El saqueig d'escultures i obres de valor incalculable, l'altra factura de la guerra a l'Iraq
Es considera que el tràfic d'obres d'art és el tercer negoci il·lícit del món després del tràfic d'armes i el de drogues. Fins i tot a vegades els uns i els altres estan relacionats entre si. Donny George, un dels responsables del museu de l'Iraq de Bagdad, va qualificar l'espoli d'aquest centre durant els dies de caos que van seguir l'entrada de les tropes nord-americanes com "el crim del segle". No n'hi ha per menys. Entre les peces del museu hi ha objectes extraordinaris i únics que es remunten fins a l'any 9000 abans de Crist, i d'un gran valor. La gran pregunta després d'un gran robatori és sempre, com es donarà sortida a les peces.
L'anomenada "Dama de Warka", una obra sumèria de marbre blanc, anterior a l'any 3.000 abans de Crist i considerada una de les primeres representacions artístiques del rostre humà, va desaparèixer avui fa 3 setmanes en el saqueig del museu arqueològic de Bagdad, on hi havia una de les millors col·leccions d'antiguitats del Pròxim Orient. Com un cap de bronze d'un rei accadi del tercer mil·lenni abans de Crist, trobat a Nínive, o la lira d'or decorada amb un cap de toro de les tombes reials d'Ur.
Durant dies sencers els saquejadors van robar i destruir en el museu sense cap reacció de les tropes d'ocupació nord-americanes. Les peces més preuades les van treure lladres experts que treballaven per encàrrec.
No se sap quants del 170.000 objectes del museu han estat robats, i per ara només se n'han recuperat uns centenars. L'espoli ha mobilitzat governs de tot el món, museus, la Unesco i la Interpol. Però molts experts, com els que s'han reunit aquesta setmana a Barcelona, al Museu d'Arqueologia de Catalunya, temen que l'enrenou oficial no evitarà que les xarxes internacionals trafiquin amb el botí, com s'ha fet sempre.
Joaquín Córdoba dirigeix la missió arqueològica espanyola a l'Iraq des de fa 14 anys. Coneix bé un espoli en jaciments i museus que ja va començar just després de la primera guerra del Golf, una altra guerra silenciada pels organismes internacionals.
El mercat negre te molts camins per donar sortida a les peces robades i els arqueòlegs i estudiosos de l'antiguitat, que viuen amb indignació el que ha passat a Bagdad, exigeixen mesures per aturar-los. L'experiència, però, els fa més aviat pessimistes, perquè hi ha molts diners en joc, poderoses xarxes internacionals i fins i tot institucions prestigioses implicades. Temen que les realitats del mercat prevalguin sobre les consideracions ètiques.
Es van repetint les reunions dels organismes internacionals: dimarts n'hi va haver una al British Museum, de Londres, i dilluns que ve comença una reunió a la seu de la Interpol, a Lió, amb la participació de molts experts de tot el món, per planificar estratègies. El més crucial és evitar que els objectes robats surtin del país, perquè després la recuperació es farà molt més difícil. El que està en joc és el patrimoni cultural d'una nació.
A través de Suïssa les antiguitats robades van a parar als grans col·leccionistes, als Estats Units, Europa o al Japó. De moment, les joies arqueològiques de l'antiga Mesopotàmia, l'origen de la civilització, estan en mans desconegudes, i la resta del ric patrimoni cultural de l'Iraq corre perill.