Camions circulant per l'N-240 al terme municipal de Torregrossa (ACN/Salvador Miret)

Els camions no podran circular per un tram de l'N-240 quan s'aixequin els peatges

A partir d'aquest dimecres s'hauran de desviar obligatòriament per l'autopista, que ja serà gratuïta

Virgínia Arqué NuenoActualitzat

Una de les conseqüències que tindrà l'aixecament de peatges aquest dimecres és que els camions ja no podran circular per la carretera N-240 entre Lleida i les Borges Blanques, un tram amb una alta sinistralitat. La Generalitat ha decretat el desviament obligatori per l'autopista, a partir de l'1 de setembre, per a tots els camions que ara passen per l'N-240.

L'anunci l'ha fet el secretari d'Infraestructures i Mobilitat del departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Isidre Gavín, després de reunir-se, aquest dilluns, amb la Plataforma Prou Morts a l'N-240.

"La Generalitat, a través del Servei Català de Trànsit del departament d'Interior, ha aprovat un desviament obligatori de camions des de Montblanc fins a la sortida de Soses, ara que no hi ha cap problema de bonificacions. Per què? Obvi: l'autopista és gratuïta. Precisament, per desviar per una via amb més capacitat."

La mesura afecta tots els camions de pas a la zona, però no els que necessitin agafar una de les sortides afectades per anar a la seva destinació.

L'Ajuntament de les Borges Blanques també s'ha fet ressò de la decisió, en un missatge a Twitter.

 

Fins ara, els camions tenien bonificada una part del peatge entre les Borges Blanques i Montblanc, i per això molts passaven per l'N-240 per anar al port de Tarragona i no entraven o sortien de l'AP-2 per Lleida, per evitar pagar l'autopista.

Tram de l'N-240 entre Lleida i les Borges Blanques (Google Maps)

La reunió de la Generalitat amb la plataforma Prou Morts a l'N-240 respon a una petició feta pels alcaldes i alcaldesses de la zona, que volen saber com afectarà l'aixecament de peatges amb el projecte de desdoblament o duplicitat de l'N-240 o si cal un enllaç amb l'autopista "i que no es quedi en un calaix", com explica l'alcaldessa de les Borges Blanques, Núria Palau.

També els preocupa la pèrdua de l'IBI de l'autopista i si hi ha alguna manera de compensar-lo, un impost que deixaran de recaptar i que és molt important pel pressupostos municipals.

Camions al peatge de l'AP-2 a les Borges Blanques
Peatge de l'AP-2 a les Borges Blanques (ACN/Salvador Miret) (ACN/Salvador Miret)

La Generalitat ha participat en la trobada "com a convidats, perquè no som titulars ni responsables d'aquesta via, ni de l'autopista ni de l'N-240", ha explicat Isidre Gavín, però sí "com a responables de la mobilitat del país, per saber quines són les peticions del territori."

"Fa molts anys que al territori defensem la necessitat de fer actuacions a la N-240. Amb les dades que tenim, creiem que el desdoblament entre Montblanc i Les Borges no té sentit, perquè el paral·lelisme entre les dues vies, la N-240 i l'autopista, és molt gran i seria una duplicació absurda, no seria eficient. En canvi entre Les Borges Blanques i Lleida té tot el sentit del mon, per la seva complexitat, per l'orografia, per la presència de poblacions i també perquè és l'accés a Mollerussa i el Pla d'URgell i per la presència d'indústries."

La Generalitat també creu que aquest desdoblament també seria compatible amb fer algun accés nou a l'autopista. Gavín també ha defensat davant dels alcaldes un "model europeu" en relació amb la possible implantació, en el futur, d'una vinyeta, sempre que sigui amb "igualtat".

La plataforma Prou Morts a l'N-240, que aplega alcaldes de municipis lleidatans per on discorre aquesta carretera i la Cambra de Comerç de Lleida, es va crear l'any 2013 per reclamar solucions a les administracions contra l'alta sinistralitat d'aquesta via entre les Borges i Lleida.

Durant anys han convocat talls a la carretera per demanar millores urgents en la mobilitat i seguretat a la zona, sobretot després de cada accident mortal, i han arribat a denunciar Foment davant la Fiscalia per la seva responsabilitat en l'estat de la via.

ARXIVAT A:
MobilitatPeatgesTrànsit
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut