El síndic de greuges reclama que el 010 i el 012 no tinguin recàrrec
El síndic de greuges reclama que telèfons com el 012 de la Generalitat o el 010 de l'Ajuntament de Barcelona no tinguin un recàrrec addicional per als usuaris. Rafael Ribó ha lliurat al Parlament un informe sobre l'ús dels telèfons de les administracions.
Rafael Ribó recorda que es tracta de serveis relacionats amb el dret a l'accés a la informació pública i, com a tals, no poden estar subjectes a cap sobrecost. Ha subratllat que escollir la modalitat tarifària de cost afegit és una opció de l'administració titular del servei (no imposada per regulació estatal) i ha justificat que "el 010 i el 012 són canals habilitats per fer tràmits amb l'Administració com el web o l'atenció presencial, que són gratuïts".
L'informe lliurat aquest dilluns al Parlament, també l'ha enviat al defensor del poble perquè recomani a les operadores de telefonia que les trucades al 010, 012 i 902 s'incloguin dins la tarifa plana.
El síndic ha actuat d'ofici, tot i que cada any rep una vintena de denúncies sobre el tema, sobretot de ciutadans que han trucat al 012 per tramitar multes de trànsit.
En relació amb telèfons vinculats a la prestació de serveis públics (com Sanitat Respon o la concertació de la ITV), el síndic considera que han de seguir el mateix criteri proposat per als dos casos anteriors, perquè "tant si és administració o són empreses concessionàries, no poden atendre els usuaris amb un telèfon amb cost afegit".
El Síndic de Greuges ho ha traslladat a la defensora del poble perquè plantegi al ministeri competent la recomanació d'obligar normativament els operadors de telefonia a incloure en les seves ofertes de tarifa plana els telèfons d'informació pública.