Els investigadors són clars: la contaminació causa malalties i morts prematures
Es calcula que més de 400 persones moren a l'any a Barcelona per respirar aire contaminat
La Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) i la Plataforma per la Qualitat de l'Aire dubten que la Zona de Baixes Emissions (ZBE) redueixi la contaminació atmosfèrica. Aquesta mesura només afecta un 15% de la flota automobilística -uns 50.000 vehicles, segons la Direcció General de Trànsit.
Metges i investigadors també alerten que, a Barcelona, la contaminació causa diverses malalties i redueix l'esperança de vida. El 2018, van morir 256 persones en accidents de trànsit a Catalunya. Es tracta d'una xifra tristament alta, però encara és més elevat el nombre de víctimes per la contaminació que causa aquest trànsit. Més de 400 persones moren a l'any a Barcelona per respirar un aire amb tòxics.
Els experts diuen que té un impacte per al cos similar al del tabac. Xavier Basagaña, investigador de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), n'explica els mecanismes:
"Les partícules molt petites, que se'n diuen ultrafines i la majoria provenen del trànsit, poden traspassar els pulmons i acabar a la circulació sanguínia i viatjar a qualsevol òrgan del cos. Pot afectar el cervell i la concentració i el neruodesenvolupament, pot afectar tot el sistema cardiorespiratori, malalties cardiovasculars, també l'aparell reproductor. Calculem que hi ha uns 80 casos de parts prematurs cada any a Barcelona".
També es calcula que un de cada tres casos nous d'asma infantil a Europa es deu a la contaminació. En altres llocs del món on ja s'han reduït les emissions, han aconseguit tenir menys bronquitis, com exposa Basagaña:
"Per exemple a Califòrnia, on hi ha ciutats que han implementat mesures que han aconseguit reduir de molt els nivells de partícules s'han reduït els casos de bronquitis en nens i de problemes respiratoris".
Tant científics i ONG com veïns de Barcelona veuen insuficient la zona de baixes emissions per reduir la contaminació a Barcelona. Però els efectes de la ZBE dependran, en gran mesura, de si se substitueixen els cotxes vells pel transport públic, no per nous vehicles, com comenta Albert Recio, subpresident primer de la FAVB:
"Una part de les coses que es proposa és que la gent es renovi el cotxe i per tant no es redueix el consum de cotxes. No afecta els cotxes d'alt consum, els cotxes que són els estan creixent més, que són els SUV".
Des de la Federació consideren que la zona de baixes emissions no complirà amb els nivells de contaminació que marca Europa:
"S'ha de fer una aposta molt més seriosa per un canvi de model de mobilitat que passa d'una banda pel transport públic i de l'altra per introduir més costos en els cotxes".
Un peatge urbà podria reduir fins a un 30% els vehicles que circulen per Barcelona.
- ARXIVAT A:
- SalutContaminacióMedi ambientMobilitat