Els envasos retornables de tota la vida adaptats als nous temps per diverses empreses
Un supermercat que només té envasos de vidre reutilitzables o la possibilitat de tornar un envàs amb codi QR són algunes opcions que busquen una vida més sostenible
Algunes iniciatives comencen a apostar perquè els envasos de vidre retornables tornin al consum diari de les llars. Una aposta per la sostenibilitat que demana als consumidors més implicació i renunciar a algunes comoditats, i que pot marcar tendència en els temps que venen.
Posen al dia maneres de consumir que es van abandonar fa dècades per l'auge del consumisme, els envasos de plàstic i la cultura del comprar-llençar-comprar.
Valor Afegit ha anat a buscar tres empreses que volen accelerar aquest canvi cultural i normatiu que ja s'està donant a Alemanya o França, però que aquí encara és incipient. Es tracta d'anar substituint el reciclatge, que s'ha demostrat parcial i ineficient, per la reducció dels residus a través de la reutilització dels envasos.
Un nou tipus de supermercat
Re-Pot Market no és un supermercat online com els altres. Tots els productes que venen porten envasos de vidre retornables i reutilitzables.
Per minimitzar els residus, han volgut fer un pas més que els altres súpers sense plàstic. Ho explica Alejandro Roset el director i cofundador d'aquesta empresa que fa un any que ha començat l'activitat: "hi ha altres botigues on substitueixen el plàstic pel paper, però al final estàs substituint un problema molt greu per un de menor, però que també té impactes importants".
Per a Rosa Garcia, la directora general de Rezero, una plataforma que promou la reducció dels residus que generem, "hem posat durant dècades el focus en el reciclatge, com si el reciclatge ja ho salvés tot. I, de fet, ha desaparegut totalment del nostre abast la reutilització, que fins fa dues o tres dècades era encara accessible a nivell de ciutadania".
En aquest supermercat, les begudes segueixen el circuit de reutilització de les ampolles de vidre retornables que sempre ha funcionat als bars i restaurants: el fabricant retira els envasos buits, els renta i els reomple per tornar-los a vendre.
Però la majoria d'altres productes, com la pasta, les galetes o la fruita seca, Re-Pot els compra a l'engròs i és qui els envasa amb els seus propis pots de vidre. Tirsa Sánchez n'és la responsable de comunicació: "Nosaltres ens encarreguem de desinfectar, rentar i assecar aquests envasos per tornar-los a omplir perquè tornin a entrar en el cercle del consum".
Fiances que es recuperen en tornar l'envàs
Al client li cobren una fiança pels envasos dels productes que ha demanat. Un cop preparada la comanda, una empresa en fa el repartiment amb un cotxe elèctric. I quan l'hi porten a casa, el client retorna els envasos buits i li fan la devolució de l'import.
De moment, són clients de Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat i Sant Cugat, però en els pròxims mesos estendran el repartiment a altres zones de l'àrea metropolitana de Barcelona.
Són consumidors que acostumen a estar conscienciats per l'impacte del plàstic en el medi i la salut, com Víctor Carretero: "Tot i que és molt difícil o gairebé impossible viure sense plàstic, tot el que es pugui estalviar, procurem reduir-ho".
Alejandro Roset afirma que un envàs de vidre retornable té 35 vegades menys impacte ambiental que un de plàstic reciclable.
Però també comporta beneficis econòmics per a la societat, perquè el reciclatge i gestió de residus té costos elevats, que acaba pagant el consumidor.
A més, és clar, del cost del mateix envàs: "Actualment, amb l'augment del cost de les matèries primeres i del cost de l'energia, el cost de l'envàs d'un sol ús també ha augmentat. Llavors, les empreses, el que estan fent és traslladar aquest cost també al producte final.
Menys impacte ambiental de la restauració
A la rostisseria Arar, a la dreta de l'Eixample de Barcelona, ja hi ha molts clients que, quan van a comprar-se el dinar per emportar-se'l a casa, també porten a les mans els envasos que van fer servir els dies anteriors per retornar-los.
En aquest establiment, fa mig any que utilitzen els envasos retornables de Bûmerang a més d'altres d'un sol ús ecològics. Aquí els llegeixen els codis QR dels envasos que retornen i els dels nous que s'enduran amb el menjar.
Oriol Segarra, fundador i director general de Bûmerang: "Cada envàs té un QR que permet saber que aquell envàs està sortint del restaurant A i se l'està enduent el Joan. I que tornarà en algun moment al restaurant B i que el Joan ja no l'ha de pagar. Tot això ho fem a través d'una aplicació mòbil, a dia d'avui".
Amb aquest sistema no cal deixar una fiança per l'envàs. Els usuaris només els pagaran si no els tornen en 15 dies.
Ja l'utilitzen a 70 restaurants i 25 cafeteries de l'àrea de Barcelona i a Madrid.
Jaume López és un dels propietaris d'Arar: "Sí, els hem de rentar nosaltres, els hem de repassar, i moltes vegades ho hem d'explicar també, que per a nosaltres és més feina, però trobem que és un valor afegit per a nosaltres".
Avantatges econòmics per als restauradors
Segons Oriol Segarra, als restaurants i cantines en què et pots emportar el menjar els poden sortir més a compte els envasos reutilitzables que els d'un sol ús:
"Els costos de transport i d'importació de la Xina, els energètics i també els de les matèries primeres, han pujat moltíssim. Per tant, tenir un envàs reutilitzable i retornable, et permet estar blindat contra les pujades sobtades del mercat que no pots controlar".
Però amb aquests arguments no n'hi haurà prou, per convèncer empreses i població de la necessitat de limitar els envasos d'un sol ús, també caldran canvis importants en la legislació: "Hi ha països que van més avançats, com és Alemanya i França, gràcies a que tenen una normativa molt forta i molt clara, i altres no tant. Per generar realment un canvi ràpid es necessita aquesta legislació", diu Oriol Segarra.
I Rosa Garcia afegeix: "També mesures fiscals que penalitzin que els envasos d'impacte, els envasos d'un sol ús, tinguin un major cost que no els envasos reutilitzables. I que hi hagi incentius tant per a les empreses com per als mateixos consumidors, per consumir-los".
Begudes de bar que es consumeixen a casa
Al Carles Garcia tothom el coneix, al Masnou, al Maresme, com a "Tatos". Ell i la seva parella, l'Antònia, porten, des del 2008, una taverna en què no hi ha envasos de plàstic ni llaunes.
La seva sensibilitat pel medi ambient els ha portat a servir begudes només en ampolles de vidre retornables o reciclables. Però amb l'arribada de pandèmia i el tancament de l'hostaleria van decidir vendre aquestes begudes amb envasos retornables també a domicili.
"Vam estar mirant què podíem fer, buscant solucions per tirar endavant i poder pagar-ho tot... I aleshores va ser quan vàrem dir: ostres! Tenim aquí un magatzem en el que tenim ampolles i tot això, que es poden fer malbé. I vàrem dir: aprofitem que són ampolles retornables i d'aquesta manera poder-les portar a les cases per començar a deixar d'utilitzar el plàstic", expliquen.
Reben les comandes per internet i van a servir-les ells mateixos amb el seu cotxe. Ja tenen clients des de Barcelona fins a Mataró.
Ressuscitar els envasos retornables cada vegada es veu com a més urgent. Per a Rosa Garcia, la directora general de Rezero, "ara ens hem adonat que estem en un col·lapse a nivell de recursos naturals, que tenim un canvi climàtic que ens està afectant profundament i que necessitem canviar el model. Els envasos retornables són viables i, a més a més, són necessaris i són l'opció de futur".
Responsabilitat de les empreses i exigència dels consumidors
El Carles Garcia, tot i que la seva activitat encara sigui testimonial, pensa que "si tots participem, encara que sigui una miqueta, crec que això arribarà a ser com una taca d'oli, que es va escampant i si ho fa un i un altre i un altre, anirem participant i cada vegada hi haurà menys productes químics i plàstics i tot això que arriba al mar".
Qui també hi està posant el seu gra de sorra des de fa un any són els supermercats Veritas i l'aigua Sant Aniol. En bona part de les seves botigues, les ampolles de vidre, un cop buides, ja es poden tornar perquè sigui reutilitzades.
Segons Rosa Garcia, "la primera responsabilitat és de les empreses fabricants i les distribuïdores, que han de posar a l'abast aquests productes que siguin perdurables, reutilitzables, i que no malmetin la nostra salut i el medi ambient. Després les administracions, que han de tenir projectes, lleis, reglaments perquè, realment, això es faci complir. I la ciutadania, el que hem de demanar... és exigir el nostre dret a consumir sense generar residus. Per tant, el nostre dret a poder optar a les alternatives reutilitzables".
- ARXIVAT A:
- EmpresaEcologiaMedi ambient