La millora de les connexions ferroviàries dins la Unió Europea és un dels principals objectius de Brussel·les per als pròxims anys (iStock)

El tren nocturn entre Barcelona i Amsterdam s'ajorna un any

L'empresa que promou la iniciativa ha hagut d'endarrerir la posada en funcionament del servei per problemes de finançament i logístics
Enllaç a altres textos de l'autor

Joan Garcia

Periodista de la secció d'Economia de Catalunya Ràdio

Actualitzat
TEMA:
Mobilitat

S'endarrereix la posada en marxa del tren nocturn entre Amsterdam i Barcelona. Inicialment, s'havia anunciat per a la pròxima primavera. Però problemes de finançament, de drets de pas a França i de subministrament dels trens fan que el projecte, amb el qual continuen creient els seus impulsors, s'ajorni almenys un any.

La companyia que l'impulsa, European Sleeper, encara hi creu i aquests dies els seus responsables són a Catalunya per promoure la captació d'inversors.

El tren nocturn Amsterdam-Barcelona és un dels deu projectes triats per la Comissió Europea per millorar les connexions ferroviàries com a alternativa a l'avió i al cotxe.

La posada en marxa del tren que ha d'arribar a la capital catalana s'endarrereix, segons ha explicat a Catalunya Informació el director general d'European Sleeper, Elmer van Buren, que ha concretat els problemes que han de resoldre abans.

"La primavera del 2025 és massa aviat. Estem treballant per tenir drets de pas per al 2026. Abans, hem de resoldre que hi hagi prou capacitat a la xarxa i disposar de trens i finançament."

Objectiu: recuperar els trens nocturns que connectin Europa i el Principat

La millora de les connexions ferroviàries dins la Unió Europea és un dels principals objectius de Brussel·les per als pròxims anys, per oferir alternatives a l'avió i al cotxe.

La companyia neerlandesa i belga que impulsa el projecte de tren nocturn entre Barcelona i Amsterdam, European Sleeper, ja té en servei la primera línia entre Amsterdam, Brussel·les, Berlín i Praga.

Circula tres dies a la setmana i ha transportat 20.000 passatgers en prop d'un any i mig. Segons càlculs dels promotors, és el 90% del que cal per fer-lo rendible. Aquest hivern en posaran en circulació un altre, entre Brussel·les, Innsbruck i Venècia.

El projecte de tren des d'Amsterdam preveu arribar també a altres destinacions de Catalunya, com Perpinyà, Figueres o Girona (Europa Press)

Actualment, no hi ha cap línia nocturna amb origen o destí al Principat. La pandèmia es va endur l'últim tren nocturn que hi havia: el de Barcelona a Vigo.

Renfe no el va recuperar amb l'argument que no era rendible. I els trenshotel que connectaven Barcelona amb París i amb Zúric i Milà, també van desaparèixer quan l'alta velocitat va travessar fronteres.

El tren a Barcelona també preveu parades a Perpinyà, Figueres i Girona

Ara només hi ha dues connexions ferroviàries de nit amb la capital francesa. I totes des de la Catalunya del Nord: una des de la Tor de Querol i una altra des de Cervera de la Marenda. El projecte de tren des d'Amsterdam preveu arribar també a altres destinacions de Catalunya.

"Volem arribar a Barcelona com a molt tard a dos quarts de dotze del migdia, fent parades a Figueres, Girona i també Perpinyà. I poder transportar viatgers entre aquests punts de Catalunya, havent pogut fer mil quilòmetres a través de França durant la nit."

Aquesta setmana els responsables de la companyia que continua promovent el tren nocturn a Barcelona s'entrevisten amb la Generalitat i el Ministeri de Transports. No els demanen diners sinó que els ajudin a trobar inversors

També s'han reunit amb els responsables de la línia d'alta velocitat Perpinyà-Figueres.

Els responsables de la companyia s'han reunit amb la Generalitat i el Ministeri de Transports perquè els ajudin a trobar inversors (ACN/Lluís Sibils)

Una manera "més relaxada" de viatjar

Un cop fet realitat, el Barcelona-Amsterdam no serà un tren més econòmic que els vols de baix cost. Però Elmer van Buren, de l'empresa promotora, explica hi ha altres factors a tenir en compte.

"No sé si serà més barat, però serà atractiu, si tens en compte que amb el bitllet de tren tens també una nit d'hotel. És la raó de més pes. Pot ser que sigui més car que l'avió però t'estalvies una nit d'hotel. I és una manera relaxada de viatjar."

A part d'European Sleeper, que promou aquest projecte, també hi havia altres companyies interessades a fer-ne, com ara la francesa Midnight Trains. Volien fer un tren Barcelona-París, però van deixar-ho córrer per falta d'inversors.

European Sleeper és l'única que manté el somni. Per disposar de material, vol comprar cotxes de viatgers de segona mà i remodelar-los per transformar-los per al tren nocturn, però tot plegat és molt car.

Per això, també s'intenta que Brussel·les, que fins ara s'ha limitat a l'àmbit polític i burocràtic, obri també una línia de fons per finançar la compra de nous combois.

 

ARXIVAT A:
Mobilitat
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut