B-Grup, dedicat a subministrar a establiments d'hostaleria, el que sí que està passant és que els preus estan pujant:

"No només no n'hi ha, sinó que el que hi ha és molt més car, i això ho has d'anar repercutint, es va repercutint des d'origen, passant pels productors i després la distribució i el client final".

El sector assegura que molts aliments es paguen ara un 20 o 30% més cars que fa un any.

 

Mercamadrid, al 62%

Per la seva banda, els responsables de Mercamadrid aquest dijous han dit que els ha arribat el 62% dels transports previstos, una mica més que en dies anteriors, quan només va arribar el 50%.

El ministre d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, Luis Planas, ha assegurat en una entrevista que "està funcionant" l'organització de combois per garantir el subministrament.

Aquest dimecres, el ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, va presidir el comitè de seguiment de la vaga per garantir que aquests combois poguessin circular.


El govern espanyol diu que els convocants són "un grup d'ultres"

Grande-Marlaska va assegurar que la plataforma convocant de l'aturada és "un grup minoritari" que fa servir "la coacció i la violència" per impedir el transport.

Aquest dijous ha estat la ministra de Transports, Raquel Sánchez, la que ha criticat durament la plataforma convocant dient que té "interessos polítics", i ha dit que continua sense reconèixer-la com a interlocutora vàlida:

"Nosaltres ens reunim amb el Comitè Nacional del Transport per Carretera, que representa el 90% del sector. Serem contundents en l'actuació i l'adopció de mesures."

"El que no podem fer és legitimar les actuacions violentes d'un grup d'ultres que intenta sotmetre aquest país a un xantatge, que substitueixen la paraula pels pals i les pedres, i estan impedint que la majoria de transportistes puguin treballar."

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, aquest dijous a Madrid

Sánchez ha admès, però, que reconeix bona part de les reivindicacions de la plataforma, i diu que "no és sostenible" que els transportistes hagin de treballar per sota del preu de cost.


Fenadismer amenaça amb afegir-se a l'aturada

Malgrat que no és convocant de l'aturada, la patronal majoritària del transport, Fenadismer, ha rebutjat en assemblea aquest dijous el pla del govern espanyol per fer front a la crisi del sector.

Fenadismer ha reconegut que té afiliats que estan secundant l'aturada, i ha amenaçat amb afegir-s'hi si no hi ha "mesures urgents i immediates", i que l'aturada podria ser "més dura i més llarga".

El govern espanyol respon dient que està disposat a negociar, però que en tot cas les mesures no s'aprovaran fins el 29 de març amb un decret del Consell de Ministres.

Un piquet de camioners en aturada, aquest dimecres a Lugo, a Galícia (Europa Press)

S'atura la indústria lletera

Aquest dimecres va ser la patronal de les empreses lleteres espanyoles, Fenil, la que va assegurar que moltes hauran d'aturar les fàbriques perquè no els arriba llet.

Per això aquesta patronal, que representa el 95% de la producció estatal, va anunciar que aquest dijous suspenien la recollida de llet a les explotacions ramaderes.

Autònoms vs. grans empreses?

L'aturada la convoca la Plataforma Nacional de Defensa Sector del Transport, una entitat fundada el 2007 amb la intenció d'agrupar els transportistes autònoms.

Els motius de l'aturada començada dilluns són els costos disparats del transport, sobretot dels combustibles, però també la regulació del sector, que asseguren que penalitza els autònoms i els petits empresaris.

Aquesta plataforma diu que al Comitè Nacional del Transport per Carretera, l'organisme d'interlocució amb el govern espanyol, només hi ha grans empreses, i que no els representa.


Raquel Sánchez, "irresponsable"

El líder d'aquesta plataforma, Manuel Hernández, ha qualificat aquest dijous d'"irresponsable" la ministra Raquel Sánchez:

"El menyspreu de la ministra cap a nosaltres, el tractar-nos de minoria, el no voler parlar amb l'organització que de debò representa el camioner efectiu, el que té el seu camió, és un acte d'irresponsabilitat."


Hernández ha dit que condemna els actes de violència, i assegura que no són obra dels seus afiliats, sinó que ha dit: "S'està infiltrant gent per trencar això des de dins, per criminalitzar la plataforma."

També que els seus afiliats no mouran els camions, perquè, ha dit: "Ens arruïnem més ràpidament treballant que aturats."

 

Camioners que segueixen l'aturada, aquest dijous a la Zona Franca de Barcelona

 

ARXIVAT A:
MobilitatAlimentació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut