Una aula d'una escola catalana, durant una jornada de vaga (ACN)
Una aula d'una escola catalana, durant una jornada de vaga (ACN)
Barcelona

El síndic nega l'adoctrinament a l'escola i només apunta 10 casos d'irregularitats

De les 174 denúncies rebudes després de l'1-O, només n'ha pogut verificar la meitat

RedaccióActualitzat

El síndic de greuges conclou que no hi ha un problema d'adoctrinament a l'escola catalana, però reconeix que s'han detectat algunes situacions irregulars. Concretament, 10 de les 174 incidències rebudes pel mateix síndic o pel Ministeri d'Educació -arran dels fets de l'1 d'octubre- contenen actuacions que cal corregir. El document també apunta 11 casos de mala praxi.

En un informe monogràfic sobre les denúncies presentades contra 134 escoles, Rafael Ribó assegura que només s'han pogut verificar la meitat de les denúncies. I del total de denúncies, només el 5,7% dels casos -una desena- serien actuacions irregulars:

"Parlo de 174 incidències de 134 escoles. Recordin que hi ha 4.800 centres educatius a Catalunya. Que hi ha 115.000 professors i 1,3 milions d'alumnes. D'aquests 174 incidents, només 10 els podem catalogar com irregularitats."

Entre els casos considerats irregulars destaca la participació d'un docent en un simulacre de referèndum a l'hora del pati, el comunicat que un centre va enviar amb la recomanació de participar en una de les vagues posteriors a l'1 d'octubre o escoles on es van penjar estelades el curs 2013-2014.

Entre les "pràctiques puntuals a revisar", el document esmenta la penjada de llaços grocs a la façana o que en una escola s'instés els alumnes a posar-se una samarreta groga durant un festival.

 

El síndic ha afirmat "categòricament" que l'escola catalana "no adoctrina":

"Més enllà de situacions puntuals, podem dir categòricament que a Catalunya tenim una escola amb gran pluralisme i sense adoctrinament. Per això el síndic fa una crida a tots els actors polítics i socials, a tots els mitjans de comunicació, administracions perquè es tracti l'escola amb rigor i responsabilitat."

L'informe no ha entrat a valorar els 8 casos que han arribat als jutjats, de Sant Andreu de la Barca i la Seu d'Urgell.

Notícia relacionada: L'escola després de l'1-O: autocensura, prudència i acusacions d'adoctrinament


L'informe també estudia els 14 llibres de text denunciats pel sindicat de professors de Secundària AMES. Ribó ha remarcat que, en general, els llibres de text respecten els valors, llibertats i drets i deures establerts a l'ordenament jurídic.

Per fer l'informe, s'han revisat al voltant de 3.000 pàgines de 14 llibres de 5è i 6è de Primària. Només en l'1,8% del contingut, 59 pàgines, s'hi ha fet observacions específiques:

"En cap d'elles podem assenyalar una voluntat didàctica d'adoctrinament. Es pot parlar de major i menor atenció a tal o qual matèria. De vegades, s'ha assenyalat com a adoctrinament el que és constantment debat entre la comunitat científica d'historiadors. El síndic demana que no es descontextualitzin els continguts. Que no es simplifiqui. I que es tingui en compte que hi ha factors historiogràfics que, si els grans noms els estan debatent, no som ningú, ni el síndic ni els informants, per donar la interpretació per tancada."

Dels 35 punts denunciats, només en 2 s'hi detecta alguna imprecisió puntual, segons l'informe, amb la voluntat de fer comprensible la informació.

 

L'informe també destaca que sovint AMES qualifica d'adoctrinament continguts recollits a l'Estatut, com ara el català com a llengua pròpia o els símbols nacionals de Catalunya.

Un cop tancat l'informe, el síndic recomana a Ensenyament elaborar un decàleg amb instruccions sobre el tractament de la situació política i materials didàctics per poder abordar temes controvertits a les aules. També remarca que els infants tenen llibertat de pensament i dret d'expressar-lo o no, i apunta que el gran problema de l'educació a Catalunya és la segregació escolar.

ARXIVAT A:
Educació
Anar al contingut