Els "cenotes" estan units per una xarxa única de rius subterranis a la província del Yucatán (Jorge Sanmartín Maïssa)
Els "cenotes" estan units per una xarxa única de rius subterranis a la província del Yucatán (Jorge Sanmartín Maïssa)

Els "cenotes" de Mèxic, en perill pel Tren Maia, el macroprojecte estrella de López Obrador

Grups ecologistes denuncien la instal·lació de grans columnes d'acer a dins dels "cenotes" per aguantar les vies del tren

Redacció/AgènciesActualitzat

Un dels principals atractius turístics de la península del Yucatán, a Mèxic, són els "cenotes". Aquestes coves amb aigües cristal·lines estan unides en una xarxa única al món de rius subterranis, formada al llarg de centenars de milers d'anys.

Diversos grups ecologistes fa anys que denuncien l'impacte ambiental del polèmic Tren Maia, el projecte estrella del president mexicà, Andrés Manuel López Obrador, que acabarà el mandat a l'octubre després de les eleccions de principis d'aquest mes

Es basa de la construcció de vies per tota la península del Yucatán per connectar amb tren els destins turístics del Carib --com Cancún o Tulum-- amb zones on hi ha temples maies:

Mapa del recorregut del Tren Maya, a la península del Yucatán de Mèxic
El desembre passat, es van inaugurar els primers trams del Tren Maya (3Cat)

Columnes d'acer dins les coves

Les últimes setmanes, els crítics amb el projecte han apujat el to en veure les repercussions que està tenint a l'ecosistema dels "cenotes". Concretament, per la instal·lació d'enormes columnes d'acer dins les coves, perforant capes i capes d'estalactites que s'han creat amb el pas dels anys.

Des de dins d'un dels "cenotes", l'ambientòleg Elías Siebenborn ha assegurat a l'agència Reuters que es nota l'olor de gasolina i es veu que l'ambient ha quedat contaminat de pols.

"S'estan carregant l'aqüífer, posant substàncies com oli a l'aigua, i no sabem què més. Això afecta directament l'aigua d'on vivim."

Grups ecologistes com "Selvame del tren" calculen que caldran 17.000 columnes al llarg dels 1.500 quilòmetres de vies. I, per obrir camí als trens, ja s'haurien talat més de 8 milions d'arbres. Amb tot, denuncien el que consideren que és un "ecocidi".

Una de les columnes d'acer gegants que s'han col·locat dins dels cenotes de Mèxic
Una de les columnes d'acer gegants que s'han col·locat dins dels "cenotes" de Mèxic (Reuters)


López Obrador, el gran defensor del Tren Maia

Malgrat que hi va haver una ordre de suspensió judicial que podria haver frenat la construcció del Tren Maia, López Obrador ha trobat sempre la manera que segueixi endavant. El mandatari va blindar el projecte considerant-lo de "seguretat nacional" i el desembre passat ja es van inaugurar els primers trams

De fet, l'objectiu del president mexicà és acabar les obres abans de finalitzar el seu mandat a l'octubre. El seu argument és que aportarà "prosperitat" a una de les regions més pobres del país. 

La gran pregunta és què farà la nova presidenta, Claudia Sheinbaum, quan prengui possessió del càrrec. Fins ara, Sheinbaum ha defensat el Tren Maia, però la científica climàtica --la primera a arribar a la presidència d'un estat-- també va avisar que tindria el seu estil propi.

 

ARXIVAT A:
MèxicTurisme
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut