Els alumnes poden tenir un "oblit estiuenc" equivalent a 5 mesos per efecte del coronavirus
Save the Children demana a l'Estat que posi diners per tancar la bretxa educativa, en un informe amb propostes per no agreujar les diferències segons la situació socioeconòmica
Les escoles tancades i el confinament, que va començar al març, han fet que l'alumnat dediqui menys temps a l'ensenyament i això tindrà un efecte "oblit estiuenc", sobretot entre els més desfavorits, que han tingut menys accés a activitats educatives i culturals.
Per a molts, la crisi del coronavirus pot ser equivalent a un estiu de cinc mesos, segons l'organització Save the Children, que ha fet l'informe "Covid 19: tancar la bretxa", sobre l'impacte educatiu i les propostes d'equitat de la desescalada.
El director general de Save the Children a Espanya, Andrés Conde, fa notar que les diferències segons els orígens socioeconòmics ja venien d'abans i que ara s'han agreujat. Creu que "aquesta crisi és una oportunitat per reconstruir el sistema" i per "garantir que la nova normalitat educativa no deixi cap nen o nena endarrere":
"Si es no es prenen mesures preventives, aquesta bretxa creixent d'aprenentatge, la desconnexió de l'escola i la resta de circumstàncies difícils que estan vivint els nens i nenes poden traduir-se en un augment de la repetició el pròxim curs i marcar la trajectòria educativa i vital de molts d'ells "
Programes d'estiu
Les desigualtats d'aprenentatge poden ser més grans amb el tancament de les escoles. Save the Children proposa aprofitar l'estiu per reduir-les, amb una oferta de programes extensa, assequible i de qualitat. Cal treballar competències "en espais oberts a grups petits (màxim 15) i incloent-hi menjador.
El Departament d'Educació també defensa que els casals d'estiu tinguin més contingut formatiu.
L'organització especialitzada en infància conclou que l'estat haurà d'ajudar les autonomies i que l'educació també necessitarà un pla Marshall per recuperar-se de l'impacte del coronavirus, que prioritzi l'equitat educativa amb recursos econòmics i socials.
Bretxa digital
L'ensenyament a distància s'ha hagut d'improvisar, però potser caldrà tornar-hi si la pandèmia no s'ha superat a la tardor o per altres malalties.
S'ha vist que uns estudiants han seguit aprenent i altres no tant, perquè no tenen els aparells necessaris o internet o un espai adequat per estudiar a casa o perquè a la seva família ningú els pot donar un cop de mà en l'estudi.
En un primer moment, el Departament d'Educació va descartar l'activitat lectiva a distància per no excloure els alumnes amb menys recursos, però més tard es va optar per intentar facilitar-los material.
Save the Children considera imprescindible que tot l'alumnat tingui accés a la tecnologia i la formació del professorat, "prioritzant amb recursos el retorn i la presència a les aules dels que tenen més risc de desvinculació".
També apunta a l'ajuda de les empreses tecnològiques perquè permetin l'accés gratuït al telèfon i internet de les famílies que més ho necessiten i que el material didàctic no consumeixi dades.
Abandonament escolar
Save the Children també alerta que la desvinculació de l'escola pot afavorir l'abandonament prematur entre molts joves a curt i mitjà termini, i que Espanya ja és el membre de la Unió Europea amb una taxa més alta d'abandonament escolar (18%)
Pensant en els més desfavorits, l'organització també proposa reforçar el sistema de beques i ajudes, ajustar temporalment els requisits de renda i que es puguin acreditar canvis sobrevinguts de les circumstàncies socioeconòmiques familiars. Així mateix, defensa que les ajudes de menjador arribin a tothom i unes "beques salari" per combatre el risc d'abandonament.
L'ONG Save the Children, dedicada a defensar els drets de la infància, es va fundar l'any 1919 després de veure les conseqüències de la Primera Guerra Mundial en nens i nenes.
- ARXIVAT A:
- Educació Coronavirus Estat d'alarmaDigital