Els passatgers no hauran de separar líquids i portàtils als aeroports a partir del 2024
- TEMA:
- Aeroports
Els controls de seguretat als aeroports s'agilitzaran a partir del 2024. Aena instal·larà uns nous escàners amb tecnologia de raigs X que crearan imatges en 3D que permetran veure perfectament què es porta a l'interior de la bossa o la motxilla. Per tant, ja no caldrà aturar-se per treure aparells electrònics i líquids. Ho ha avançat el diari El País i ho ha confirmat TV3.
S'acabarà, així, una pràctica que es va imposar just després dels atemptats de l'11-S als Estats Units, l'any 2001, per prevenir que es pogués viatjar amb líquids explosius a l'interior dels avions, i que ha alentit les cues als controls de seguretat dels aeroports de tot el món.
Avui dia, els líquids, perfums, cremes, aerosols, escumes, gels, xampús i pasta de dents han d'anar en envasos individuals de capacitat inferior a 100 mil·lilitres. Ha d'anar, tot, en una bossa de plàstic transparent de capacitat inferior a 1 litre, només es pot transportar una bossa per passatger i s'ha de col·locar a les safates del control de seguretat, fora de l'equipatge.
Actualment, els únics cosmètics permesos són els comprats a l'aeroport en bosses de seguretat homologades i precintades. Amb la nova normativa, els viatgers podran portar colònies, cremes i maquillatges de grandària mitjana o familiar.
El Prat, pioner
Els nous equips d'escaneig s'instal·laran l'any que ve, primer als aeroports del Prat i Barajas, els dos que concentren més volum de passatgers. I després progressivament als altres aeroports de l'estat. Les mesures formen part d'un pla més ampli de modernització i automatització dels sistemes de seguretat, dotat amb una inversió de 1.170 milions d'euros, entre el 2018 i el 2028.
Una altra de les novetats és que augmentarà la capacitat dels envasos a l'equipatge de mà, que podrà ser superior als 100 mil·lilitres. Però encara no se sap la mida que podran tenir les ampolles d'aigua i els pots de colònia o xampú que es permetrà pujar a la cabina de l'avió.
En altres països com el Regne Unit o els Estats Units ja estan començant a fer proves amb aquestes tecnologies per suavitzar les restriccions. Aeroports anglesos com el de Heathrow, Gatwick o Stansted han estat dels primers a implementar els nous sistemes de control.
- ARXIVAT A:
- Aeroports