Els afectats invisibles de Nissan: 1.440 externs que també perdran la feina
- TEMA:
- Precarietat laboral
El tancament de Nissan fa que més de 3.000 treballadors que tenen contracte amb la companyia japonesa a Barcelona puguin quedar-se sense feina. Però hi ha un gruix de treballadors dels quals ningú parla.
No es comptabilitzen enlloc i estan tan afectats o més que els empleats que té Nissan: són els afectats invisibles, els treballadors que fabriquen components per a la cadena de producció directa de la Zona Franca i que també es queden sense feina. Segons les dades a les quals ha accedit TV3, són més de 1.446 treballadors directes que ara ja estan en l'aire.
Molts treballen a la mateixa fàbrica de Nissan, colze a colze amb aquells que sí que tenen contracte amb la japonesa, però tot i estar igual d'afectats, els externs tenen pitjors salaris, i per tant, tindran pitjors indemnitzacions.
Els afectats invisibles
Entre les multitudinàries protestes fora de la Zona Franca aquest dijous o als concessionaris avui divendres, hi havia molts treballadors que no tenen contracte amb Nissan. Però molts, porten dècades treballant per a Nissan, tot i pertànyer a subcontractes o empreses externes.
El president del comitè d'UGT a Marelli, Walter Massaro, explica que porta dècades treballant "sota el sostre de Nissan" però que ara "marxarà amb pitjors condicions" perquè el seu salari és més baix i assegura que "si jo tingués contracte amb Nissan probablement ja estaria prejubilat amb 55 anys que tinc". Són les mateixes històries que expliquen els que tenen un altre uniforme amb els noms de Tachi-S o Acciona.
Ball de xifres
I és que quan es parla de treballadors afectats de Nissan hi ha un ball de xifres. Els sindicats sempre parlen de "les 25.000 famílies de Nissan", l'empresa ho redueix a unes 13.000. Segurament no és ni una ni l'altra, sinó entre 15.000 i 20.000 treballadors afectats que el tancament de Nissan els farà perdre o reduir el volum de feina.
Però aquí s'hi compten des de transportistes, neteja, restauració i tota mena de sectors derivats, a més dels fabricants de components. Aquests càlculs es deriven de la regla que per cada treballador directe se'n generen quatre o cinc d'indirectes.
Però els "afectats invisibles" no són ni transportistes ni derivats, estan tan lligats a la cadena de producció com els mateixos treballadors de Nissan.
4.072 treballadors directes en total
Per clarificar el ball de xifres, fonts oficials confirmen que hi ha uns 2.600 treballadors a la producció entre Zona Franca, Montcada i Sant Andreu (sense comptar el centre tècnic que són uns 256 empleats o el hub logístic del Port i el centre de recanvis del Prat on hi ha 200 més).
Però segons l'informe al qual ha accedit TV3, hi ha 819 treballadors de subcontractes dins de la mateixa fàbrica de la Zona Franca.
És el cas d'empreses com Acciona, encarregada de la logística amb 523 treballadors; Tachi-S, que fa les estructures dels seients amb 45 treballadors; o Calsonic, ara Marelli, que amb els seus 170 treballadors produeix diferents components que proveeix tant des de l'interior de la Zona Franca com des de la seva planta prop de Vilafranca.
Magna també treballa en els seients dels cotxes amb 39 empleats: Snop, en el cos del vehicle, amb 38, i Howa Tramico i MMM ocupen 12 treballadors respectivament per fer el revestiment dels sostres i els tubs de combustible i frens.
Afectació fora de fàbrica
Però també hi ha molts altres afectats fora de la fàbrica de la Zona Franca, que una bona part de la seva activitat depèn de Nissan. Faurecia (revestiments), Gestamp (emplanxats), Valeo (blower/heather), Visteon (plàstics), Trety (catifes), Sumitomo i Yazaki (instal·lacions), Trire (rodes), Benteler (motors), Hutchinson (tubs) o Arbúcies Industrial (emplanxats).
Són tot d'empreses que al Penedès, el Vallès o el Baix Llobregat que donen feina a 627 persones que estan directament dedicades a Nissan. Per tant, entre tots els treballadors tant de dins com de fora de fàbrica però que no són de Nissan hi ha més de 1.400 empleats directament lligats a la cadena de producció i que ara no tindran feina.
Impossible substituir Nissan
Molts podrien pensar que aquestes empreses auxiliars poden aconseguir altres comandes per compensar la pèrdua de Nissan, però en aquest cas, la pandèmia no ajuda un sector de l'automòbil especialment afectat. Fins i tot sense Covid-19, per a un fabricant de components, substituir una comanda com la de Nissan és pràcticament impossible.
Primer perquè aquestes comandes es fan amb anys d'antelació, i segon perquè per aconseguir que els costos de les peces siguin competitius, la fàbrica de cotxes ha d'estar a prop, i, si no hi ha fàbrica, no hi ha comanda.
- ARXIVAT A:
- Precarietat laboral