En el 70% dels casos, els vols són més barats que els ferrocarrils, segons l'estudi de Greenpeace
En el 70% dels casos, els vols són més barats que els ferrocarrils, segons l'estudi de Greenpeace (Unsplash)

El tren, quatre cops més car que l'avió: l'impacte climàtic de l'actual model de transport

Un estudi de Greenpeace ha analitzat 112 rutes europees i ha arribat a la conclusió que els bitllets d'avió són més barats que els de ferrocarrils en el 70% dels casos

Actualitzat

El trajecte entre Londres i Barcelona pot ser fins a 30 vegades més car en tren que en avió, però l'impacte climàtic de fer-lo en avió pot arribar a ser 80 vegades més perjudicial que el ferrocarril. Aquesta és una de les conclusions a què ha arribat Greenpeace en la seva última investigació.

En un estudi titulat "El preu dels bitllets d'avió davant dels del tren: una anàlisi a escala europea", l'ONG ha enfrontat els dos models de transport, detallant els preus, l'impacte mediambiental i posant sobre la taula les contradiccions que apareixen en plena emergència climàtica global.

L'organització ha analitzat els bitllets d'avió i de tren de 112 rutes de 27 països europeus, en un període comprès entre el 25 d'abril i el 12 de juliol del 2023. I, tot això, utilitzant més de 100 plataformes de venda de bitllets d'avió i tren online diferents.
 

El tren, el doble de car que l'avió

L'estudi ha descobert que en el 70% dels casos --en 79 de les 112 rutes analitzades-- els vols són més barats que els ferrocarrils i que, de mitjana, l'avió val la meitat "malgrat tenir un impacte climàtic global que pot ser fins a 80 vegades pitjor que agafar un tren".

La ruta que mostra la diferència més gran de preus té Barcelona com a protagonista. El bitllet de tren per fer l'itinerari que uneix la capital catalana amb Londres és 10 cops més car de mitjana que l'avió, i arriba a ser gairebé 30 vegades més car si es busca viatjar el mateix dia.

Les aerolínies de baix cost operen el 79% de les rutes analitzades i en la majoria de casos són més barates que el ferrocarril. A vegades, fins i tot els vols que ofereixen escales són més barats que els directes per a les mateixes rutes, tot i que provoquen fins a 10 vegades més d'emissions de gas d'efecte hivernacle.

Espanya, a la cua

Espanya és el segon país amb els bitllets de tren més cars en comparació amb els vols, només per darrere del Regne Unit. A l'estat, el ferrocarril val gairebé quatre vegades més que l'avió.

Entre les deu rutes i viatges europeus en què el tren és més car comparat amb l'avió, tres impliquen l'estat espanyol: en primera posició hi ha el viatge Barcelona-Londres, en segon lloc, València i París --7,9 vegades més car-- i en quarta posició, Madrid-Brussel·les --7,4 vegades més car.

Barcelona-Madrid és l'única ruta estatal que apareix entre les 12 millors línies de tren d'Europa en relació amb el preu del tren respecte a l'avió. En les altres 13 rutes espanyoles analitzades sempre és més barat viatjar en avió.

A més, l'informe també explica que, "de tots els països analitzats, Espanya té la densitat més gran d'aerolínies de baix cost: Ryanair, EasyJet, Vueling, Volotea, Air Europa i Wizz Air.


Les pitjors rutes en tren

L'estudi també analitza, una per una, quines són les pitjors rutes ferroviàries, i la majoria tenen Barcelona, Madrid o València com a protagonistes.

► Luxemburg-Barcelona
El viatge en tren requereix un transbord a París i dura 11 hores i 15 minuts, mentre que l'avió tarda dues hores. Tot i contaminar molt menys, el tren és tres vegades més car que l'avió. El 2022 van fer la ruta aèria 124.000 passatgers, causant 38.000 tones de gasos d'efecte hivernacle. En cas d'haver-la fet en tren, s'haurien generat un 83% menys d'emissions.

► La Corunya-Barcelona
El viatge en tren més ràpid dura 7 hores i 14 minuts i és un 28% més car que l'avió, que tarda 1 hora i 45 minuts. Tot i això, utilitzar el tren reduiria un 86% les emissions de gasos d'efecte hivernacle.

► Madrid-París
El tren més barat costa un 61% més que el bitllet d'avió. Mentre que l'avió tarda poc més de dues hores, el tren tarda 10 hores i 18 minuts, fent transbord a Barcelona. El 2019 més de 2,5 milions de persones van fer aquesta ruta que, en cas d'haver-se recorregut en tren, s'haurien estalviat 302.000 tones d'emissions de gasos d'efecte hivernacle.

La ruta que mostra la diferència més gran de preus entre tren i avió és Barcelona-Londres
La ruta que mostra la diferència més gran de preus entre tren i avió és Barcelona-Londres (Unsplash)


► Barcelona-Londres
El tren costa 10 vegades més que el vol, i fins a 30 vegades més si el viatge és el mateix dia, el trajecte dura 11 hores i val gairebé 300 euros, mentre que l'avió pot arribar a tenir un preu de 12.99 euros. El 2019, 3,36 persones van volar entre aquestes dues ciutats. Canviar aquests viatges en avió pel ferrocarril estalviaria 461.000 tones de gasos d'efecte hivernacle.

► Ginebra-Barcelona
El viatge més ràpid en tren, amb dos transbords, dura 8 hores. Amb un transbord serien 11 hores i 25 minuts. A més, de mitjana, el preu era 2,7 vegades superior al de l'avió. El 2019 van volar 630.000 persones entre les dues ciutats i, en cas d'haver-se traslladat en ferrocarril, s'haurien estalviat 52.000 tones de gasos d'efecte hivernacle.

► Madrid-Barcelona
Els trens més ràpids tarden 2 hores i 40 minuts, sent una de les poques rutes en què el tren és ràpid, circula amb freqüència i sempre és més barat que l'avió. Tot i això, el 2019 fins a 2,6 milions de persones van agafar l'avió per fer aquesta ruta. Si s'hagués agafat el tren, s'haurien estalviat 176.000 tones de gasos d'efecte hivernacle.

► Tolosa-Barcelona
La ruta en tren dura 3 hores i 42 minuts, amb un transbord a Narbona. De mitjana, el ferrocarril costa 3,3 vegades més que el vol, però contamina un 91% més.

► València-París
El viatge en tren dura una mica més de 14 hores, mentre que en avió es tarda unes dues hores. Amb el preu més barat, el ferrocarril val 3,8 vegades més que el bitllet d'avió, mentre que el tren més car val 12 vegades més. El 2019, 570.000 persones van volar entre les dues ciutats. Si s'hagués agafat el tren, s'haurien estalviat 75.000 tones de gasos d'efecte hivernacle.

Fi a les subvencions i implementació de bitllets climàtics

Llavors, "per què s'hauria d'agafar el tren per anar de Londres a Barcelona i pagar 384 euros quan hi ha bitllets d'avió per només 12,99 euros?", es pregunta Greenpeace. L'organització explica que el preu és un dels factors que més influeix a l'hora de decantar-se per un mitjà o un altre, i es mostra molt crítica amb el model actual de transport.

L'ONG, en la part final de l'estudi, denuncia que les aerolínies tenen avantatges fiscals escandalosos i afirma que s'incita la ciutadania a volar "amb viatges en tren que costen de mitjana el doble que en avió".

"Gràcies a les enormes subvencions de les quals es beneficien les aerolínies, poden oferir preus escandalosament baixos. Però aquests bitllets barats tenen un alt cost per al planeta i els seus habitants."

Segons l'estudi de Greenpeace, els bitllets d'avió valen, de mitjana, la meitat que els de tren (Unsplash)

Greenpeace demana la introducció de bitllets climàtics o abonaments únics de transport i posar fi a les subvencions a les companyies aèries i els aeroports, "començant per l'eliminació progressiva de les exempcions fiscals al querosè".

Exigeixen un preu just per a vols i trens, prohibir els vols de curta distància amb una alternativa raonable en tren, venda de bitllets per a trens de llarga distància amb més antelació i més connexions en tren entre les principals capitals europees, entre altres.

ARXIVAT A:
Medi ambientMobilitatCrisi climàtica
Anar al contingut