Els cotxes ECO superen per primer cop a Barcelona els d'etiqueta groga, sense data de fi
La gran majoria de turismes encara tenen l'etiqueta C, la verda, i els d'emissions zero només són un 4%
Els turismes amb etiqueta ECO superen per primera vegada els que tenen l'etiqueta B, la groga, a Barcelona. En concret, representen un 24,7% del total dels que circulen a la ciutat, al davant dels més contaminants entre els que disposen d'etiqueta, que suposen un 18,1%.
Ho ha anunciat l'Ajuntament de Barcelona, que aquest dimecres ha ofert dades sobre l'evolució del parc de vehicles de la ciutat aquest últim any.
La majoria dels turismes tenen l'etiqueta C, la verda: són el 52% del total. Per contra, els que gaudeixen d'etiqueta Zero, és a dir, els menys contaminants, són només un 4%.
D'altra banda, el nombre dels que no tenen etiqueta es manté estable al voltant de l'1,2%. Són els vehicles que tenen més limitat l'accés a la zona ZBE i els que per norma general no poden circular-hi entre setmana. En tres anys, s'han posat més de 360.000 multes a vehicles per anar sense etiqueta ambiental.
Precisament, el consistori atribueix els canvis a la ZBE Rondes Barcelona que, segons l'Ajuntament, "permet consolidar un parc més net a la ciutat":
"La ZBE es mostra com una mesura necessària per transformar el parc circulant de la ciutat i alhora ha contribuït de forma important a una disminució de les emissions provinents del trànsit rodat, la principal font de contaminació a Barcelona".
L'Ajuntament de Barcelona, però, no concreta si durant el 2024 es vetarà la circulació dels cotxes amb etiqueta.
Retrat robot del cotxe barceloní: més d'11 anys d'antiguitat
En general, els vehicles que circulen per Barcelona són antics. Tenen de mitjana 11,2 anys, xifra que suposa un augment de set dècimes en cinc anys.
La dada, tanmateix, millora l'envelliment del parc mòbil estatal, que ha augmentat 1,9 anys en el mateix període de temps. Ha passat dels 12 anys d'antiguitat el 2016 als 13,9 anys l'any 2022, segons dades facilitades per la DGT.
Milloren els nivells d'NO2
A banda del dibuix de la qualificació ambiental dels cotxes, l'Ajuntament també ha ofert dades sobre contaminació. En aquest cas, els nivells d'NO2 registrats indiquen que aquest 2023 es complirà, per primera vegada, amb els límits normatius actuals.
Totes les estacions de vigilància de la qualitat de l'aire de la ciutat, tant les de fons com les de trànsit, han registrat índexs per sota de 40 µg/m3 de mitjana anual. La dada més alta correspon a l'Eixample, amb 34 µg/m3 de mitjana anual.
Malgrat l'evolució favorable, però, el consistori ha explicat que ja treballa en l'evolució del marc normatiu "per compassar les mesures municipals amb les pròximes modificacions de la normativa europea".
Els països europeus hauran de determinar-la de cara al 2030. L'evolució es farà de forma coordinada tant amb la Generalitat de Catalunya com amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona i la resta de municipis metropolitans.