Un tren de mercaderies passant pel barri del Serrallo de Tarragona (ACN/Neus Bertola)

El tall de trens a Roda de Berà també afecta el trànsit de mercaderies i encareix costos

Les obres de Renfe obliguen a fer el transport per carretera
Sandra Takagi
TEMA:
Renfe

Des de l'1 d'octubre, les obres del túnel de Roda de Berà ha obligat a tallar el pas dels trens entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders. Mentre durin aquestes obres, no hi passaran trens de passatgers, però tampoc de mercaderies, que ho hauran de fer per Valls.

L'any 2023, el Port de Tarragona va moure 1.900 trens de mercaderies. Majoritàriament, són combois que transporten vehicles, cereals o pasta de paper que viatgen a la península i que, per tant, ja utilitzaven les vies de l'interior.

Però per la línia de Valls ara també hi passen més trens de passatgers arran del Pla Alternatiu de Renfe. Aquest fet pot tenir repercussions.

Vista aèria del port de Tarragona (Europa Press)

De moment, el pla de transport del port ha patit modificacions, però han estat mínimes, tal com indica José Luis Román, cap de divisió d'Infraestructures i Operacions Ferroviàries del Port de Tarragona:

"Si la xarxa està més tensionada del que habitualment està, tots patirem aquestes tensions i possiblement hi haurà endarreriments de trens de mercaderies. Per tant, preveiem ajustos, però encara és aviat per dir-ho".

El port ja fa temps que està invertint en el transport de mercaderies per tren, ja que, com afirma Román "un tren de cereals, per exemple, està movent vint vagons i està traient 40 camions de la carretera, per tant, hi ha menys contaminació".


Per carretera, el transport ferroviari de l'AEQT

En canvi, per les empreses químiques dels polígons de Tarragona, el tall ferroviari ha tingut més impacte perquè la majoria dels trens de mercaderies utilitzen aquesta via per arribar fins a Europa.

Segons dades de l'Associació d'Empreses de la Química de Tarragona (AEQT), l'any 2022, van transportar 225.000 tones per la via de la costa. Ara, amb les obres, han hagut de buscar rutes alternatives, majoritàriament per carretera, i alguns trens de mercaderies van al port de València en comptes del de Barcelona.

"Preparar aquestes rutes alternatives ha significat un esforç pel que fa a complexitat de la gestió, al temps i durada del transport, al cost econòmic i també respecte a les emissions de CO₂ per aquest extra recorregut per carretera", afirma Núria Blasco, presidenta de la Comissió Logístico-portuària de l'AEQT.

Per això, reclamen a ADIF que es compleixi amb el calendari de les obres que han de durar fins al 2 de març. "És molt important tenir una previsió fiable de quan es completaran les obres del túnel, perquè aquestes rutes alternatives que hem preparat estan pensades per aquest temps i tenen aquest impacte negatiu, inevitable, però seria molt d'agrair tenir informació periòdica de quin és el progrés d'aquestes obres per tal de poder-nos preparar".

Les empreses químiques van transportar 225.000 tones per la via de la costa, l'any 2022 (ACN/Arnau Martínez)

Preocupació a Valls per l'augment dels trens de mercaderies

Mentre durin les obres, els trens de mercaderies es desviaran per la via de l'interior, per Valls, i l'ajuntament d'aquesta població ja fa temps que es queixa de manca d'informació i ha requerit reunions amb el Ministeri de Transports.

Per aquest motiu, l'alcaldessa, Dolors Farré, es va reunir a Madrid amb el president d'Adif, Luis Pedro Marco, per abordar aquest tema. Finalment, Adif s'ha compromès a fer un estudi per mesurar la contaminació acústica generada pels trens al seu pas per Valls.

Segons l'Ajuntament, els trens fan un recorregut de vuit quilòmetres pel terme municipal. D'aquests, tres quilòmetres transcorren a tocar de zones residencials i barris densament poblats on resideixen globalment més de 7.000 persones.

Es calcula que l'estudi d'impacte acústic estarà enllestit a mitjans de novembre. A partir d'aquí es determinaran les mesures a implementar per minimitzar les molèsties, que podrien passar per la instal·lació de pantalles acústiques provisionals o la reducció de la velocitat dels trens.

Les obres del Tercer Fil, més competitivitat per les empreses

Ja fa anys que tant el Port de Tarragona com les empreses de l'AEQT disposen del tercer fil per poder treure els seus trens de mercaderies amb ample europeu. Tot i el retard en les obres, tenen l'esperança que l'espera valgui la pena perquè, un cop finalitzades, suposi un impuls pel sector.

"Tenim la catenària i els desviaments de via preparats, el tercer fil està a la frontera del port amb Adif... Nosaltres necessitem el tercer fil per ser competitius i poder enviar trens directes cap a Europa. Ara mateix els trens que venen amb vehicles des d'Alemanya han de parar a Barcelona i fer transbord i això és un increment dels costos", afirma contundent José Luis Román.

Pel que fa a l'AEQT, actualment el transport de mercaderies per tren representa el 20% del total, però l'objectiu és créixer amb el tercer fil.

"Per l'AEQT el transport ferroviari sempre ha sigut un objectiu molt important perquè és un transport molt eficient des del punt de vista econòmic, de sostenibilitat i també perquè és un transport que permet la connexió amb la intermodalitat des de Tarragona cap al nord d'Europa", diu Núria Blasco. 

"Pensem que aquest és un dels nostres mercats més importants, sobretot de sortida però també d'entrada de mercaderies, i realment disposar d'aquesta infraestructura llargament esperada serà bo per millorar la competitivitat del sector", assegura.

Tot i ser unes obres molt reivindicades pel sector econòmic, també hi ha veus en contra, com la Plataforma Mercaderies per l'Interior, que afirma que, amb el tercer fil, la via quedarà saturada per l'increment del pas de mercaderies per la costa. Per això, reclamen una alternativa per l'interior i evitar així els perjudicis que, afirmen, suposarà per unes poblacions densament poblades.

 

ARXIVAT A:
Renfe Transport de mercaderies
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut