Els indignats es mantenen tota la setmana com el més comentat a Twitter
Els indignats que mantenen acampades arreu de l'Estat i que des de l'inici de les protestes estan fent servir Twitter per organitzar-se i difondre les seves protestes han aconseguit una gran visibilitat a la xarxa de microblòguing. Els concentrats s'han mantingut al llarg de la setmana en les primeres posicions de la llista del més comentat a la xarxa social a escala mundial. Per aconseguir-ho, han anat utilitzant diverses etiquetes o "hashtags", incorporant-ne de nous cada dia, conscients que l'algoritme matemàtic que usa Twitter per elaborar la llista del més comentat té en compte la repetició per evitar que sempre hi hagi els mateixos termes al seu llistat, un fenomen que es coneix com l'"efecte Justin Bieber".
Enllaç a altres textos de l'autor
Victòria Miró
Periodista 324.cat
Els indignats del 15-M no només han fet servir Twitter per comunicar-se i organitzar la seixantena d'acampades que han anat sorgint a ciutats de tot l'estat espanyol, sinó que han aconseguit un gran ressò mundial també a través d'aquesta xarxa social.
Si al començament d'aquesta setmana les etiquetes #acampadasol i #spanishrevolution assolien la categoria de temes més comentats a Twitter a escala mundial durant unes hores, amb el pas dels dies els indignats han continuat colant-se en la llista dels 10 temes més tuitejats. Els últims termes que han pujat fins al capdamunt d'aquesta llista han estat la III República, #sinbanderas i #notenemosmiedo.
Els dos primers termes fan referència a la voluntat dels indignats tuitaires d'evitar que les protestes contra la gestió de la crisi dels polítics i els banquers s'interpretin com una crida a la III República, arran d'un article publicat en un diari de dretes que afirmava que això és el que pretenien els concentrats. Pel que fa a #notenemosmiedo, és un "hashtag" que ha pres força arran de la decisió de la Junta Electoral de prohibir les concentracions en la jornada de reflexió i el 22-M.
Com ho han aconseguit?
Els usuaris han llançat milers de missatges sobre les concentracions des del començament de les protestes, ja el 15-M i durant tota la setmana d'acampades. El gran volum de tuits que fan referència a un mateix tema és el principal element que té en compte Twitter per crear la seva llista, però no l'únic, i per tant això sol no explica el ressò obtingut mundialment al llarg de la setmana.
Variant les etiquetes
I és que Twitter, en el seu afany de ser un bon termòmetre de la informació en temps real, va canviar fa poc el seu algoritme que assenyala què és "trending topic" arreu del món. Els canvis, justament, volien prioritzar les últimes hores i evitar el que es coneix com "efecte Justin Bieber", que un tema es perpetuï durant setmanes a la xarxa a causa de la popularitat d'un personatge.
Conscients d'això, els indignats han anat variant les etiquetes que empraven per parlar de les acampades al llarg de la setmana. I com la pluralitat de veus que congreguen, han anat sorgint una gran varietat d'etiquetes. Algunes, de caire local, han nascut per poder parlar més concretament del que passava en una determinada acampada. És el cas dels "hashtags" #acampadasol, #acampadabcn, #acampadagranada, o els encara més locals #acampadabdn, #acampadavic, etc.
D'altres, però, han servit per anar seguint l'evolució de la mobilització, els darrers esdeveniments que hi influïen, com la decisió de la Junta Electoral, i els diversos estats d'opinió. D'aquesta manera, si dilluns les més usades eren #acampadasol, #spanishrevolution o #15M, aquest divendres triomfa més #estoesreflexion, #sinbanderas.
De la mateixa manera, a l'hora de parlar de la concentració de Madrid, la més multitudinària, l'etiqueta #acampadasol ha donat lloc a #acampada_ma per no perdre visibilitat a causa de la repetició.
Per què s'usa aquesta etiqueta?
És segur que amb el pas de les hores sorgiran noves etiquetes que triomfaran a la xarxa a causa de la seva ocurrència o oportunitat. Per això, en cas de dubte, una bona manera de saber per què s'usa un terme a Twitter és consultar algun dels webs que es dediquen justament a explicar-ho.
Si al començament d'aquesta setmana les etiquetes #acampadasol i #spanishrevolution assolien la categoria de temes més comentats a Twitter a escala mundial durant unes hores, amb el pas dels dies els indignats han continuat colant-se en la llista dels 10 temes més tuitejats. Els últims termes que han pujat fins al capdamunt d'aquesta llista han estat la III República, #sinbanderas i #notenemosmiedo.
Els dos primers termes fan referència a la voluntat dels indignats tuitaires d'evitar que les protestes contra la gestió de la crisi dels polítics i els banquers s'interpretin com una crida a la III República, arran d'un article publicat en un diari de dretes que afirmava que això és el que pretenien els concentrats. Pel que fa a #notenemosmiedo, és un "hashtag" que ha pres força arran de la decisió de la Junta Electoral de prohibir les concentracions en la jornada de reflexió i el 22-M.
Com ho han aconseguit?
Els usuaris han llançat milers de missatges sobre les concentracions des del començament de les protestes, ja el 15-M i durant tota la setmana d'acampades. El gran volum de tuits que fan referència a un mateix tema és el principal element que té en compte Twitter per crear la seva llista, però no l'únic, i per tant això sol no explica el ressò obtingut mundialment al llarg de la setmana.
Variant les etiquetes
I és que Twitter, en el seu afany de ser un bon termòmetre de la informació en temps real, va canviar fa poc el seu algoritme que assenyala què és "trending topic" arreu del món. Els canvis, justament, volien prioritzar les últimes hores i evitar el que es coneix com "efecte Justin Bieber", que un tema es perpetuï durant setmanes a la xarxa a causa de la popularitat d'un personatge.
Conscients d'això, els indignats han anat variant les etiquetes que empraven per parlar de les acampades al llarg de la setmana. I com la pluralitat de veus que congreguen, han anat sorgint una gran varietat d'etiquetes. Algunes, de caire local, han nascut per poder parlar més concretament del que passava en una determinada acampada. És el cas dels "hashtags" #acampadasol, #acampadabcn, #acampadagranada, o els encara més locals #acampadabdn, #acampadavic, etc.
D'altres, però, han servit per anar seguint l'evolució de la mobilització, els darrers esdeveniments que hi influïen, com la decisió de la Junta Electoral, i els diversos estats d'opinió. D'aquesta manera, si dilluns les més usades eren #acampadasol, #spanishrevolution o #15M, aquest divendres triomfa més #estoesreflexion, #sinbanderas.
De la mateixa manera, a l'hora de parlar de la concentració de Madrid, la més multitudinària, l'etiqueta #acampadasol ha donat lloc a #acampada_ma per no perdre visibilitat a causa de la repetició.
Per què s'usa aquesta etiqueta?
És segur que amb el pas de les hores sorgiran noves etiquetes que triomfaran a la xarxa a causa de la seva ocurrència o oportunitat. Per això, en cas de dubte, una bona manera de saber per què s'usa un terme a Twitter és consultar algun dels webs que es dediquen justament a explicar-ho.