El RACC ha valorat l'eficiència de la Nova Xarxa d'Autobusos (CCMA)
Barcelona

El RACC, a l'Ajuntament de Barcelona: "No tot s'acaba arreglant la qualitat de l'aire"

L'entitat reclama un transport públic més eficient i econòmic i alerta que la normativa que prohibirà circular els vehicles més contaminants pot perjudicar els més febles perquè tenen els més antics

RedaccióActualitzat

La mobilitat a la ciutat de Barcelona pateix una de les sacsejades més importants en dècades. Aquest dilluns vam conèixer el detall de la prohibició de circular dels vehicles més contaminants a partir del 2020 i, des del novembre, està totalment implementada la Nova Xarxa d'Autobús de la ciutat.

L'entrada en vigor l'1 de gener d'aquesta Zona de Baixes Emissions (ZBE) fa preveure que els primers mesos de l'any que ve creixeran els usuaris del transport públic. Segons el RACC, aquesta prohibició tensionarà i posarà a prova tot el sistema de mobilitat, inclosa la xarxa d'autobusos. Reclama un transport públic més eficient i econòmic per no perjudicar els més febles.


Transport públic econòmic i eficient

El president del RACC, Josep Mateu, ha explicat que "un tema clau és el preu" del transport públic. Mateu creu que, "amb les mesures que s'implementaran a partir del gener, la gent més perjudicada podria ser la gent més feble" perquè té els vehicles més antics. "Cal un transport públic eficient i econòmic", diu.

"La freqüència, la predictibilitat i la fiabilitat" són altres qüestions determinants que tenen en compte els usuaris quan opten per desplaçar-se en transport públic, considera Mateu.

El president del RACC ha fet un toc d'atenció a les administracions:

"No tot s'acaba arreglant la qualitat de l'aire. També hem d'aconseguir que la gent, per anar a treballar, per al seu lleure i per viure a la ciutat tingui una mobilitat eficient, segura i neta. Aquí, el transport públic és molt important i avaluem el que està passant. El transport públic ha de ser eficient i econòmic."

L'entitat ha analitzat el funcionament dels autobusos de Barcelona, concretament la Xarxa Ortogonal, que disposa d'un centenar de línies. Aquesta és el resultat de la modificació dels trajectes, amb un sistema de traçats horitzontals i verticals, que també va suposar un canvi de les numeracions introduint les H, V o D que les precedeixen.

El president del RACC, Josep Mateu, reclama un transport públic eficient i econòmic


Els autobusos, més lents del previst amb la nova xarxa

El RACC conclou que algunes línies no són prou ràpides i insta l'Ajuntament de la ciutat a millorar-les. En més de la meitat dels quilòmetres recorreguts pels autobusos se circula per sota dels 13 quilòmetres per hora de velocitat comercial que es va proposar el consistori.

Mateu defensa que "la velocitat comercial és millorable" i que aquí "hi ha un punt de millora". Segons l'estudi, les que més necessiten millorar són la V27, la D40, l'H6, l'H12 i l'H16, que tenen molta demanda.

El motiu de no assolir la rapidesa desitjada és, sobretot, l'incivisme dels altres vehicles, que circulen o estacionen al carril bus.

L'estudi ha detectat que l'ampliació dels quilòmetres de carrils d'ús exclusiu dels autobusos és eficient, però no n'hi ha prou. Els carrers on n'hi ha els busos van més ràpid, però aquest increment no s'ha traduït en millores a nivell global.


L'Ajuntament en pren nota

Janet Sanz, tinenta d'alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona, ha reiterat que l'èxit de la nova xarxa d'autobusos rau és que els autobusos puguin garantir una velocitat comercial adequada; "per això es treballa perquè el bus tingui prioritat".

Janet Sanz assegura que prenen nota de l'estudi


Sanz ha assegurat que l'informe del RACC "posa una mica de llum" i que, si alerta que s'estan incomplint els quilòmetres per hora que ha establert el consistori com a compromís en el marc del Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona, faran "tot el que faci falta perquè això es compleixi".

Pel que fa als vehicles que estacionen malament o que circulen impedint el bon funcionament de la xarxa d'autobusos, ha llançat un missatge a la ciutadania:

"La ciutat cada vegada ha d'estar més preparada perquè el transport públic vagi més ràpid i sigui més ampli i la planificació urbanística va dirigida a això. Cal millorar que la gent camini i necessitem més espai per als vianants. També que la gent utilitzi millor el transport públic i n'hi hagi més. Per tant, cada vegada, el cotxe ho tindrà més complicat per circular i per aparcar i evidentment, tota aquella gent que no respecti les normatives, en aquest cas d'aparcament, tindrà les conseqüències establertes en la norma i serem molt estrictes."


Els usuaris, satisfets amb el servei d'autobús

Tot i les mancances detectades pel RACC, el servei d'autobusos de Barcelona és ben valorat entre els usuaris. Pels usuaris, la velocitat és correcte tot i el trànsit. Només una reclamació: "les freqüències podrien ser més altes", diuen alguns ciutadans.

ARXIVAT A:
MobilitatContaminacióZBE Barcelona
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut