Uns viatgers a les màquines expenedores de l'estació de metro d'Arc de Triomf
Uns viatgers a les màquines expenedores de l'estació de metro d'Arc de Triomf (Ajuntament de Barcelona/Vicente Zambrano González)

Els abonaments del transport públic costaran la meitat a partir del setembre

El vicepresident Puigneró ha anunciat que complementarà la subvenció fins a finals d'any que ha aprovat el govern espanyol dins del paquet de mesures anticrisi

Actualitzat

El transport públic tindrà una rebaixa important a partir del setembre, amb descomptes del 50% en els abonaments.

Aquest dissabte, el govern espanyol ha anunciat la rebaixa dels títols que depenen de l'estat, com seria el cas de Rodalies de Renfe, dins del pla anticrisi amb mesures per lluitar contra l'augment generalitzat dels preus, que s'allargaran fins al 31 de desembre.

Pedro Sánchez també ha dit que transferiran els fons necessaris a les comunitats i els ajuntaments perquè puguin fer una rebaixa del 30%, que després poden complementar fins a arribar al 50%.

Aquest anunci ha sorprès el govern català, que ja ha avançat que també es podran beneficiar de la rebaixa del 50% els usuaris de la resta de transport públic, que a Catalunya està participat per l'Estat, la Generalitat i els ajuntaments.


Crítiques de Puigneró

El vicepresident i conseller de Territori, Jordi Puigneró, ha assegurat que la Generalitat i els ajuntaments assumiran el 20% de la bonificació que no depèn de l'Estat, tot i que ha qualificat l'anunci de "populista" i "electoralista".

També ha criticat que no se'ls hagi informat abans de la decisió de rebaixar el preu del transport públic: "No se'ns ha comunicat una mesura com aquesta, que afecta les finances i la sostenibilitat dels pressupostos del transport públic", ha dit.

Unes passatgeres a un autobús urbà
Unes passatgeres a un autobús urbà (Ajuntament de Barcelona/Vicente Zambrano González)

La Generalitat estima que la despesa serà de 35 milions d'euros, 22 dels quals els aportarà el govern català. La resta s'haurien de repartir entre els ajuntaments i els organismes de coordinació del transport metropolità.

Puigneró ha dit que s'analitzaran les particularitats del sistema tarifari integrat i com aplicar aquesta bonificació.

El conseller de Territori també ha exigit al govern de Sánchez que assumeixi, com en altres països europeus, l'impacte dels preus de l'energia en el dèficit del sector del transport, que calcula en uns 170 milions d'euros. Puigneró ha reclamat de nou el traspàs integral de Rodalies.

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha celebrat que el govern espanyol "rectifiqui" i hagi decidit abaixar el preu del transport públic. "És la manera d'aconseguir que la lluita contra el canvi climàtic vagi unida a la justícia social, ajudant qui més ho necessita", ha argumentat, ja que "seria una incoherència subvencionar la gasolina del vehicle privat i no ajudar qui empra el transport més sostenible".

Rodalies però no l'AVE

La rebaixa dels títols multiviatge de Renfe afecten Rodalies, distància mitjana i Avant, com podria ser el trajecte entre Lleida i Barcelona, per exemple. Els bitllets d'anada i tornada queden exclosos.

En canvi, l'AVE Barcelona-Madrid no es pot beneficiar de la reducció aprovada al consell de ministres.

ARXIVAT A:
Transport públic
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut