Els filtres de bellesa fan semblar menys llesta: com TikTok reforça els estereotips de gènere
Un estudi independent mostra l'impacte cognitiu dels filtres de bellesa que fan que les dones siguin percebudes com a menys intel·ligents que els homes
Més del 90% de les nenes joves i adolescents fan servir filtres de bellesa quan pugen les seves selfies a les xarxes socials. Són filtres que augmenten els llavis, afinen el nas i destaquen la mirada. Funcionen, sí. Fan semblar més atractives i joves les noies que els fan servir. Però l'impacte dels filtres de bellesa va més enllà del físic. I no tot són avantatges.
Un estudi independent ha descobert que els filtres de bellesa fa que les dones semblin menys llestes a ulls dels homes. És a dir, reforcen els estereotips de gènere, la idea de dona objecte, de dona "guapa i tonta".
Per a Núria Oliver, la investigadora principal d'Ellis Alicante, una fundació que estudia l'impacte ètic de l'ús de la intel·ligència artificial, és un resultat que no esperaven:
"Les persones pensem que 'el que és atractiu és bo'. Per això als guapos també se'ls percep com a més sociables, confiables i intel·ligents respecte als no atractius. És el que es coneix com a 'biaix de bellesa' i està documentat des dels anys 70 científicament. Això és el que esperàvem i passa amb els homes quan s'apliquen un filtre de bellesa. Però amb les dones passa al revés: com més atractiva, menys intel·ligent".
La investigació va demanar a 2.748 persones majors d'edat que avaluessin a primer cop d'ull imatges de cares abans i després de passar per aquests filtres. I el que van trobar és que mentre les dones són percebudes com a més atractives que els homes, i per tant haurien de ser percebudes com a més intel·ligents que els homes, això no passa. "Els homes són considerats més intel·ligents sempre, tant abans com després d'aplicar el filtre, però amb els filtres aquesta diferència s'exacerba", afegeix Oliver.
L'estudi és el primer que es fa sobre els filtres de bellesa amb una mostra tan gran de persones i per part d'una entitat sense interessos amb les tecnològiques.
"No és només que estem fomentant el focus excessiu en l'aparença. És que, a sobre, ens estem llançant pedres sobre la pròpia teulada, perquè contribueix que siguem percebudes com a menys intel·ligents que els homes. I el més fort és que ningú ens obliga a fer-ho servir, però resulta que som les dones, les màximes usuàries d'aquests filtres."
Per la investigadora, l'estudi té rellevància perquè demostra l'impacte cognitiu i social que té l'ús d'aquests filtres: "Per exemple, si estàs en un procés de contractació, caldria tenir-ho en compte."
L'efecte racista dels filtres
Prèviament, en un altre estudi previ pioner al món sobre els filtres de bellesa a les xarxes socials van trobar que mostren un "biaix racista". Les persones després de passar pel filtre de bellesa tenien més probabilitat de ser considerades d'ètnia blanca que abans de passar-hi. Un fet que, segons Oliver, pot tenir conseqüències:
"Això té grans implicacions, perquè estem equiparant ser bonic amb ser blanc. De nou, pot interpretar-se des d'un punt de vista cultural i social com una nova forma de colonialisme digital. Perquè aquest cànon de bellesa que encapsulen els filtres està fet d'acord amb els cànons de bellesa eurocèntrics".
Homogeneïtzen i redueixen la diversitat
El tercer dels impactes dels filtres de bellesa que han detectat és que homogeneïtzen, és a dir, redueixen la diversitat inherent a les cares, tant d'homes com de dones. "Imposen un cànon, de manera que les persones, després d'embellir-se, s'assemblen més entre elles que abans d'embellir-se. Això és realment preocupant en l'àmbit social, perquè estem eliminant la diversitat, quan el que hauríem de fer és abraçar la diversitat", lamenta Oliver.
La investigadora afegeix que "hi ha clares implicacions ètiques en l'ús d'aquests filtres: un altre dels impactes, que ja s'ha investigat, és el que tenen a la salut mental. El fet que generen una dissonància cognitiva entre el que veus i el que és, el món digital i el real. El seu ús és massiu i generalitzat tant en nenes com adolescents, així que hem de veure de quina manera canviem la dinàmica en la qual estem immersos".
"Nosaltres no ens atrevim a dir què caldria fer. El que sí que assenyalem són les implicacions que té aquesta falta d'autenticitat", conclou. Perquè el que al principi semblava un filtre sorprenent i inofensiu, contribueix a augmentar el risc de trastorns psicològics.
"Les persones anem normalitzant aquesta bellesa, aquest cànon. L'adolescent en si està en plena construcció. Per tant, un context ple de filtres i de xarxes socials no facilita tenir una autoestima sana. I, òbviament, obre la porta a qualsevol trastorn de conducta alimentària", segons observa Júlia Pascual, psicòloga especialista en teràpia breu estratègica:
"A la consulta, cada cop més adolescents i també persones adultes estan obsessionades a tenir aquella cara amb filtre, i de fet, m'arriben aquests pacients de clíniques de cirurgia estètica que em diuen: fins que no em donis tu l'aprovació jo no les opero".
TikTok prohibirà filtres de bellesa als menors
Justament en aquest context, TikTok prohibirà els filtres de bellesa als menors de 18 anys en les pròximes setmanes. Segons expliquen, ho fan després que un estudi que van encarregar a l'ONG britànica Internet Matters apuntés que la qüestió alertava tant els joves com les famílies.
La companyia xinesa diu que bloquejarà l'accés als menors a alguns filtres de bellesa, els que poden generar problemes d'autopercepció, no els que posen, per exemple, orelles d'animal.
Tot plegat arriba després que un estudi alerti sobre els riscos de passar-hi més de dues hores al dia. També després que 14 fiscals nord-americans dels Estats Units denunciessin TikTok per perjudicar la salut mental infantil per lucrar-se amb els usuaris més joves, apuntant directament a l'ús dels filtres.
El comunicat de Tiktok, però, no anuncia cap canvi en les eines per verificar l'edat dels usuaris, cosa que a la pràctica suposa rebaixar l'efectivitat de la mesura. Perquè tenir una eina fiable i eficaç per verificar que l'usuari té els anys que afirma tenir és, ara mateix, un horitzó llunyà per a la gran majoria de xarxes socials.
Tant TikTok com Instagram, que també fa servir filtres de bellesa, tenen ara mateix un sistema per verificar l'edat dels usuaris molt poc confiable.
En tot cas, TikTok ha assegurat que té 175 milions d'usuaris mensuals a Europa i que elimina sis milions de comptes cada mes creats per menors de 13 anys (l'edat mínima legal per fer-ho a l'estat espanyol, a l'espera que la llei de pantalles l'elevi fins als 16 anys).