El triomf de Chanel al Benidorm Fest, en dubte: sindicats de RTVE demanen anul·lar-lo
- TEMA:
- Festival d'Eurovisió
Un autèntic terratrèmol. Això és el que s'està vivint des que es va conèixer la guanyadora del Benidorm Fest i, en conseqüència, la representant d'Espanya al festival d'Eurovisió: Chanel i la seva "SloMo".
Des d'aquest cap de setmana se'n parla. Principalment a les xarxes socials, però també als informatius, programes de debats televisius i radiofònics i, fins i tot, en parlen els polítics. Ningú no ha deixat de pronunciar-se sobre el tema.
Es posa en dubte el veredicte del jurat del Benidorm Fest, el qual tenia un 50% del pes en la decisió final. Segons els cinc membres (tres de nacionals i dos d'internacionals), la candidata que havia de representar Espanya a Eurovisió era Chanel. Les dues favorites, Rigoberta Bandini i Tanxugueiras, van quedar segona i cinquenes, respectivament.
En canvi, el vot popular --dividit entre el vot demoscòpic i el televot-- va considerar que les guanyadores havien de ser Tanxugueiras. Tot i aquests vots, la decisió del jurat va acabar imposant-se i Chanel va aconseguir el passaport cap a Eurovisió.
Ara, la polèmica, fent referència a la cançó de Tanxugueiras, sembla "no tenir fronteres".
Aquest dilluns, el sindicat de CCOO de RTVE ha sorprès demanant que es deixi sense efecte la victòria de Chanel i "s'investiguin les notables irregularitats" que, segons el sindicat, hi ha hagut durant la final del Benidorm Fest d'aquest dissabte.
"Les diferents direccions implicades han d'aclarir, de manera urgent, com i qui va seleccionar el jurat del Benidorm Fest. Amb la mateixa urgència RTVE ha de fer públiques les actes de les votacions i les incidències registrades."
El sindicat, a més, reclama que es reconegui de manera urgent la tasca dels professionals de RTVE. Destaca que TVE ha aconseguit un 21% de quota de pantalla, amb gairebé tres milions d'espectadors a la final de dissabte. Unes xifres que feia temps que no registrava la cadena pública.
El Benidorm Fest arriba al Congrés
L'anunci del sindicat se suma a la decisió de Galícia en Comú i el BNG. Aquests partits han anunciat que portaran la qüestió a la comissió de control de RTVE al Congrés dels Diputats:
Consideren que hi ha hagut "falta de transparència" en el sistema de votacions i volen saber quins són els criteris seguits pel jurat professional, quin va ser el vot de cada membre i quin pes es va donar al vot del públic, que va donar la victòria a les gallegues Tanxugueiras. A més, volen saber què ha passat, perquè diverses persones van denunciar que no s'havia comptabilitzat correctament el seu vot.
Entrevistat al Matí de Catalunya Ràdio, Antón Gómez, de Galícia en Comú, ha explicat que, en ser un acte "al qual s'hi han destinat molts diners públics", cal exigir transparència al jurat, i ha denunciat que no es volen fer públiques les actes de les votacions. També ha reclamat que es tingui en compte el vot del públic i ha demanat explicacions sobre si hi havia interessos personals entre membres del jurat i la vencedora del programa.
Es tracta de la coreògrafa i membre del jurat Miryam Benedited i de la guanyadora del festival, Chanel, l'artista amb residència a Olesa de Montserrat. La relació laboral entre totes dues ha fet que una part dels espectadors sospitessin d'un possible tràfic d'influències:
Fins i tot hi ha qui apunta a possibles interessos ocults darrere de l'elecció de Chanel com a guanyadora del certamen. Alguns usuaris de Twitter apunten a possibles interessos econòmics en drets d'autor de la cançó.
I un altre punt comentat a Twitter és si la cançó vencedora, "SloMo", incompleix les bases del concurs.
La normativa del festival indica que les composicions presentades poden contenir part de la cançó en una llengua estrangera no cooficial, sempre que no superi el 35% de la cançó. Diversos usuaris es van adonar d'aquest punt i van piular que "SloMo" superaria el percentatge permès en anglès, amb un 44%:
Òbviament, aquesta situació ha fet recordar una altra selecció polèmica. La de Rodolfo Chiquilicatre, l'any 2008. En aquell cas només es va tenir en compte el vot popular, i sembla que RTVE va quedar prou escarmentada com per, en anys posteriors, revisar de ben a prop la candidatura guanyadora.
Per no parlar de la incògnita que sobrevola el vot demoscòpic, la mostra representativa de 350 persones de diferents nivells socioeconòmics i edats de tot l'estat, que representava un 25% del vot popular i que ningú no sap qui és realment.
En aquest context, diumenge RTVE es va veure obligada a emetre un comunicat en què admet la controvèrsia generada per la cançó escollida i anuncia un "diàleg participatiu" per a pròximes edicions.
Interès més enllà dels eurofans
I és que gràcies al Benidorm Fest s'ha ressucsitat l'interès en Eurovisió. Si una cosa s'ha de reconèixer és la capacitat de la nova directiva de RTVE --encapçalada per la també nova cap de la delegació espanyola a Eurovisió, Eva Mora-- per crear un festival de gustos musicals prou divers com per atreure tot un país.
Tothom podia trobar-hi el seu estil musical i descobrir-hi artistes nous. Un altre punt a favor, el Benidorm Fest ha deixat clar que l'important és participar, ja que tots els artistes, independentment de la posició on hagin quedat, han vist com la seva carrera i el seu ressò mediàtic augmentava considerablement amb aquest concurs.
El dilema ve ara. La victòria de Chanel, per damunt de les dues favorites del públic, Rigoberta Bandini i Tanxugueiras, ha fet que molts usuaris de les xarxes socials manifestessin el seu rebuig per l'elecció i que hagin dit obertament que no veuran el Festival d'Eurovisió al maig.
Pocs minuts després de la final, ja eren trending topic a Twitter "tongo", "tongazo" o "0 points". I l'enuig va augmentar fins a nivells que, en molts casos, atacaven de manera injustificada i personal la cantant Chanel.
Unes crítiques que han incomodat l'artista, qui fins i tot s'ha hagut de desinstal·lar l'aplicació de Twitter i ha demanat respecte.
Molts dels seus companys han sortit a defensar-la, i també s'ha vist un vídeo on Chanel Terrero i Paula Ribó --nom real de Rigoberta Bandini--s'abracen i diuen que quedaran per fer una calçotada juntes.
També destaca que eurofans d'altres països s'han sorprès de les crítiques dels mateixos espanyols a la seva candidatura, ja que consideren que l'aposta de Chanel és prou potent com per ser de les mes votades enguany:
La por als pits femenins i la reivindicació de la terra
Tot i ser una de les preferides, qui tampoc s'ha escapat de les crítiques a Twitter és Rigoberta Bandini. La cançó "Ay Mamá" d'aquesta actriu de doblatge, dramaturga, cantant, compositora i escriptora s'ha convertit en un himne feminista que perdurarà més enllà del festival. De fet, ja avui dia desperta debat per si mateixa.
La lletra --un homenatge a la feminitat, la maternitat i la bellesa-- i la posada en escena --amb un tetamundi gegant i un vestit ple de simbologia-- han sigut elogiades per molts, però també incompreses i ridiculitzades per altres.
"Ay Mamá" ha arribat, fins i tot, al debat polític. Mentre Irene Montero ha agafat el discurs com a propi en mítings, Pablo Casado ho ha criticat referint-se als pits com "parts del cos de les dones":
El mateix ha passat amb les altres favorites, Tanxugueiras i la seva cançó "Terra" cantada en gallec. Una aposta que ha fet valdre la importància de les llengües cooficials.
A Galícia, gairebé un 50 % de la quota de pantalla va veure la final i fins i tot el president de Galícia, Alberto Núñez Feijóo, ha mostrat l'orgull de la candidatura en gallec:
Un dels presentadors del festival, Máximo Huerta, ha manifestat la importància de la proposta gallega, ja que "ha demostrat que Espanya no és només Madrid".
L'eurodrama ha esdevingut debat d'estat. L'aposta de Chanel amb "SloMo" sembla que està agradant a Europa i és el primer cop que Espanya porta una aposta amb una artista tan completa i una espectacular i mil·limetrada posada en escena. Falta veure si aconseguirà fer abandonar les últimes posicions d'Eurovisió al maig. Com diria Rigoberta Bandini, "aviam què passa".
- ARXIVAT A:
- Festival d'Eurovisió Música Viral