El sistema educatiu català no genera igualtat d'oportunitats
La Fundació Jaume Bofill ha presentat un estudi sobre si l'escola catalana compleix la funció de preparar els estudiants per afrontar les desigualtats que existeixen a la nostra societat. No es tracta, doncs, de valorar els coneixements que adquireixen els alumnes, sinó si des de l'escola es fa prou per formar-los en termes d'igualtat. I la conclusió és força crítica. El sistema educatiu català no és prou eficaç perquè no genera igualtat d'oportunitats.
Les escoles de Finlàndia donen als seus alumnes una gran preparació. Però no només per llegir o saber multiplicar, sinó que també aconsegueixen compensar prou bé les desigualtats socials amb què aquests nens arriben a classe. En aquest aspecte, posa l'accent un estudi de la Fundació Bofill, que denuncia que el sistema educatiu català no és eficient en els resultats dels seus alumnes, però, a més, no treballa prou per generar igualtat d'oportunitats entre ells.
Segons l'estudi, basat en les dades de l'últim informe PISA d'educació, el nivell socioeconòmic de l'alumne és el factor clau que determina els seus resultats acadèmics. Lligat a això hi ha el nivell d'estudis dels pares i les desigultats de gènere, de manera que proposa invertir més i millor en educació, sobretot en la formació d'adults i en els primers anys de vida. Propostes per evitar, segons la Fundació Bofill, que les desigualtats es converteixin en fractures que puguin arribar a portar aquí imatges com les que s'estan veient a França.