El Bicibox introduirà places de pagament per a veïns
Una usuària del Bicibox guarda la bicicleta en un aparcament a Sant Cugat (AMB)

Els Bicibox es reinventen: ara també seran aparcaments permanents de bicis i patinets

Aquests mòduls han anat perdent usuaris i l'AMB vol ampliar-ne els usos per facilitar que no calgui pujar i baixar els vehicles de casa

Enllaç a altres textos de l'autor

Joan Garcia

Periodista de la secció d'Economia de Catalunya Ràdio

Van néixer fa tretze anys en mitja dotzena de municipis i es van acabar estenent a tota l'Àrea Metropolitana de Barcelona, però el pas del temps i l'aparició d'altres opcions -per a alguns, més pràctiques o còmodes- han obligat a repensar-los.

Els Bicibox, els espais d'aparcament tancat per a bicicletes i patinets al costat d'estacions de transport públic, serviran també per guardar-hi vehicles de mobilitat personal durant un temps il·limitat, segons ha sabut Catalunya Ràdio.


Transformar-se per seguir sent útils

Actualment, aquests mòduls ofereixen un espai protegit durant un període màxim de 48 hores entre setmana i 72 el cap de setmana. És un servei gratuït pensat per fomentar la intermodalitat entre la mobilitat personal i el transport públic col·lectiu.

Per això estan situats, sobretot, al costat d'estacions de tren, tramvia, metro o bus interurbà: la intenció és facilitar que algú pugui arribar fins a l'estació en bici i, un cop allà, deixar-la en aquest espai segur per continuar el trajecte en alguns d'aquests altres transports.

Arriba l'AMBici, la bicicleta metropolitana compartida
AMBici, la bicicleta metropolitana compartida (3Cat)

Aquests equipaments van tenir una bona rebuda per part de la ciutadania però amb l'aparició, a partir de l'any 2023, de l'AMBici -el servei metropolità de bicicleta compartida-, molts usuaris han canviat d'hàbits. Veuen més pràctic desplaçar-se, directament, amb aquestes bicis que ja estan a peu de carrer, en comptes d'haver de baixar la que tenen a casa.

La conseqüència ha estat que els mòduls de Bicibox s'han anat buidant progressivament, i per això l'AMB ara vol ampliar-ne els usos. La intenció és que, a partir d'aquest estiu, ja no serveixin només per deixar-hi bicis i patinets puntualment, sinó per estacionar-los de manera permanent. Tot plegat, pagant una quota de 40 euros l'any -el mateix que costa la quota bàsica de l'AMBici-, com explica Eli Latorre, consellera delegada de mobilitat sostenible.

"Estem pensant que aquestes persones puguin tenir reservada una plaça d'aparcament il·limitat a una tarifa molt reduïda. És una manera d'incentivar que tinguin una sortida per a les seves bicis."

D'aquesta manera, assenyalen els responsables del projecte, els usuaris podrien seguir fent servir els seus propis vehicles tenint-los sempre a peu de carrer, en comptes d'haver-los de guardar -per exemple- als balcons de casa seva.

Aparcament de Bicibox a Badalona (AMB)

Presents a mitja Àrea Metropolitana

La xarxa d'aparcaments de bicicletes i patinets Bicibox compta actualment amb 165 estacions repartides per 18 municipis dels 36 que conformen l'Àrea Metropolitana de Barcelona. En total, s'ofereixen 1.800 places i el servei compta amb més de 12.000 usuaris.

Funcionen amb un codi per obrir i tancar la porta i els usuaris tenen associada una assegurança. Si els roben la bicicleta o el patinet de dins d'un mòdul, reben una compensació econòmica d'acord amb el valor del vehicle registrat. De mitjana hi ha entre 4 i 5 casos l'any.

ARXIVAT A:
MobilitatInfraestructures
Anar al contingut