Alumnes a una escola reoberta a la Franja de Gaza (REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

"Els infants no es poden permetre un altre any sense escola", alerta l'Unicef

La pandèmia afegirà 24 milions de nens i nenes sense escolaritzar als 258 milions de menors sense escola que ja hi havia al món abans de la Covid

Actualitzat

L'Unicef fa una advertència mundial sobre els efectes de la pandèmia en l'educació infantil, també en les "generacions futures". El missatge és molt clar: els infants no poden permetre's una altre any amb interrupcions del curs escolar. El Fons de les Nacions Unides per a la Infància creu que "no s'han d'escatimar esforços" per mantenir les escoles obertes", que s'han de "prioritzar en els plans de reobertura" quan s'aixequin les restriccions.

Es calcula que el 90 per cent dels alumnes de tot el món han estat afectats pel tancament de les escoles per la Covid; en alguns països, els alumnes han estat tot un any sense anar presencialment a l'escola.

 

Cues per mesurar la temperatura als alumnes d'una escola de Kibera, als suburbis de Nairobi, a Kènia (REUTERS/Thomas Mukoya)

 

24 milions d'infants més sense escolaritzar

A finals del 2019, els nens i les nenes sense escolaritzar arribava als 258 milions. Actualment, s'hi afegiran previsiblement 24 milions més.

"La seva salut, el desenvolupament, la seguretat i el benestar estan en risc. Els més vulnerables seran els més afectats."

 

 

Carmen Molina, directora de sensibilització i polítiques d'infància d'Unicef Espanya, alerta del retrocés que pot suposar interrompre l'escolarització, que deixa "sense xarxa de seguretat" els nens més vulnerables davant "l'abús, el matrimoni infantil i el treball infantil":

 

"Ara mateix és una situació en molts països desesperada perquè gairebé un terç dels nens ha interromput la seva educació.

"Molts d'aquests nens han hagut de tornar a treballar, moltes nenes han hagut de casar-se molt joves per poder resoldre què fer amb les seves vides. Durà retards en avanços molt importants que s'havien fet els darrers anys."

 

Mesures de seguretat a les escoles d'Ahmedabad, a l'Índia, tancades durant mesos (REUTERS/Amit Dave)


L'Unicef tem també que alumnes que han interromput la seva escolarització no retornin a l'escola en un futur, cosa que suposaria perdre el que consideren la segona xarxa de protecció més important per als menors, després de la família.

 

L'escola, garantia d'un àpat al dia

A banda de coneixement i formació per al futur, anar a l'escola de forma presencial suposa per a molts infants la garantia de tenir un plat a taula cada dia.

"És devastador en tots els casos i a Espanya també, és clar. Si no es fa una inversió perquè l'educació continuï, perquè tot continuï, els efectes de tota aquesta falta de formació de les generacions futures seran enormes."

 

Classes online a Keele, Staffordshire, al Regne Unit, en ple brot de la pandèmia (REUTERS/Andrew Boyers)

 

El comunicat de l'Unicef és contundent pel que fa a la protecció que suposa l'escola en tots els àmbits i per a les criatures de tot el món; també aquelles que tenen un benestar econòmic en països desenvolupats, però que pateixen els efectes de no interactuar amb els companys:

 

"Sense els àpats escolars, els nens passen gana i la seva nutrició està empitjorant. Sense interaccions diàries amb els companys i una reducció en la mobilitat, estan perdent la forma física i mostrant signes d'angoixa mental."

 

Classes a casa en una llar de Makati City, a les Filipines (REUTERS/Eloisa Lopez)

 

Classes online, no per a tothom

L'agència de les Nacions Unides per a la infància també alerta que més d'un terç de l'alumnat no té accés a l'educació a distància, per falta de tecnologia. En cas d'haver de tancar les escoles per l'evolució de la pandèmia, l'Unicef reclama incrementar els esforços per no deixar ningú al marge, cosa que requereix fomentar les classes de recuperació per als que no han pogut seguir les classes online.

L'Unicef considera, en tot cas, que tancar les escoles ha de ser la darrera alternativa, després d'haver descartat "totes les altres opcions".

 

En la mateixa línia, 240 professionals a Catalunya, sociòlegs, pedagogs i psicòlegs, han signat un manifest a favor de mantenir els centres oberts com a mesura per a lluitar contra la desigualtat entre els infants.  

Tancar les escoles ha de ser l'"última opció", segons l'Unicef (REUTERS/Carl Recine)

 

 

ARXIVAT A:
Educació Coronavirus Covid-19Menors
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut