Els deu trams amb més risc d'accident greu: de l'Arrabassada a la carretera de l'Estartit
- TEMA:
- Mobilitat
L'índex de risc a les carreteres catalanes, que mesura la probabilitat de patir un accident, ha augmentat gairebé un 6% els últims tres anys.
D'aquesta manera, es trenquen onze anys de tendència a la baixa, segons el 23è estudi IRAP del RACC, que analitza el trienni 2021-2023.
L'increment s'explica perquè la sinistralitat amb víctimes mortals o ferits greus ha pujat un 14%, de 509 a 581, però la mobilitat només ho ha fet un 8%.
L'informe sosté que la possibilitat de tenir un accident greu es multiplica per quatre a les carreteres amb un sol carril per sentit.
A més, el 45% dels sinistres greus tenen una moto implicada, malgrat que les motocicletes tan sols representen el 2,4% del conjunt de vehicles que circulen per les carreteres catalanes.
Per altra banda, l'estudi també ha indicat que des del 2013 el nombre d'accidents amb bicicletes implicades s'ha mantingut a l'alça, amb un augment del 75%.
Els trams amb més risc
Pel que fa a casos concrets, l'Arrabassada (de Barcelona a Sant Cugat passant per Collserola) torna a ser la via més perillosa, tenint en compte el trànsit que hi passa i els accidents greus que hi ha hagut.
A més, en tots els accidents amb morts i ferits greus en aquesta carretera, s'hi ha vist implicada com a mínim una motocicleta, segons revela l'informe.
Aquests són els 10 trams amb més risc d'accident greu o mortal a Catalunya, en el període 2021-2023:
D'acord amb l'estudi, més de la meitat dels trams amb més accidents es troben a l'àrea metropolitana de Barcelona, on hi ha més densitat de trànsit. Alhora, les dades mostren que en el 76% dels sinistres que tenen lloc en aquestes zones hi ha estat involucrada una motocicleta.
El treball ha analitzat més de 6.300 km de la xarxa viària catalana, on es concentra el 93% de la mobilitat del territori i on passa el 78% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals.
Tal i com ja va passar en l'anterior edició de l'estudi, en números absoluts, l'enllaç de l'A-2 amb l'AP-2 i amb la B-20, la B-10 i la C-32 ha tornat a ser el tram que concentra més accidents. El segueix ben de prop la C-58 entre Cerdanyola del Vallès i Barcelona i la zona del Nus de la Trinitat.
Toc d'alerta pel canvi de tendència
"Les dades ens donen un toc d'alerta, tenint en compte que l'objectiu segueix sent reduir a zero les víctimes mortals el 2050 i retallar-les un 50% el 2030", ha apuntat en la presentació de les dades Cristian Bardají, director de l'àrea de Mobilitat del RACC.
En aquest sentit s'ha expressat el president del RACC, Josep Mateu, que ha recordat que des de l'any 2000 el nombre de víctimes mortals s'ha rebaixat dràsticament, passant de 700 a 181. "La diferència és notable, però el nostre objectiu segueix sent arribar a zero", ha remarcat.
A més, els responsables del RACC han destacat "les bondats que tenen les carreteres desdoblades sobre les convencionals en matèria de seguretat".
L'"incivisme" a l'Arrabassada
Pel que fa al problema de seguretat a l'Arrabassada, el director general d'Infraestructures de Mobilitat del Departament de Territori, David Prat, ha assegurat que la Generalitat "ja no sap que més fer" per reduir-hi els accidents.
Prat ha explicat que en els últims tres anys hi ha hagut deu sinistres greus, cap mortal, però tots amb motos, i ha recordat que l'any 2022 s'hi va fer una inversió de 700.000 euros en separadors de fluxos i vorals trepitjables per millorar la seguretat a la via.
"Hem fet moltes intervencions, però veiem que no hi ha una correlació entre els accidents que hi ha i les millores que es poden fer", ha assenyalat Prat, que s'ha mostrat convençut que en aquesta carretera "hi ha un problema d'incivisme".
Nous trams de velocitat variable a la AP-7
Al seu torn, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha aprofitat per explicar que les dades mostren que la sinistralitat a Catalunya està entre un 20 i un 25% per sota de la del 2019, i un 10% menys que el 2023.
Lamiel ha defensat les mesures que s'han aplicat a la AP7 -on el 2019 van morir quinze persones, i aquest 2024, sis- i ha anunciat que s'està treballant per implantar sistemes de velocitat variable en més trams, "de forma que el límit es reduirà quan sigui necessari i de forma puntual, i la via podrà recuperar la velocitat habitual quan ja no sigui necessari aplicar restriccions".