El que Europa obligarà a fer als bancs per evitar escàndols com les preferents
Amb escàndols com les preferents o la sortida a borsa de Bankia en ment, el Ministeri d'Economia prepara la transició cap a les normes europees (MiFid II), que, entre altres objectius, pretenen donar més garanties als clients de banca i d'empreses de serveis d'inversió.
L'esborrany de la llei està en fase de consulta pública fins al 18 de setembre i entrarà en vigor el gener del 2018. Preveu, per exemple, l'obligació de donar als clients informació detallada sobre on inverteixen. Prohibeix també donar incentius als empleats per vendre determinats productes financers i obliga a enregistrar totes les trucades telefòniques que tinguin a veure amb una operació financera.
En cas d'incompliment reiterat, els bancs o les entitats d'inversió s'exposen a diverses sancions, com ara una multa de fins al 10 per cent de la seva xifra de negoci.
Formació per a 200.000 treballadors
La banca ja fa mesos que es prepara amb cursos de formació per al seu personal. Parlem d'uns 200.000 treballadors. Tothom que informi o assessori els clients en una oficina de banca haurà de poder demostrar que sap de què parla. S'hauran de saber les característiques i els riscos dels productes i quant costaran al client, i detectar si són els més recomanats perquè hi posin els estalvis. Els bancs fa temps que van formant la seva plantilla, i no han esperat que la CNMV els marqués com adopta la normativa europea.
Alesander Berzosa, director formació Caixabank:
"Amb aquest certificació, el que aconseguim és contrastar amb el client que l'assessorament que rebrà és de qualitat."
Les entitats estan signant acords amb universitats i empreses certificadores per acreditar la formació de la seva plantilla. Cadascuna fent-se la formació a mida, perquè el regulador els ha deixat un ampli marge a l'hora d'avaluar-se.
Els 5 grans bancs han optat per títols europeus per complir amb la normativa. Un d'aquests certificadors, que des de fa dècades forma treballadors des de Londres, creu que s'ha de professionalitzar el sector per no repetir errors del passat, com diu Simon Culhane, conseller delegat CISI, Institut Col·legiat per a Valors i Inversions:
"Hi ha molts canvis estructurals, amb l'esperança que no es torni a repetir. Però un dels pilars principals és que la gent sàpiga què fa i entengui els riscos que pren."
Un nou front de competència
La normativa és una exigència per a tot el sector, però també una necessitat, perquè, ara, els bancs volen competir en el camp dels gestors i assessors personals.
Xavier Puig, director Banca i Financer UPF-BCN School of Management:
"Els ususaris de banca també han d'escollir banc segons com vegin la gent formada, com els està atenent i informant".
Al final, no és només una qüestió de competències de la plantilla, sinó també de reputació de la banca, molt deteriorada des de la crisi. I per això, la nova normativa neix perquè no es repeteixin escàndols com el de les participacions preferents.