Els accidents baixen a Catalunya amb la fi dels peatges, però hi ha més morts a l'AP-7
L'alliberament de les autopistes ha evitat 2.240 víctimes de trànsit, morts i ferits, però s'ha passat de 12 a 25 accidents mortals a l'AP-7
L'alliberament dels peatges a la majoria d'autopistes catalanes ha millorat la seguretat viària al conjunt de la xarxa catalana. Ara bé, la cara negra la tenen les autopistes, especialment l'AP-7, on hi ha hagut el doble de morts que en el mateix període d'abans de la pandèmia. En canvi, a les principals carreteres nacionals ha passat al revés. És significativa la dada de la N340, on la xifra de víctimes mortals s'ha desplomat.
Segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT), que ha fet públiques en el primer aniversari de l'aixecament de barreres, la sinistralitat mortal i greu a l'autopista AP-7 s'ha duplicat en l'últim any. Així, s'ha passat de 12 a 25 víctimes mortals i els ferits de gravetat han passat de 37 el 2021 a 66 el 2022.
De les persones que han mort en accidents a l'AP-7, Trànsit també ha detectat un augment de les víctimes mortals de col·lectius vulnerables: han mort 6 motoristes i 7 vianants.
Sobre la tipologia dels accidents, han incrementat els encalços --de 2 a 7-- i els atropellaments --de 2 a 6--. A més, han augmentat els accidents mortals amb camions implicats, que s'han duplicat a l'AP-7, passant dels 7 que hi va haver entre l'1 de setembre de 2018 i el 30 d'agost de 2019, als 14 registrats l'últim any.
Més de dos mil morts menys
Amb tot, com a nota positiva, la fi dels peatges ha evitat 2.240 víctimes en el conjunt de les principals carreteres catalanes.
Des de l'1 de setembre del 2021 hi ha hagut 10.733 víctimes per accident de trànsit --sumant morts, ferits greus i ferits lleus--, mentre que en el període entre setembre i agost anterior a la pandèmia, n'hi va haver 12.973. La reducció ha estat, doncs, del 17,3%.
Al marge de l'AP.-7, també hi ha hagut més morts a l'AP-2 --s'ha passat de 0 a 4-- i a la C-33 --d'1 a 2--. Per contra, a la C-32 Nord hi ha hagut una víctima mortal menys, s'ha passat de 5 a 4.
L'augment en aquestes autopistes coincideix amb el descens de l'accidentalitat mortal a les carreteres nacionals paral·leles: l'N-II --s'ha passat de 9 a 4-- i l'N-340 --de 9 a 1--, on també s'ha reduït el conjunt de la sinistralitat.
Més camions i més retencions a l'autopista principal
L'aixecament dels peatges ha comportat un augment significatiu dels vehicles que fan servir l'AP-7. Així, segons dades del Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana --titular de la via--, l'augment del trànsit total ha estat del 40% i del 80% en el cas dels vehicles pesants.
Sobre aquests vehicles, el SCT afegeix que en els trams nord i sud la mobilitat de camions ha augmentat un 21%, mentre que en el tram de Parets a Barberà ha disminuït un 23,1% i en el de Barberà al Papiol ha baixat un 28,9%.
Un augment de vehicles que també ha comportat un augment de les retencions a tota l'AP-7, sobretot el tram d'entre Ulldecona i Papiol, tant per congestions provocades per accidents --97,6%--, avaries --62,3%-- i per circulació --87,7%--.
En el tram nord de la Jonquera a Parets, Trànsit destaca l'increment de les retencions arran d'accidents, en un 98,2%.
Els projectes de millora
Les propostes del Servei Català de Trànsit, que ja ha traslladat al Ministeri de Transports, per millorar aquesta situació passen per reduir la velocitat màxima permesa als 100 km/h en alguns trams; així com reduir la velocitat de 120 km/h a 110 km/h a totes les autopistes alliberades de peatges. És a dir, AP-7, C-32, C-33 i AP-2.
Per la seva banda, el Ministeri assumeix que l'augment del trànsit a l'AP-7, i també a l'AP-2, han arribat per quedar-se. Per això, ha projectat quatre trams en què s'augmentarà la capacitat de la via amb nous carrils.
Serà a la Jonquera, per enllaçar amb França, entre Sant Celoni i Montornès del Vallès, del Vendrell al Papiol i de l'Hospitalet de l'Infant a Amposta.