Les dades de consum teòriques no coincideixen amb les que s'acaben produint a la carretera ((iSTOCk/Basilico Studio Stock))

Els cotxes híbrids endollables contaminen el triple del que diuen les homologacions: per què?

La UE assenyala els conductors per no carregar prou les bateries, però alguns experts consideren que la regulació està mal feta
Redacció Actualitzat
TEMA:
Automoció

Un estudi de la Comissió Europea posava de manifest que, a la pràctica, els cotxes híbrids endollables contaminen molt més del que, en teoria, ho haurien de fer. Les dades de consum i d'emissions en condicions de circulació real tripliquen les que diuen les homologacions d'aquest tipus de vehicles, que es fan en laboratori.

Brussel·les apunta que els conductors n'estan fent un mal ús, que no carreguen la bateria elèctrica i només utilitzen el motor de combustió. Però els experts en responsabilitzen les autoritats europees.

Creuament d'acusacions

Per fer aquest estudi, Brussel·les va comparar les dades d'homologació d'aquests vehicles amb les reals, que pot obtenir gràcies a uns dispositius que ara incorporen els cotxes particulars. Fent-ho, va constatar que hi havia un gran decalatge entre unes dades i altres, i la UE ho va atribuir als "patrons de càrrega i conducció" d'aquests vehicles.

La Comissió Europea creu que els conductors no carreguen prou la bateria dels seus vehicles (EFE)

Els especialistes, en canvi, creuen que és l'homologació la que està mal feta. Tot i que intenten simular la circulació real, les proves de laboratori --diuen-- són beneficioses per a tots els tipus de vehicles i donen dades de consum inferiors a les que es produeixen, en tots els casos. Però els híbrids endollables en surten molt més afavorits encara, perquè se'ls té molt més en compte la part elèctrica que la de combustió.

Això fa que donin dades irreals, impossibles d'assolir en circulació, segons explica Joan Dalmau, expert en automoció del portal Coches.net.

"Pràcticament tots els quilòmetres que fa dins la prova els fa en mode elèctric i, per tant, gasta zero. Per tant, s'homologuen consums molt baixos i la UE s'ho creu, perquè com que és la fórmula que ha posat ella..."

Per això, diu, ara la Comissió Europea no pot fer-se la sorpresa per les dades reals enregistrades amb el software que, per normativa, incorporen els nous models de cotxes perquè les autoritats en controlin el consum. Sobretot, tenint en compte que la majoria de conductors no es limiten a fer servir el cotxe, només, dins del màxim de quilòmetres que els permet fer l'autonomia elèctrica.

"Si el fa servir bé, el conductor ja carrega cada vespre quan arriba a casa, per fer 30 o 40 quilòmetres. Però, si fa viatges més llargs, el que no pot és anar-lo carregant."

 

Els experts reclamen que, per als híbrids endollables, es facin saber les dues dades: la del consum combinat dels motors elèctric i de combustió, però també el que gasten, un cop esgotada la bateria, només amb el motor de gasolina.

En el cas dels cotxes de gasolina i dièsel, també hi ha diferències --al voltant del 20%-- entre les dades de consum i emissions que obtenen al laboratori i les de la circulació real.

ARXIVAT A:
Automoció Tecnologia Comissió Europea Contaminació Medi ambient Crisi climàtica
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut