"Casa en flames", "El 47" i "Salve María", pel·lícules premiades

El secret del cinema català, que triomfa amb "El 47", "Salve Maria" o "Casa en flames"

Diversos factors com la formació ajuden a comprendre el bon moment dels films catalans, que acumulen diversos premis i es preparen per als Goya

Enllaç a altres textos de l'autor

Montse Pujol

Periodista de Cultura de Catalunya Ràdio especialitzada en cinema

Actualitzat

L'any passat Juan Antonio Bayona, amb "La societat de la neu",  va arrasar als premis de cinema espanyols i va tenir dues nominacions als Oscars. El 2022 Carla Simón, amb "Alcarràs", va guanyar al prestigiós Festival de Berlín.

I ara són "El 47", "Salve Maria" i "Casa en flames" les que prenen el relleu com a pel·lícules catalanes que estan triomfant tant aquí com a la resta de l'Estat. I estan aconseguint premis com els de la crítica espanyola i els Gaudí, i ara es preparen per als Goya. Quin és el secret de l'èxit de les pel·lícules catalanes i dels professionals del sector?


Apostes aparentment difícils

El director de l'Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC) i productor d'Escándalo Films, Sergi Casamitjana, que ha coproduït el film de Mar Coll "Salve Maria", flamant Feroz a la millor pel·lícula dramàtica, ha explicat que sabien que el film era difícil en l'àmbit comercial, però que van prioritzar la valentia d'un relat que parla d'un tema tan delicat com la part fosca de la maternitat. Ho ha explicat a Catalunya Ràdio:

"Hi ha molts 'players' (TVE, Canal Plus, etc.) que juguen a apostar pels títols més comercials, i nosaltres estem encantats, però l'objectiu d'Escándalo i del projecte Òpera Prima és donar una altra mirada i donar oportunitats a gent que té projectes més difícils i complicats."


Bayona i Dani de la Orden

Toni Carrizosa, productor de "Casa en flames" i de la productora Sábado Películas, destaca la capacitat de Dani de la Orden a l'hora de dirigir:

"És capaç d'agafar tres cosetes i funciona sempre. Hi ha gent que necessita molts recursos, molta preparació, i Dani de la Orden ho pot fer tot quasi improvisant."

Sergi Casamitjana el qualifica d'excel·lent professional:

"Hem de reivindicar Dani de la Orden, que quasi mai el nominen com a director, i de Mozart només n'hi ha un. El fet que hagi fet 13 pel·lícules amb només 35 anys és una cosa extraordinària."

A més de Dani de la Orden, Sergi Casamitjana destaca també la figura de Bayona, tots dos fills de l'ESCAC. Igual que De la Orden, Bayona "tot el que dirigeix ho transforma en un èxit", subratlla.

La qualitat dels guionistes

Tots dos productors i Elena Trapé, directora de la sèrie "Celeste", Premi Feroz a la millor sèrie de comèdia, destaquen la  feina dels guionistes com Eduard Sola, Julia de Paz o Diego San José, que, a banda d'escriure els guions, s'impliquen de forma intensa en el rodatge, tal com explica Trapé:

"El Diego és el creador de 'Celeste', és una persona que està amb mi al rodatge, junts construïm visualment la sèrie, perquè ell té molt clar el que vol explicar... És una figura particular, però és l'autor cent per cent de la sèrie."


Inici d'una nova etapa?

Sobre si el moment dolç i exitós que viu el cinema català serà l'inici d'una nova etapa, Casamitjana assegura que les coses estan canviant cap a bé:

"Gent com Toni Carrizosa o Mediapro estan començant a portar el cine català als llocs on correspon situar el cinema comercial. Fins ara hi havia una tendència natural que el nostre cinema es defensava molt bé als festivals, però els productors no acabaven de portar-lo cap a l'àmbit més comercial."


Aposta pel cinema en català

En canvi, la incorporació de la Dani de la Orden o, en el cas de "El 47", de Marcel Barrena, ha fet que es comencin a fer pel·lícules en català que podrien haver-se fet en castellà, exposa Casamitjana.

Toni Carrizosa afegeix:

"Amb el canvi de la llei del cinema, s'està obligant els grans operadors a invertir una part del pressupost en les llengües cooficials, i això ha permès que un film com "Casa en flames" s'hagi pogut fer amb un bon pressupost i una bona promoció."

ARXIVAT A:
Cinema
Anar al contingut