Els estibadors, en el punt de mira de la Fiscalia per l'entrada de cocaïna al port de Barcelona

En una entrevista a TV3 el fiscal antidroga Gerardo Cavero parla de "descontrol" en les feines de descàrrega de contenidors

Marta Planellas / Roger RoviraActualitzat

En els últims anys, l'augment dels decomisos de cocaïna al port de Barcelona i també en altres d'Espanya i d'Europa s'ha disparat. Només l'any passat, als principals ports de l'estat espanyol es van decomissar 63.000 quilos de cocaïna, la mateixa quantitat que es va requisar al port de Rotterdam. El rècord el té Anvers, a Bèlgica, amb 116 tones l'any passat, una quantitat mai vista.

En el cas del port de Barcelona, aquest augment de decomisos s'ha notat a finals del 2023 amb un punt d'inflexió, tal com explica el fiscal antidroga Gerardo Cavero.

En declaracions a TV3, el fiscal assegura que estem en un "moment crític" perquè durant el 2023 pràcticament s'ha triplicat el nombre de decomisos de contenidors amb cocaïna.

"Això fa pensar que durant aquests anys, el volum del tràfic de droga també s'ha triplicat"

Una realitat que també remarca la responsable regional de Duanes a Catalunya, Almudena Escobero: "Ha suposat una reacció immediata per part de les institucions comunitàries amb una aliança entre ports europeus contra el narcotràfic".

Aquesta aliança demana la complicitat de tots els agents que participen en la logística, com els operadors privats que porten les terminals de descàrrega de contenidors.

 

Descontrol de l'estiba al port de Barcelona?

Més de quatre tones de cocaïna amagades en sacs d'arròs provinents de Sud-amèrica, és una de les últimes grans confiscacions de cocaïna al port de Barcelona. Però interceptar droga entre els milers i milers de contenidors que entren al port és com trobar una agulla en un paller. I encara més si els narcotraficants aconsegueixen corrompre el sistema.

La Fiscalia apunta a la feina dels estibadors, una activitat externalitzada --opaca i privilegiada, diu-- que està fora de control. El fiscal Gerardo Cavero demana més "control de la contractació dels empleats dedicats a aquesta tasca".

La cocaïna que va arribar a l'interior de sacs d'arròs provinent del Paraguai al port de Barcelona (Guàrdia Civil)

També la responsable de Duanes, Almudena Escobero, afegeix que ara "el principal repte que hi ha és en relació amb la política de contractació dels treballadors que fan d'estibadors" i que "cal introduir mecanismes de control que avalin la fiabilitat dels treballadors" que accedeixen a un espai restringit.

El fiscal es queixa, en l'entrevista a TV3, que sovint molts dels moviments de contenidors al port "queden fora del registre informàtic" i no es pot saber quina persona va ordenar la descàrrega d'un contenidor ni tampoc qui va fer aquesta tasca. Un problema que, tant el fiscal com la responsable de Duanes a Catalunya diuen que està passant a tots els ports europeus.


Dos episodis "preocupants" al port de Barcelona

Tot i l'augment dels decomisos dels últims anys al port de Barcelona, les detencions han estat mínimes. Dos fets "preocupants" són els que ha fet que la Fiscalia Antidroga aixequi la veu i demani més controls de l'estiba i el personal que hi treballa.

Un d'aquests episodis va passar a finals de l'any passat, quan es va moure sense autorització un contenidor pendent de revisió per si hi havia cocaïna. El contenidor va ser tret de la zona de seguretat i portat a una altra part del port apartada. Allà va quedar lluny de les gravacions de les càmeres de seguretat i mai es va poder saber quin operari de la grua el va descarregar i moure. La Fiscalia sospita d'algun estibador conxorxat amb els narcotraficants, però mai es va saber qui va ser.

Un agent de la Policia Nacional extreu paquets de cocaïna amagada en caixes de pinyes a Barcelona
Un dels últims decomisos són 600 paquets rectangulars de cocaïna amagats en caixes de pinyes (Policia Nacional)

L'altre episodi és en relació amb una sentència de l'Audiència de Barcelona per un cas en què es van decomissar 400 quilos de cocaïna. Estaven acusats l'estibador que va descarregar el contenidor, el responsable de l'empresa importadora i el conductor del tràiler on anava el contenidor en sortir del port. Finalment, només es va condemnar el xofer del tràiler i es va absoldre tant el gruista com també el responsable de l'empresa.

El motiu de l'absolució és perquè no es va poder acreditar la seva participació en els fets. En el judici, testimonis treballadors del port van explicar que sovint moltes de les ordres de descàrrega es fan per ràdio perquè el sistema informàtic falla. Un moviment de contenidors que no queda registrat.

TV3 ha contactat amb el gremi d'estibadors i amb la principal empresa que treballa al port de Barcelona per parlar d'aquesta problemàtica, però no han volgut fer declaracions.
 

El preu de la cocaïna, invariable des de fa anys

La cocaïna és un dels pocs productes, en aquest cas il·legal, no afectat per la inflació. La prova d'això és que en els últims 30 anys el preu s'ha mantingut invariable, tot i que la puresa ha augmentat.

Aquest és un argument que dona força als experts en la lluita contra el narcotràfic que defensen la tesi que l'entrada de droga a Europa ha augmentat.

Segons l'oficina d'estupefaents de la policia, el gram de cocaïna es ven al mercat negre, al carrer, a 61 euros. Pel que fa al quilo de cocaïna, el preu de venda que fixen els narcotraficants és de 35.000 euros.

Als jutjats també es nota aquesta presència de l'augment del narcotràfic. A l'Audiència de Barcelona, de mitjana en un dia es poden celebrar entre 5 o 7 judicis. Entre els acusats hi ha els que porten un narcopís o --els més habituals-- per haver estat enxampat per la policia mentre venien una paperina de droga al carrer.

Els petits camells són l'iceberg del narcotràfic de cocaïna. A Catalunya, la principal porta d'entrada són els contenidors que arriben pel port, i per això la Fiscalia Antidroga fa aquest advertiment.

Els contenidors que arriben de l'Equador són ara la principal ruta d'entrada a Europa i estan en el punt de mira de les inspeccions. Un contenidor confiscat amb una tona supera, doncs, els 35 milions d'euros. Pel fiscal Gerard Cavero, un fet que evidencia "com la delinqüència organitzada té un poder econòmic molt elevat perquè pot tenir milers de pèrdues en milions d'euros en la seva mercaderia i, tot i això, subsistir".

ARXIVAT A:
Narcotràfic
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut