Un miler de taxistes han bloquejat el passeig de Gràcia i la Gran Via de Barcelona contra les VTC
Els taxistes exigeixen un numerus clausus per a les VTC i que augmentin els controls per part de la Guàrdia Urbana i els Mossos
Nova jornada de mobilització del sector del taxi per protestar contra l'"amenaça" de les empreses de vehicles de transport amb conductor (VTC). Centenars de taxistes --900 segons la Guàrdia Urbana i 2.000 segons els organitzadors--, bloquegen el centre de Barcelona aturats a la cruïlla entre Gran Via i el passeig de Gràcia.
Els taxistes han fet una assemblea en la qual han anunciat que passades les eleccions europees es reuniran amb el Ministeri de Transports. Han alertat de noves mobilitzacions, com el bloqueig dels accessos al port i l'aeroport, si la Generalitat no aprova la nova regulació abans de l'1 de setembre. Els taxistes també denuncien els costos desproporcionats en comparació amb les VTC i el preu de les assegurances.
Convocats per Élite Taxi han arrencat una marxa lenta pel centre de Barcelona, que ha sortit cap a tres quarts d'11 de les Torres Venecianes de la plaça Espanya. Els vehicles s'han dirigit per la Gran Via fins a la cruïlla amb el passeig de Gràcia, on s'han aturat i pensen quedar-s'hi fins a la una o les dues del migdia.
Al passeig de Gràcia estan aparcats entre el carrer Mallorca i Gran Via, on la concentració arriba fins al carrer Roger de Llúria, tot i que les cruïlles estan lliures i s'hi pot circular; els carrils bus també estan lliures.
ACTUALITZACIÓ:
Guàrdia Urbana Barcelona (@GUBBarcelona) May 28, 2024
ℹ️ Autotaxis estacionats ocupant la calçada central de la Gran Via de les Corts Catalanes entre Balmes i Roger de Llúria i del Pg. de Gràcia entre av. Diagonal i la Gran Via de les Corts Catalanes.
🔂 Fem desviaments #infotrànsit
Amb aquest nou bloqueig del trànsit al centre de la ciutat, els taxistes denuncien que les plataformes com Bolt, Cabify i Uber no compleixen la llei que regula els requisits que han de complir les VTC.
"O operen legalment, o no hi haurà pau a Barcelona", ha avisat el portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, a l'arrencada de la marxa lenta.
Asseguren que acumulen 5.000 sancions en dos anys, que recauen en els conductors o en els vehicles però rarament en les plataformes.
"Ni Cabify, ni Uber, ni Bolt", ha assegurat Tito Álvarez, portaveu d'Élite Taxi, que demana al govern que agilitzi la normativa per regular les VTC.
Els taxistes també recelen de la nova llei que impulsa la Generalitat, perquè temen que es permeti donar llicències urbanes des de qualsevol municipi de Catalunya, però que acabin operant a Barcelona.
Segons Álvarez, hi ha "nombroses" empreses de VTC que estan sol·licitant autoritzacions urbanes per operar a Catalunya:
"Volen entrar per la porta del darrere de la legislació catalana a través de les autoritzacions autonòmiques del Gran Turisme."
Álvarez també ha criticat que Cabify hagi llançat una campanya publicitària "menyspreant" el servei del taxi: "No permetrem que aquest flagrant intent d'acorralar-nos prosperi", ha assegurat.
Dimecres passat, Cabify va instal·lar 200 maletes davant de Sants per denunciar la falta d'oferta per moure's per Barcelona. Hi van assistir representants del sector del taxi, que van advertir que estudiaven tornar al carrer com a resposta a aquest "desafiament".
Un estira-i-arronsa que no es resol
Els taxistes continuen mobilitzant-se per reclamar una regulació efectiva de les llicències VTC a Barcelona. L'octubre del 2022, la Generalitat va publicar un decret que concretava els requisits que havien de complir els vehicles de transport amb conductor, sobretot de plataformes com Uber, Bolt o Cabify, que va generar molt rebombori.
El decret només permetia operar a vehicles de més de 4,9 metres, una mida que només tenen les furgonetes i els cotxes de gamma alta. Això va provocar una allau de protestes del sector: Cabify assegurava que només un 1% dels seus vehicles complien aquest requisit.
A més, exigien als conductors una autorització domiciliada a Catalunya i un cotxe adscrit amb un any d'antiguitat. Els vehicles nous havien de tenir etiqueta ambiental zero o ECO i disposar d'una assegurança idèntica a la dels taxis.
Tot això se sumava al fet que el reglament de l'AMB limitava les autoritzacions de VTC a una per cada 30 taxis. Les empreses que gestionen aquests vehicles en van sol·licitar l'anul·lació al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, mentre el sector del taxi celebrava aquestes mesures.
La decisió de la justícia europea
El 2023, però, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea, va dictaminar que el reglament que regulava els vehicles de transport amb conductor (VTC) a Barcelona vulnerava les normatives europees.
Segons la resolució, van considerar la limitació de les llicències amb relació al nombre de taxis com a "restriccions a l'exercici de la llibertat d'establiment" però també avalava que es pogués demanar una llicència addicional a aquests vehicles si volien operar. Aquesta sentència oferia llums i ombres per tots dos costats, i va deixar prou satisfetes les dues parts, tant VTC com taxis.
El sector del taxi no va trigar gaire a tornar a mobilitzar-se. Només unes setmanes més tard van tornar a bloquejar els carrers de Barcelona per protestar contra aquesta sentència del TJUE.
Ara, els taxistes han tornat a bloquejar els carrers de Barcelona per protestar contra els retards del govern a l'hora d'aplicar mesures per regular les VTC.
En la convocatòria, es dirigeixen al Departament de Transports perquè "compleixi amb el seu compromís i publiqui i validi el decret que regula la intermediació dels serveis de VTC i el taxi, tal com es va comprometre el gener del 2023 i en compliment de la disposició final primera del Decret Legislatiu 9/2022 de VTC".