El grup Volkswagen reafirma la seva aposta per fer un cotxe elèctric a Martorell
- TEMA:
- Felip VI
Felip VI i el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, han visitat aquest divendres la planta de Martorell per assistir a l'acte pel 70è aniversari de la Seat. L'empresa automobilística s'ha refermat en la seva aposta de fabricar un cotxe elèctric a la planta de Martorell i ha demanat al govern espanyol que s'impliqui en el desenvolupament de les infraestructures per a la mobilitat elèctrica al país. En el seu discurs rei Felip VI ha reiterat la intenció de crear una fàbrica de bateries però no n'ha revelat la ubicació.
"Tenim condicions úniques per liderar la transició cap a la fabricació de vehicles nets i no només en l'ensemblatge, sinó amb la producció de tots els components de la cadena de valor. Des de l'extracció i refinament del liti, fonamental per a les bateries, i de les mateixes bateries, dels motors elèctrics i electrificats, i el disseny del vehicle connectat."
El president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, ha comminat Espanya a "no perdre el tren de l'electrificació" i ha qualificat la transició de "projecte de país", amb el qual, ha dit, estan lligats històricament al territori.
"És vital que Espanya impulsi la creació de l'ecosistema del vehicle elèctric, incentivi la demanda i desenvolupi la infraestructura amb una xarxa pública de recàrrega."
El president del consell d'administració del grup Volkswagen, Herbert Diess, ha qualificat d'"oportunitat històrica" la fabricació de cotxes elèctrics a Espanya per transformar la que, ha dit, és la "segona indústria automobilística d'Europa".
"A Espanya pensem produir cotxes elèctrics a la fàbrica de Martorell, a Barcelona, amb la producció de cèl·lules i mòduls de bateries, i la creació d'una cadena de valor de mobilitat elèctrica."
Seat des de finals de l'any passat ha llençat la família del nou model León amb una inversió de més de 1.000 milions d'euros. Al gener ha presentat el Cupra Formentor, el primer model exclusiu d'aquesta marca. També ha presentat els primers híbrids endollables de Seat i el Cupra Boreal, el primer model totalment elèctric de la marca. Segons Griffiths, és l'inici del pla d'inversió de 5.000 milions d'euros fins al 2025.
L'objectiu de l'empresa, segons Diess, és que el 2050 el grup sigui una empresa d'emissions neutres per al canvi climàtic.
De moment, a la factoria de Martorell Seat vol adaptar les línies de producció per fabricar aquests cotxes elèctrics, que serien els equivalents als actuals Ibiza i Polo, utilitaris semblants a l'ID3, que la marca alemanya ja ven des de l'any passat a tot l'Estat.
El rei Felip VI, el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, i la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, han visitat el centre de disseny i una planta de producció, acompanyats de les autoritats de la firma.
El rei Felip VI ha destacat la importància de la companyia en la indústria automobilística del país, que ha qualificat "d'estratègica".
Contra la presencia del rei
Una visita que arriba envoltada d'incògnites i de polèmiques. La incògnita és sobre la futura fàbrica de bateries que s'ha de fer Espanya i que es podria instal·lar "prop de Martorell", segons el govern espanyol.
La polèmica per la presència del monarca a Catalunya s'ha visualitzat amb pancartes als ponts dels accessos a l'empresa automobilística sobre l'autopista, en una convocatòria de l'ANC, Òmnium i els CDR. Cap representant del govern ha assistit l'acte protocol·lari amb la presència del rei, tampoc el secretari general de la vicepresidència, Albert Castellanos, com s'havia dit en un primer moment.
L'acte central de celebració dels 70 anys de la marca d'automoció amb la presència del monarca i el president espanyol s'havia programat inicialment al desembre, però es va ajornar perquè Pedro Sánchez va haver de fer quarantena arran del positiu del president francès Emmanuel Macron, amb qui s'havia reunit uns dies abans.
Pendents de les bateries
La visita ha de servir per tenir més dades sobre la primera fàbrica de bateries elèctriques a Espanya. El govern espanyol ha anunciat un projecte en què participaran Volkswagen i Iberdrola pagat amb fons europeus. La ministra d'Indústria avança que aquesta fàbrica hauria de ser a prop de Seat, sense concretar-ne la ubicació. De fet, la Generalitat no ha dit res públicament de l'anunci de La Moncloa.
El projecte és un dels 27 finançats amb els fons europeus de reconstrucció. La planta aplanaria el camí per a la fabricació d'un vehicle elèctric i facilitaria el subministrament de bateries a altres plantes del sud d'Europa. Això és una bona notícia per a Seat, com ha reconegut el president del comitè d'empresa, que ha parlat amb la ministra. La indústria automobilística i de components, tan potent a Catalunya, està molt pendent d'aquest anunci,
A l'espera de saber on s'instal·laria, un dels espais que hi encaixaria seria Nissan Zona Franca, però a fonts tant del sector com de l'empresa no els consta. Des de la Generalitat creuen que aquest projecte no s'hauria d'escapar de Catalunya.
Protestes convocades
Òmnium Cultural, l'Assemblea Nacional Catalana i els CDR han convocat mobilitzacions de protesta contra la visita del rei, al voltant de la fàbrica de Seat a Martorell sota el lema "Catalunya no té rei".
L'objectiu era penjar dues pancartes amb aquest lema en quatre dels ponts d'accés a la fàbrica de Seat, sobre l'autopista. En un primer moment a dos dels ponts els Mossos han impedit que les poguessin penjar, però més tard les han pogut posar. Segons ha explicat la presidenta de l'ANC Elisenda Paluzie, "és evident que els operatius d'ordre públic no han d'anar mai contra la llibertat d'expressió i el dret de la manifestació."
Paluzie ha considerat la visita una operació d'Estat per venir a "penjar-se la medalla i donar els diners dels fons europeus i reforçar-se" a Catalunya. Uns diners, ha dit, "de la ciutadania de Catalunya, que no només és contribuent net a l'estat espanyol sinó a Europa.
"Aquesta visita i tot el que s'ha anunciat per part del govern de l'Estat és indicatiu que vol aprofitar i aprofitarà la crisi per tornar-se a fer fort a Catalunya. Un Estat que ens segueix espoliant 16.000 milions d'euros, cada any. Estem davant d'una operació d'estat, un estat que aprofitarà la crisi per reforçar-se a Catalunya, i això és d'un cinisme espectacular."
Sergi Perelló, secretari general de la Intersindical, sindicat convocant també de la mobilització, ha reclamat transparència en el destí dels fons europeus.
"Creiem que han de ser de gestió pública, i les inversions amb llum i taquígrafs al servei del benestar de la gent. Si es fan inversions industrials no es poden fer amb els esquemes del segle XX, s'han de plantejar des dels esquemes del segle XXI. I posar sobre la taula la reducció de la jornada laboral davant del repte de l'automatització que significa la nova era digital."
També diversos comptes de Twitter dels CDR han fet una crida a manifestar-se contra la visita.
La visita del monarca es produeix dies després que hagi transcendit que les seves germanes s'han vacunat contra la Covid de manera irregular als Emirats Àrabs aprofitant una visita al seu pare.
Trobada empresarial
La visita també arriba després de l'acte de protesta de l'empresariat català i desenes d'entitats per condemnar els aldarulls al carrer dels últims quinze dies i per exigir al nou govern que se centri en la recuperació econòmica.
Van reclamar que s'actuï per recuperar el prestigi de la capital catalana i tot Catalunya. Insisteixen que cal que el nou govern es posi en marxa com més aviat millor perquè la pandèmia els està passant factura.
- ARXIVAT A:
- Monarquia Borbons Felip VI CDR Pedro Sánchez Seat ANC Òmnium Cultural