El tramvia de la Diagonal entre les Glòries i Verdaguer s'inaugurarà el 9 de novembre
- TEMA:
- Mobilitat
Ja hi ha data per veure el tramvia amb passatgers pel nou tram de la Diagonal de Barcelona. Serà el dissabte 9 de novembre quan els combois de la T4 del Trambesòs enfilaran el traçat entre les Glòries i el carrer Girona.
El tramvia, per tant, entrarà finalment a la trama de l'Eixample i ho farà amb tres parades noves: Monumental, Sicília i Verdaguer.
La posada en marxa arribarà després d'un període de "marxa en blanc" que comença aquest dilluns. Durant tres setmanes, els tramvies circularan a velocitat comercial pel nou traçat fent parada a les estacions, però encara sense passatgers.
Aquesta fase servirà per fer les últimes comprovacions i els ajustos necessaris per donar fiabilitat i seguretat al servei. Per això, es retiraran les tanques d'obra a les vies, però les estacions continuaran inhabilitades perquè no hi entrin passatgers.
Coincidint amb la marxa en blanc, aquest dilluns s'han introduït canvis a les línies T4, T5 i T6 del Trambesòs. La línia T4 només cobreix el tram entre Glòries i Estació de Sant Adrià i ja no arriba a Ciutadella - Vila Olímpica.
A partir del 9 de novembre, la T4 arribarà a Verdaguer, amb passatgers fent parada a la Monumental i Sicília. S'espera que aquest traçat capti 24.000 viatgers al dia i pugui eliminar uns 2.000 cotxes del tram central de la Diagonal.
Per la seva banda, les línies T5 i T6 amplien el recorregut per la Meridiana i faran parada a les estacions d'Auditori - Teatre Nacional, Marina, Wellington i Ciutadella - Vila Olímpica.
La segona fase fins a Francesc Macià encara haurà d'esperar. La Generalitat preveu tenir el projecte constructiu a finals d'any i la previsió és tramitar-lo el 2025 i, després, licitar les obres. L'Ajuntament condiciona els treballs a tenir pressupostos aprovats.
Prioritat semafòrica per al tramvia
Entre les Glòries i Verdaguer, el tramvia tindrà prioritat de circulació. Per això, l'Ajuntament de Barcelona ha fet ajustos als semàfors de 27 cruïlles, 10 a la Diagonal i 17 més als voltants.
En concret, s'han programat els semàfors perquè el tramvia pugui funcionar respecte a una trajectòria estimada tenint en compte la velocitat i el temps d'aturada a les estacions.
En tot cas, la regulació semafòrica té un sistema de correcció que reforça la prioritat del tramvia si durant el recorregut hi ha algun desajust, com ara que estigui aturat més temps del previst en una estació.
A la plaça de les Glòries, el tramvia coincidirà amb línies d'autobús de TMB i amb el metro en un nou intercanviador. Per facilitar el pas de passatgers d'un mitjà de transport a l'altre s'han regulat deu passos de vianants amb semàfors.
Sense cables de catenària
En el nou traçat per la Diagonal, el tramvia capta l'energia per terra i no a través d'una catenària aèria. Els pals i cables s'han substituït per un tercer carril entre les vies que alimenta els tramvies que circulen.
És l'anomenat sistema APS (alimentació per superfície) i és la primera vegada que s'implanta a l'estat espanyol en una xarxa tramviària. Segons l'Autoritat de Transport Metropolità, és el segon cop que s'adapta una flota de tramvies a aquesta tecnologia.
De fet, els combois de la T4 funcionaran amb els dos sistemes en un mateix recorregut. A l'estació de les Glòries, faran el canvi de la catenària tradicional a l'alimentació per superfície o viceversa.
- ARXIVAT A:
- Mobilitat Transport públic Tramvia Ajuntament de Barcelona