El sistema antiboira a l'AP-2 s'activa més de 400 hores en un any i evita accidents greus

Un 21% de les hores ha fet falta activar el sistema més restrictiu, que talla un carril i limita la velocitat a 60 o 40 km/hora

Judit Balcells HuguetActualitzat

El sistema antiboira de l'AP-2 a les Garrigues ha funcionat un total de 417 hores des que es va posar el marxa el novembre del 2023, segons dades del Ministeri de Transports. Es tracta d'un sistema pioner, situat en el tram comprès entre les Borges Blanques i Castelldans, considerat un punt negre per l'elevada sinistralitat provocada per la boira.

L'objectiu d'aquesta prova pilot era reduir el nombre d'accidents greus en situacions de poca visibilitat.
 

Diferents sistemes s'activen en funció de la boira

El mecanisme, instal·lat entre els quilòmetres 150 i 160 de l'AP-2, inclou sistemes d'il·luminació, la regulació de la velocitat i la restricció d'un dels carrils. S'activa en funció de la boira i de la visibilitat que mesuren set visibilímetres situats en diferents punts d'aquest tram.

Del 17 de desembre de 2023 i fins al 19 de desembre del 2024, va funcionar un total de 417 hores.

El sistema compta amb 4 nivells d'activació, segons la intensitat de la boira: en nivell vermell, el més alt de tots i el que comporta més restriccions, es va activar el 3% del temps (13 hores); en nivell taronja, el 18% (75 hores); en nivell groc, el 45% (199 hores) i en nivell verd, el 31% (129 hores). Dit en altres paraules, en el 21% de les hores s'ha hagut d'activar el sistema més restrictiu, que talla un carril i limita la velocitat a 60 o 40 km/hora.

 

En un mateix dia es pot activar i desactivar diverses vegades, en funció de la densitat de la boira.

 

Segons el Ministeri de Transports, en aquest mateix període, es va posar en marxa 1.168 ocasions en algun dels quatre nivells de risc que hi ha previstos. En nivell vermell, només va activar-se en 54 ocasions. En nivell taronja, 199. En groc van ser 433, i en verd, la major part de les vegades, 482 en total. 

Per mesos durant el 2024, destaquen les activacions en el mes de novembre, un total de 351 (31%) o les del gener, 269 (24%). El desembre es va activar un total de 250 vegades (22%) i el febrer, 208 (19%). El sistema també va posar-se en marxa entre el març i l'octubre de 2024, un total de 40 vegades (3%).

 

Set aparells mesuren la visibilitat

Entre els quilòmetres 154 i 160 de l'AP-2 hi ha set aparells que mesuren les condicions de visibilitat que hi ha a l'autopista i que posen en marxa els diferents sistemes per facilitar la conducció als usuaris de la via. En sentit Barcelona, hi ha instal·lat un sistema de balises que projecten un raig de llum que marca els límits de la calçada

En sentit Lleida, hi ha un sistema de balises de colors verd i taronja, semblant a un semàfor. Detecten el pas de vehicles i alerten de la presència de vehicles aturats o que circulen a velocitat baixa. A més, hi ha un tram amb una il·luminació groga especial.

El sistema preveu restriccions de la velocitat

El sistema també preveu restriccions, per exemple, l'obligació de circular per un únic carril o un sistema de velocitat variable en funció del nivell (verd, groc, taronja o vermell). En aquest tram la velocitat màxima pot passar dels 120 km/h, als 100, 80, 60 i 40 en funció de la visibilitat.

De moment no hi ha radar en sentit Lleida que permeti controlar el compliment de la restricció de la velocitat, i sí que n'hi ha un de fix en sentit Barcelona, que ja hi havia a la zona.
 

Els usuaris aproven les mesures

Les mesures convencen la majoria d'usuaris de la via. Per Joel Peced, transportista, els senyals lluminosos fan que "l'autopista estigui ben delimitada i evita que els conductors surtin de la carretera". El mateix pensa Chafig, també conductor de camió. Explica que les restriccions els permeten anar a una velocitat més baixa i "això controla la gent a la carretera. Ho veig bé". 

En canvi, Francisco Fuertes, també transportista, afegeix que la mesura li sembla "pràctica", però afegeix: "No sé si la reducció que et fan tan brutal pot ser efectiva o no. Es formen cues i hi ha gent molt irresponsable. No respecten la velocitat. Et continuen avançant, sobretot conductors de turismes, no de camions".
 

Millora la seguretat en un punt negre de la xarxa viària

El subdelegat del govern espanyol a Lleida, José Cresín, defensa el sistema que es va implantar en un punt negre de la xarxa viària, on conflueixen dos factors: la presència de bancs de boira molt densa i l'alta sinistralitat. "Aquest any no hi ha hagut cap accident de gravetat", remarca Crespín.

L'últim sinistre greu amb boira en aquest punt va ser el 31 de desembre del 2021, amb un balanç de tres morts.  

 

La implantació del sistema per reforçar la seguretat a l'AP-2 va costar prop de 9 milions d'euros. Es va fer en el context de la liberalització dels peatges de l'autopista que va comportar un canvi per l'augment del trànsit a la via. El doble que abans i fins a quatre vegades més de camions, segons dades de la subdelegació del govern a Lleida.

El sistema és pioner i, segons el subdelegat, "una prova pilot per veure si es pot exportar a altres carreteres de l'estat espanyol". De moment, no està previst estendre el sistema antiboira a altres punts de la xarxa viària catalana.

ARXIVAT A:
TrànsitCatalunya
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut